Blue Monday, Lunea Albastră: mit jignitor și periculos, spune un psihiatru

Dana Lascu / 21 ian 2019 / 18:46
Blue Monday, un mit periculos și jignitor
Blue Monday, un mit periculos și jignitor

Dr. Kate Lovett, decanul Colegiului Regal al Psihiatrilor, a explicat, într-un editorial publicat de Huffington Post, că Lunea Albastră – Blue Monday este un mit periculos pentru toată lumea, dar și jignitor pentru cei care se confruntă cu depresia, o boală mintală gravă care nu se tratează prin shopping.

Sursele mele îmi spun că astăzi este „Lunea Albastră", probabil că îmbătrânesc, dar viața pare să fi devenit mai complicată de când eram un tânăr. Obiceiul de a celebra o „probleme" diferită în fiecare zi a anului pare să ne fi prins, la fel și obișnuința de a atribui culori anumitor zile - Luna Albastră, Vinerea Neagră și așa mai departe – care este chiar ciudată", nota dr. Kate Lovett, decanul Colegiului Regal al Psihiatrilor din Marea Britanie.

Dar ce este Blue Monday?

Deci, ce este așa-numita Lună albastră? În principiu, a fost o strategie de marketing inițiată de Sky Travel, în 2005, pentru a ne face pe toți să cumpărăm vacanțe de vară pentru a bate așa-numitele „depresii de ianuarie" - un fel de „terapie prin cumpărături" pentru a ne înveseli.

Sună ca o reparație destul de ușor de făcut, dar, de fapt, premisa pe care se bazează Blue Monday este o formulă non-științifică, ce ia în considerare zilele de la Crăciun, vremea rece, nivelurile de motivație și datoriile acumulate după vacanța de iarnă. Pare cel puțin ciudat și de fapt e chiar destul de crud să vizezi oameni care se simt mizerabil, deoarece sunt îngrijorați de problemele cu banii și să le vinzi altceva pe care, probabil, nu și-l pot permite. Ca o strategie de marketing, însă, nu poți să o dobori.

Conceptul de „Lunea albastră" a devenit înrădăcinat în cultura noastră materialistă occidentală în ultimii 13 ani, iar mass-media și multe alte întreprinderi se agață, în fiecare an, pe coada acestia. O scurtă trecere revistă a unei căutări pe Google vă va duce la tot felul de articole și reclame cu tot felul de sugestii despre ceea ce puteți face (care implică, de obicei, și cheltuirea banilor câștigați cu greu) pentru a depăși ceva care nu există. Pentru că suntem foarte bine și cu adevărat înșelați!

Unii văd „Lunea Albastră" ca pe un pas inofensiv pentru a înveseli „Depresiva Ianuarie", în timp ce alții au fost mai critici în privința potențialului său de a degrada starea de spirit și de a perpetua stigmatul care înconjoară bolile mintale”, explica psihiatrul britanic, în editorial său de anul trecut. 

O înșelătorie care trebuie parată

Ea arăta și că două organizații mari care luptă pentru dreptturilor persoanelor cu afecțiuni mintale au încerat să pareze acest mit propagat în stil mercantil. 

Organizația care militează pentru sănătate mintală Mind a spus despre Blue Monday: „Aici, la Mind, credem că este o înșelătorie periculoasă. Aceia dintre noi care trăiesc cu depresie știu că aceste sentimente nu sunt dictate de data din calendar. Iar strategia aceasta (Blue Monday, n.r.) înseamnă că perpetuezi mitul că depresia este doar așa, un fel de a te simți un pic mai rău, ceva care nu trebuie luat în serios, ceea ce e fals. Eu susțin poziția Mind", notează Dr. Kate Lovett, decanul Colegiului Regal al Psihiatrilor.

Samaritenii (The Samaritans, o altă organizație caritabilă, n.r.) au luat măsuri active și urmăresc să transforme „Lunea albastră" în „Ziua de taclale". Ei vor oferi ceai și un loc de discuții la diverse evenimente din Marea Britanie (Ce idee grozavă, deși cei care lucrează îndeaproape cu mine știu că nu voi pleda niciodată pentru serivirea ceaiului exclusiv lunea. Să ținem ceanicul în standby 24/7 și să fim pregătiți să oferim suport celor din jurul nostru)”.

O parodie periculoasă

Dr. Kate Lovett spune că, da fapt, totul e o parodie periculoasă a unei boli grave care nu trebuie ignorată sau redusă la ceva banal.

Persoanele pe care le văd în practica mea clinică sunt foarte departe de parodia unei dispoziții scăzute pe care „Lunea albastră" o perpetuează. Ei sunt oameni care experimentează suferința intensă pe care o aduce o boală mintală severă.
Întreabați pe oricine a experimentat o depresie clinică adevărată cum este și vă va spune despre energia scăzută, aparent fără sfârșit, despre somnul evaziv, despre incapacitatea de a se bucura de ceva, despre sentimentul de lipsă de speranță și despre gândul că viața nu mai merită trăită care însoțește adesea această stare.

Vă va descrie ce dificultăți avea să se concentreze asupra unor sarcini care anterior i se păreau simple. Vă va explica că tristețea i-a întunecat fiecare zi, săptămâni la rând. Vă va spune despre impactul devastator pe care îl are asupra sa și asupra celor din jurul său".

„Shoppingul nu este soluția"

Un alt lucru cu care psihiatrul nu este de acord este și promovarea cumpărăturilor ca fiind o bună terapie pentru depresie.

Acestea nu sunt probleme care să fie „rezolvate" de vacanțe la soare ori de excursii de weekend sau de orice alt tip de „terapie cu amănuntul". Depresia este o boală mintală gravă, dar tratabilă, care necesită timp de recuperare.

Tratamentul este conceput pentru a avea grijă cu mare atenție de creierul pacientului, de corpul său de tot ce însemană el. Aceasta este ceea ce facem noi, zi de zi, ca psihiatrii. Nu există nimic în lume care să-mi placă mai mare plăcere decât să văd pe cineva căruia i-a fost foarte rău, cu o profundă depresie care-i punea viața în pericol, dar care își revine complet și spectaculos și se întoarce să-și trăiască viața și să se reconecteze cu comunitatea sa. Așa că în această așa-numită „Luni albastră" sunt încântată să mă întorc la slujba pe care o iubesc", conchide Dr. Kate Lovett, în editorialul său din Huffington Post.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.23