Deficitul de vitamina F, asociat cu probleme neuronale. În ce produse se găsește

Sonia Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
deficitul de vitamina f. FOTO: Freepik @primeVectors
deficitul de vitamina f. FOTO: Freepik @primeVectors

Vitamina F este combinația a două tipuri de acizi grași. Care sunt beneficiile acesteia și cum se manifestă deficitul de vitamina F.

Vitamina F nu este o vitamină în adevăratul sens al cuvântului, ci este o combinație din două tipuri de acizi grași esențiali - acidul alfa-linoleic (ALA) și acidul linoleic (LA) și sunt esențialo pentru buna funcționare a organismului, inclusiv în privința sănătății creierului și a inimii.

Acidul alfa-linoleic (ALA) face parte din familia acizilor grași Omega 3, în timp ce acilul linoleic aparține familiei de acizi grași Omega 6. Cele mai comune surse pentru cei doi acizi grași Omega sunt uleiurile vegetale, nucile și semințele.

Vitamina F, funcții cheie în organism

Cele două tipuri de grăsimi care compun vitamina F - ALA și LA - sunt clasificate ca acizi grași esențiali, ceea ce înseamnă că sunt necesare pentru sănătate.

Deoarece organismul nu este capabil să producă aceste grăsimi, trebuie să le obțineți din alimentație.

Acidul alfa-linoleic (ALA) și acidul linoleic (LA) joacă roluri importante în organism:

Servesc ca sursă de calorii. Ca grăsimi, ALA și LA furnizează 9 calorii pe gram.

Asigură structura celulară. ALA, LA și alte grăsimi asigură structura și flexibilitatea tuturor celulelor din corp, ca o componentă majoră a stratului lor exterior.

Ajută la creștere și dezvoltare. ALA joacă un rol important în creșterea normală, vederea și dezvoltarea creierului.

Sunt transformate în alte grăsimi. Organismul transformă ALA și LA în alte grăsimi necesare pentru sănătate.

Ajută la producerea de compuși de semnalizare. ALA și LA sunt folosite pentru a produce compuși de semnalizare care ajută la reglarea tensiunii arteriale, a coagulării sângelui, a răspunsurilor sistemului imunitar și a altor funcții majore ale organismului, notează Healthline.

Deși deficitul de vitamina F este unul rar, simptomatologia acestui cuprinde:

- pielea uscată

- căderea părului

- vinderea greoaie a rănilor

- creștere slabă la copii

- răni și cruste la nivelul pielii

- probleme neuronale

- probleme cu vederea.

Vitamina F, beneficii pentru sănătate

Potrivit cercetărilor, grăsimile care compun vitamina F pot oferi mai multe beneficii unice pentru sănătate, iar împreună cu alte componente din acizi grași Omega ridică nivelul beneficiilor.

Astfel, acidul alfa-linoleic (ALA), acidul eicosapentaenoic (EPA) și acidul docosahexaenoic (DHA), toți din acizi grași Omega 3, au beneficii cate includ:

- reducerea inflamațiilor

- îmbunătățirea sănătății inimii

- ajută la creștere și dezvoltare

- susține sănătatea mintală.

Acidul linoleic, parte din acizii grași Omega 6, este transformat de organism în acizi grași Omega 6 mai lungi, cum ar fi acidul arahidonic (AA). Acesta oferă beneficii când este consumat cu moderație, mai ales când este folosit în locul grăsimilor saturate mai puțin sănătoase.

Printre beneficii se numără:

- reducerea riscului de boli de inimă

- reducerea riscului de diabet de tip 2

- îmbunătățește controlul nivelului de zahăr din sânge.

Consumul de alimente bogate în acizi grași Omega 6 este acțiune proinflamatoare, motiv pentru care raportul dintre Omega 6 și Omega 3 trebuie să fie cuprins între 1 la 1 și 4 la 1, acesta reduce cu 70% rata mortalității.

De menționat că dietele occidentale, pline în grăsimi, zahăr și sare, au un raport de 15 la 1, și chiar 17 la 1.

În cazul celor două tipuri de acizi grași ce formează vitamina F, recomandările Institutului de Medicină sugerează ca adulții să consume 1,1-1,6 grame de acid alfa-linoleic și 11-16 grame de acid linoleic pe zi.

2. -imagine fara descriere- (some-assorted-nuts-dried-fruits-with-pecan-pistachios-almond-peanut-cashew-pine-nuts-top-view_06202200.jpg)

Nucile, bogate în vitamina F. FOTO: Freepik @8photo

Alimente bogate in vitamina F

Deși majoritatea alimentelor pe bază de plante conțin ambele tipuri de acizi constituenți ai vitaminei F, unele au o cantitate mai mare a unui acid gras față de celălalt, dar exista și alimente care includ vitamina F în mod natural, precum:

- nucile - alune de pădure, caju, nuci, migdale și alte tipuri de nuci

- semințele - de chia, in, floarea soarelui

- uleiurile - de in, nucă, soia, rapiță

- peștele - somon, ton, sardine

- alte categorii de alimente - soia, tofu, legume cu frunze verzi, kiwi, produse lactate, ouă, sucuri, formule lapte pentru bebeluși, arată WebMD.

Vezi și: 10 alimente bogate în proteine. Care sunt beneficiile acestora și care este doza recomandată

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel