Cancer, terapie: metodă descoperită de cercetători, promițătoare în eliminarea tumorilor

Angela Sabău / 29 oct 2019 / 23:18
Primul caz de febră Dengue prin transmitere sexuală, din Europa

O nouă metodă de a distruge celulele tumorale a fost descoperită de oamenii de știință chinezi. Ei folosesc nanoparticule telurice de cupru care imită enzimele.

Teoretic, sistemul nostru imunitar ar putea detecta și ucide celulele canceroase. Din păcate, tumorile sunt bine înarmate pentru a lupta împotriva acestor atacuri. În ciuda tratamentelor moderne pentru cancer, metastazele și recidivele rămân o problemă majoră.

Creșterea imunității anti-tumorale ar putea fi acum posibilă, datorită nanoparticulelor telurice de cupru care imită enzimele, în special în iradierea ușoară NIR-II. Acest lucru induce stres oxidativ în celulele tumorale, eliminând starea lor imunosupresivă și declanșând procese inflamatorii, după cum raportează oamenii de știință chinezi în revista Angewandte Chemie.

Așa-numitele „Nanoenzime” sunt „candidați” pentru tratamente numite „imunoterapie catalitică”. Aceste nanoparticule au structuri complet diferite de enzimele biologice, dar imită activitatea catalitică a enzimelor. Sunt mai ușor de preparat decât enzimele naturale, precum și mai puțin costisitoare și mai stabile.

Active doar în celulele tumorale

Cercetătorii care lucrează cu Wansong Chen și You-Nian Liu la Universitatea Centrală de Sud (Changsha, Hunan, China) au introdus acum o nouă nanoenzimă: nanoparticulele telurice de cupru (Cu2-xTe) imită activitățile enzimelor glutation oxida și peroxidază. Activitatea acestei nanoenzime se datorează ionilor de cupru, care se schimbă între două stări de oxidare. Substratul este glutationul, un antioxidant care se găsește în concentrații semnificativ mai mari în celulele tumorale decât în cele sănătoase. Acesta este motivul pentru care nanoenzimele sunt active doar în celulele tumorale.

În plus, absorb lumina NIR-II (lumina infraroșie aproape cu o lungime de undă cuprinsă între 1000 și 1350 nm), determinând încălzirea mediului local. Acest efect crește puternic activitatea nanoenzimelor asemănătoare cu cea a enzimei. În tratament, iradierea NIR-II ar putea fi aplicată selectiv asupra tumorii.

Experimentele în culturile celulelor tumorale și cu șoarecii purtători de tumori au demonstrat că utilizarea nanoenzimelor și a iradierii NIR-II declanșează o cascadă întreagă de răspunsuri celulare care măresc mult stresul oxidativ din tumoră, ceea ce duce la moartea celulelor. În același timp, suprimarea proceselor imunologice în microambientul din jurul tumorii este ridicată.

În schimb, substanțele care favorizează inflamația sunt eliberate și se declanșează un răspuns imun. Aceasta este susținută de concentrația crescută de celule T efectoare observate de cercetători. Astfel, sistemul imunitar poate învăța să se apere împotriva metastazelor și să-și construiască o „memorie imunologică” pentru a preveni recidivele.

Comentarii