RO-ALERT: cine ia decizia de a trimite mesajul și ce trebuie să faci dacă primești un mesaj RO-ALERT. De ce se dau mesaje inclusiv noaptea

Giorgiana Croitoru |
Data actualizării: | Data publicării:
EXCLUSIV
RO-ALERT - Foto: ro-alert.ro
RO-ALERT - Foto: ro-alert.ro

Tot ce trebuie să știi despre mesajele RO-ALERT: cine le trimite și în ce condiții.

Sistemul RO-ALERT permite difuzarea de mesaje de tip Cell Broadcast pentru avertizarea și alarmarea populației în situații de urgență, conform prevederilor legale.

Sistemul RO-ALERT este folosit în situații majore în care viața și sănătatea cetățenilor sunt puse în pericol, cum ar fi fenomene meteo extreme, inundații amenințătoare, atac terorist sau alte situații care amenință grav comunitățile.

Sistemul RO-ALERT este implementat pe teritoriul României de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și cu suportul tehnic al Serviciului de Telecomunicații Speciale, ca urmare a Ordonanței de urgență nr. 72 din 5 octombrie 2017.

Deși aceste mesaje RO-ALERT sunt necesare, nu de puține ori s-a întâmplat ca românii să se revolte pentru ele și pentru faptul că sunt deranjați sau speriați de aceste alerte. 

De curând, la finalul lunii februarie, un mesaj RO-ALERT declanșat la 2:00 noaptea a revoltat din nou oamenii din mai multe orașe din țară, și așa speriați de amenințarea cutremurelor din ultima vreme, iar rețelele de socializare s-au umplut de mesaje, care mai de care mai acide. 

În acest context, DC Medical a luat legătura cu IGSU - Inspectorarul General pentru Situații de Urgență pentru a afla în ce condiții ce emite un mesaj RO-ALERT, cine îl trimite și care sunt riscurile luate în calcul în ceea ce privește populația.

DC Medical: Cine și când ia decizia de a transmite mesaje RO-ALERT?

"Mesajele RO-ALERT se transmit pentru toate tipurile de risc/riscurile asociate prevăzute în Hotărârea de Guvern nr. 557 din 03.08.2016, precum și alte evenimente cu impact major imediat asupra siguranței populației, potrivit Procedurii operaționale privind stabilirea tipurilor de risc, a nivelului de gravitate și a structurilor responsabile pentru verificarea atingerii sau depășirii nivelului de gravitate al evenimentului prognozat ori produs, pentru care este necesară avertizarea populației prin intermediul sistemului "RO-ALERT", aprobată prin hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență nr. 23 din 11.05. 2022. 

Mesajele RO-ALERT pot fi transmite atât în mod direct, de personalul din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), IGSU sau Inspectoratul pentru Situații de Urgență Județean/București-Ilfov (ISUJ/ISUB-IF), după caz, pentru avertizarea porpulației în cazul producerii/iminenței producerii unor situații de urgență determinate de tipuri de risc/evenimente cu concecințe grave, imediate, cât și la dispoziția șefului DSU, la ordinul inspectoratului general al IGSU sau al inspectoratului șef al ISUJ/ ISU B-IF sau la solicitarea altor autorități", ne-au declarat reprezentanții Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), în exclusivitate pentru DC Medical.

DC Medical: Care sunt condițiile pentru care se transmite un astfel de mesaj. Ce pericole sunt transmise prin RO-ALERT

"Transmiterea informațiilor autorizate de către autoritățile responsabile cu monitorizarea pericolelor și riscurilor specifice se face imediat după primirea, analizarea și elaborarea informațiilor de specialitte referitoare la manifestarea fenomenului prognozat, cu indicarea denumirii unității / unităților administrativ - teritorile vizate. 

Aceste informații sunt selectate în funcție de tipul de risc și de nivelul de gravitate al evenimentului prognozat sau produs, conform procedurii operaționale menționale anterior. 

Mesajele de avertizare vor fi transmise doar pentru tipuri de risc/evenimente cu consecințe grave cat pot pune în pericol comunitățile. Spre exemplu, se utilizează sistemul RO-ALERT în cazul incendiilor cu degajări mari de fum și gaze toxice în zone populte, avertizări hidro-meteorologice COD ROȘU/COD PORTOCALIU de fenomene meteorologice periculoase imediate sau alte tipuri de evenimente. 

Mesajele conțin, după caz, informații autorizate primite de la autoritățile responsabile cu monitorizarea pericolelor și riscurilor specifice, aducerea la cunoștința populației despre măsura declarării stării de alertă sau instituirea stării de urgență, precum și recomandări și măsuri de protecție/autoprotecție, având ca scop evitarea surprinderii, eliminarea / atenuarea consecințelor", au completat ei.

DC Medical: Ce trebuie să faci dacă primești un mesaj RO-ALERT?

"Mesajele RO-ALERT sunt de interes public, gratuite și au caracter de recomandare pentru persoanele aflate în zone amenințate de manifestarea unor situații de urgență. 

Mesajele RO-ALERT conțin recomandări pentru asoptarea unui comportament care să asigure autoprotecție persoanelor aflate într-o zonă vizată de manifestarea unei situații de urgență, în funcție de specificul acesteia. 

Totodată, pentru a cunoaște regulile de bază în situații de urgență, puteți consulta Platforma Națională de Pregătire pentru Situații de Urgență", potrivit IGSU.

DC Medical: Se pot trimite mesaje RO-ALERT la orice oră, fie zi, fie noapte?

"Mesajele de avertizare se pot transmite la orice oră din zi sau din noapte, în funcție de ora de manifestare a tipului de risc/evenimentului cu consecințe grave", spune IGSU.

DC Medical: În contextul în care un mesaj RO-ALERT a fost transmis la ora 2:00 noaptea, pentru o alertă de vânt puternic, se iau în calcul posibilele efecte neplăcute prin care unii oameni ar putea trece? Ce riscuri sunt luate în cazul în urma trimiterii acestor mesaje atunci când sunt trimise în miezul nopții, de exemplu?

"Referitor la mesajul transmis în data de 19.02.2023, vă comunicăm faptul că mesajele RO-ALERT, privind fenomenele meteorologice periculoase, sunt transmise pe baza avertizărilor emise și a informațiilor introduse în sistemul RO-ALERT de către Administrația Națională de Meteorologie, instituție ce stabilește nivelul de gravitate pentru fenomenul prognozat sau produs și zonele afectate sau posibil a fi afectate. 

Având în vedere particularitățile situației expuse, utilizatorul poate lua în considerare planificare intervalelor orre și a numărului terminalelor mobile dintr-o locuință care pot recepționa mesajele de avertizare, folosind informațiile de configurare ce se regăsesc pe portatul RO-ALERT", ne spune IGSU.

DC Medical: De ce se dau mesaje RO-ALERT pentru vânt puternic sau fenomene meteo prin care s-a mi trecut de-a lungul timpului, dar nu și penntru cutremur?

"Privitor la mesajele RO-ALERT privind fenomenele meteorologice periculoase (vânt puternic), cestea sunt transmise pe baza avertizărilor emise și a informațiilor introduse în sistemul RO-ALERT de către Administrația Națională de Meteorologie. 

În cazul seismelor, Sistemul RO-ALERT, nu va difuza notificări anterior declanșării acestora. Conform prevederilor procedurii operaționale, transmiterea unui mesaj RO-ALERT către populație se poate face în termen de maximum 7 minute de la primirea informațiilor autorizate sau de la momentul confirmării informației primite (crearea unei alerte în sistemul RO-ALERT presupune desfășurarea unor activități de către operator, care constau în completrea câmpurilor privind descrierea, numele și tipul de risc, respectiv selectarea / desenarea zonei în care trebuie transmisă avertizarea pe o hartă digitală)", au completat reprezentanții IGSU.

DC Medical: Mesajele RO-ALERT pornesc chiar dacă sunt dezinstalate de pe telefoane?

"Mesajele de avertizare pot fi primite pe orice telefon mobil compatibil cu tehnologia Cell Broadcast. 

Informații referitoare la compatibilitatea și modul de configurare ale telefoanelor mobile cu Sistemul RO-ALERT le găsiți aici, iar aceste alerte de urgență se pot activa sau dezactiva din meniul telefonului. Dacă un tip de alertă a fost dezactivată din meniul unui telefon, acesta nu va mai primi mesajul de avertizare pentru acel tip de alertă", potrivit IGSU.

DC Medical: Care este scopul acestor mesaje de alertă pentru pericole pentru care nu se pot lua măsuri?

IGSU: Mesajele RO-ALERT conțin recomandări pentru adoptarea unui comportament care să asigure autoprotecție persoanelor aflate într-o zonă vizată de manifestarea unei situații de urgență, în funcție de specificul acesteia. 

În cazul vântului puternic, măsuri de autoprotecție pe care poate să le ia populația sunt: rămânerea în locuință sau alte spații care sigură protecția, închiderea ușilor și ferestrelor și punerea la adăpost a animalelor, poziționarea la distanță față de copaci, semne de circulație, linii de electricitate și alte obiecte care pot cădea și provoca răni, sigurarea informării și ajutorului pentru persoanele din vecinătate. 

DC Medical: Ce îndemn aveți pentru populație în ceea ce privește mesajele RO-ALERT și cum îi puteți face să nu-și dezinstaleze aceste notificări?

"Având în vedere manifestarea unor situații de urgență care se pot solda cu urmări deosebit de grave atât din punctul de vedere al pagubelor materiale cât, mai ales, al pierderilor de vieți omenești, urmări care pot fi evitate sau, cel puțin, diminuate prin adoptarea în timp real a unor măsuri adevate de autoprotecție, considerăm că prin intermediul mesajelor RO-ALERT populația este anunțată în timp real de eminența producerii sau de producerea situațiilor de urgență de amploare și intensitate deosebită, care permit adoptarea în timp optim a măsurilor de autoprotecție adecvate, pentru persoanele aflate în pericol.

Totodată, la acest moment, sistemul național de alertare nu dispune de mijloace care să permită transmiterea mesajelor de avertizare în mediile și zonele greu accesibile (mediul montan, zona de deltă, zone împădurite), iar Sistemul RO-ALERT poate suplini cu succes aceste neajunsuri. 

În consecință, cu toate că unele mesje RO-ALERT sunt transmise la ore târzii în noapte, nu recomandăm populației să își dezactiveze alertele de urgență de pe telefoane", ne-au mai spus reprezentanții Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. 

Ce trebuie să conțină trusa de urgență pentru cutremur - Plan pentru 72 de ore

 

Fiecare familie trebuie să aibă un plan de urgență, dar și o trusă de supraviețuire care să conțină obiecte care să permită supraviețuirea pentru 3-5 zile.

Articolele componente trebuie verificate și înlocuite/schimbate periodic (o dată la 6 luni) pentru că pot expira.

Mai jos sunt principalele categorii de articole care trebuie să existe în trusa de supraviețuire:

1. APĂ 

Cel puţin 4 l de apă/persoană/zi.
Dacă aveţi animale de companie nu uitaţi să prevedeţi apă şi pentru ele (cca. 30 ml. de apă/kg. animal/zi).

Depozitaţi apa într-un loc rece şi întunecos. Înlocuiţi apa o dată la 6 luni.

ATENŢIE!

Apa este esenţială supravieţuirii.

În caz de maximă urgenţă, se poate obţine apă potabilă prin fierbere timp de 10 minute.

2. ALIMENTE

Compacte şi uşoare care nu necesită răcire, fierbere ori coacere.

Iată câteva exemple de alimente pe care puteţi să le pregătiţi:

- mâncare în cutii de conserve (nu uitaţi deschizătorul)

- alimente deshidratate

- batoane energizante

- biscuiţi de secară

- dulceaţă

- sucuri, cafea, ceai.

- după caz, alimente pentru nevoi speciale: mâncare pentru bebeluşi, lapte etc.

- dacă aveţi animale de companie, nu uitaţi mâncarea acestora. Dacă trebuie să încălziţi anumite alimente prevedeţi un aragaz de campanie şi combustibil.

3. ÎMBRĂCĂMINTE ȘI ÎNCĂLȚĂMINTE

4. UN SAC DE DORMIT

Sau 2 pături călduroase pentru fiecare persoană.

5. O TRUSĂ DE PRIM AJUTOR

Să conţină:

- medicamentele personale şi reţete

(Atenție! Nu uitaţi să scrieţi pe un bilet numele doctorului de familie) analgezice, antiseptice

- la nevoie, articole sau accesorii necesare pentru aparatul auditiv, scaunul rulant etc.

6. APARATE UTILE

- aparat radio AM/FM cu baterii de schimb (Nu uitaţi să înlocuiţi bateriile anual!)

- lanternă/persoană şi baterii de schimb

- un fluier (semnalul convenţional în caz de urgenţă este de fluierături scurte)

- un telefon mobil, o cartelă telefonică, cablu și un acumulator suplimentar

7. ARTICOLE PENTRU COPII

- Jocuri, în funcţie de vârsta membrilor familiei

- Cărţi de colorat, creioane, jucării pentru copii

8. ARTICOLE DE IGIENĂ

- hârtie igienică, hârtie umedă de mâini, batiste de hârtie

- articole personale: săpun, şampon, deodorant, pastă de dinţi, periuţă de dinţi, pieptene, etc.

- saci de bucătărie

9. ACTE PERSONALE 

- carte de identitate,

- carnete de asigurări medicale

- bani

- cecuri

- numere de telefon importante

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel