Imunoterapia bacteriană, cum ajută sistemul imunitar să lupte împotriva cancerului

Angela Sabău |
Data actualizării: | Data publicării:
Ciuperca

Imunoterapia bacteriană, o modalitate concepută acum o sută de ani de a lupta împotriva cancerului, folosește bacterii care, odată pătrunse în corp, au un efect ciudat de distrugere a celulelor tumorale.

Imunoterapia bacteriană ar putea reveni în atenția lumii medicale, după ce zeci de ani au avut loc teste pe șaoreci.

O revizuire publicată în Frontiers in Oncology explică modul în care bacteriile pot ralia celulele imune pentru a ataca tumorile, prin intermediul liniilor antice de comunicare chimică cu sistemul nostru imunitar. Decodarea acestor semnale moleculare este esențială pentru dezvoltarea bacteriilor ca tratament sigur, țintit și eficient pentru cancer.

Cum funcționează terapia

Cu mai bine de un secol în urmă, chirurgul William Coley a tratat cu succes o varietate de cancere cu injecții cu bacterii ucise de căldură. Terapia a fost șocantă la acea vreme. Curând, dezvoltarea radioterapiei și a legilor mai stricte privind siguranța medicamentelor au limitat „toxinele lui Coley” în laborator.

Dar, acolo, oamenii de știință continuă să testeze bacterii precum Salmonella, Clostridium și Listeria - care se reproduc în interiorul celulelor gazdă - pe șoareci care poartă tumori de la sân, colon, piele și alte tipuri de cancer. După injectarea în sânge sau țesuturi, aceste bacterii se acumulează în mod preferențial în tumori - stopându-și creșterea și răspândirea lor și prelungind supraviețuirea.

Studii pe șoareci

În prezent, imunoterapia bacteriană poate reveni în curând la clinica de oncologie, spun autoriiunor studii pe șoareci. Potrivit autorului principal, prof. Basel al-Ramadi de la Universitatea Emiratelor Arabe Unite, acestea arată cum „bacteriile pot reprograma răspunsul imun la cancer” prin ținte în imunitatea înnăscută. Servit în principal de „celulele mieloide”, aceasta este prima linie de apărare din punct de vedere evolutiv a corpului.

Tumorile produc semnale care obligă celulele mieloide să reprime atacul imun, ajută la alimentarea cancerului prin noi vase de sânge și chiar își deschid calea de a se răspândi în întregul corp.

Dar multe componente bacteriene - vechi semnale familiare ale sistemului imunitar înnăscut vertebrat - inversează acest lucru. Celulele mieloide sunt atrase de tumora infectată de bacterii pentru a deveni inamici: ucigași care înglobează și digeră celulele canceroase; detectivi care prezintă dovezile tumorii numite „antigene” altor celule imune și apărători care nu mai suprimă atacul imun.

În mod crucial, celulele mieloide reprogramate bacterian trimit un apel chimic celulelor limfoide. Acestea recunosc apoi celulele canceroase infectate ca fiind străine, aplicând toxine care le forțează să se autodistrugă. Celulele limfoide intensifică astfel efectele anti-tumorale și chiar pot preveni reapariția.

Această memorie imună și alte avantaje potențiale asupra chimioterapiei și radioterapiei - precum penetrarea activă a tumorilor - fac imunoterapia bacteriană o perspectivă extrem de interesantă pentru tratamentul cancerului uman. Utilizarea sigură necesită modificarea bacteriilor, astfel încât acestea să nu poată provoca boli, dar acest lucru le-a făcut de multe ori mai puțin eficiente. Știind ce proprietăți ale bacteriilor contribuie la imunitatea anti-tumorală, este favorizată proiectarea inteligentă a tulpinilor noi sigure - care pot produce, de asemenea, antigene, proteine pro-inflamatorii sau anticorpi care cresc uciderea tumorii.

Cu rezultate promițătoare în studiile clinice timpurii, progresul lent, dar inexorabil, continuă pentru toxinele lui Coley.