Ciupercile Shiitake, cea mai bună sursă de seleniu. Care sunt beneficiile sale

Ciupercile shiitake cea mai buna sursa de seleniu. FOTO Pexels @ Ricardo Ortiz
Ciupercile shiitake cea mai buna sursa de seleniu. FOTO Pexels @ Ricardo Ortiz

Ciupercile Shiitake sunt cele mai bogate în seleniu din rândul alimentelor de origine vegetală, în timp ce un soi de pește are mai mult decât doza zlnică recomandată. 

Seleniul este un mineral esențial (micronutrient) care este foarte important pentru multe procese din corpul uman, inclusiv pentru funcția cognitivă, pentru un sistem imunitar sănătos și pentru fertilitatea femeilor și cea a bărbaților. El contribuie la metabolismul hormonilor tiroidieni și la sinteza ADN-ului, protejând contra stresului oxidativ.

Deficiența de seleniu poate produce o seria amplă de simptome, iar cele mai frecvente sunt:

- Slăbiciunea musculară;

- Oboseala;

- Dereglările de creștere la copii;

- Insuficiență pancreatică;

- Probleme ale ficatului;

- Sterilitate;

- Creșterea colesterolului;

- Infecții;

- Apariția unor bolu de inimă sau a cancerului.

Factorii de risc pentru carența de seleniu

- Alimentația incompletă sau incorectă;

- Consumul exagerat de alcool;

- Fumatul;

- Afecțiunile digestive.

Care este rolul seleniului în organism

Seleniul vine în sprijinul funcționării mai multor sisteme din organism, printre acestea aflându-se cel endocrin, imunitar și cardiovascular. De altfel, glanda tiroidă este organul cu cea mai mare concentrație de seleniu raportată la greutatea sa.

Reglarea efectelor hormonilor tiroidieni. Seleniu reglează funcția glandei tiroidei acționând ca un catalizator pentru producția unor hormoni tiroidieni activi.

Inhibarea oxidării grăsimilor din organism. Beneficiile seleniului includ abilitatea acestuia de a lupta contra procesului de îmbătrânire și de a ajuta sistemul imunitar, prin reducerea acțiunii radicalilor liberi.

Seleniu este în relație cu anticorpii, o deficiență a sa fiind asociată cu probleme la nivelul glandei tiroide.

De asemenea, seleniu are un rol important în funcționarea pancreasului, deficiența sa fiind asociată cu atrofia pancreatică.

Menținerea sănătății inimii. Seleniul are beneficii și pentru sănătatea inimii, nivelurile scăzute de seleniu pot contribui la insuficiență cardiacă, dar și la agravarea aterosclerozei.

Seleniul este util și în creșterea fertilității. În cazul femeilor, unele studii sugerează că seleniul poate chiar să reducă riscul de avort spontan.

De asemenea, seleniul are un efect ce protejează ficatul, ajută la scăderea ușoară a nivelului de colesterol, având și efect antiinflamator.

Unde se găsește seleniul

Seleniul este un oligoelement greu de obținut în stare pură, prezența acestuia în fructe și legume fiind legat în mod direct de calitatea solului folosit pentru respectivele culturi.

Alimente de origine vegetală care au concentrații mari de seleniu

Nucile braziliene: 1 cană conține 607 micrograme seleniu

Semințele de floarea soarelui: 1 cană conține 105 micrograme seleniu

Orezul brun fiert: 1 cană conține 19 micrograme seleniu

Semințele de chia: 28 grame conțin 15,6 micrograme seleniu

Ciupercile: 1 cană ciuperci amestecate conține 15 micrograme seleniu

Ciupercile Shiitake: 51% din doza zilnică recomandată de seleniu în 145 grame de ciuperci.

Alimentele de origine animală care conțin concentrații mari de seleniu

Ouăle - 1 ou mediu conține 146 micrograme seleniu

Ficatul (de la miel sau de vită): 85 grame conțin 99 micrograme seleniu

Tonul: 85 grame conțin 64 micrograme seleniu

Heringul: 85 grame conțin 39 micrograme seleniu

Pieptul de pui: 85 grame conțin 33,2 micrograme seleniu

Somonul: 85 grame conțin 31 micrograme seleniu

Carnea de curcan: 85 grame conțin 25 micrograme seleniu

Halibutul (tot un tip de pește) conține la o porție de 160 grame, 106% din doza zilnică recomandată de seleniu

Stridiile conțin 77% din aportul zilnic recomandat de seleniu, la o porție de 85 grame

Sardinele conțin 36% din aportul zilnic recomandat de seleniu, la o porție de 48 grame.

Vezi și: Deficitul de vitamina D, alarmant. Boantă: O să ajungem și noi ca nordicii și o să luăm zilnic supliment

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy