Cyberbullying, mai periculos decât hărțuirea la școală. Cum te păzești

Dana Lascu / 23 apr 2019 / 23:22
Hărțuirea online - Cyberbullying - este mult mai gravă decât cea de la școală
Hărțuirea online - Cyberbullying - este mult mai gravă decât cea de la școală

Cyberbullying, agresivitatea mutată online, este o formă foarte gravă de abuz emoțional asupra copiilor și adolescenților, arată psihologul Lenke Iuhoș. Iată ce pot face cei care sunt hărțuiți așa. E valabil pentru copii, adolescenți dar și pentru adulți!

Bullying-ul reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic asupra copiilor de către alți copii și se manifestă foarte des în mediul școlar. De câțiva ani însă, acest fenomen a devenit tot mai periculos și mai imprevizibil, deoarece s-a mutat în mediul online, unde cel care abuzează nu are nevoie de mușchi, ci de o identitate falsă și informații compromițătoare despre cel abuzat.

În opinia psihologului Lenke Iuhoș, specializată în psihologia adolescenților, fenomenul de cyberbullying este de cel puțin 10 ori mai periculos decât hărțuirea la școală, deoarece elementele de identificare a abuzatorului lipsesc, drept pentru care nu va exista un punct în care abuzatorul să înceteze acțiunile; ba din contră, se va hrăni cu suferința celui abuzat, iar cu cât teama acestuia este mai mare, iar controlul său devine tot mai evident, cu atât abuzatorul va recurge la metode și mai inventive pentru a-l traumatiza.

Ce trebuie să facă o persoană hărțuită online

Psihologul Lenke Iuhoș spune că există câteva acțiuni pe care adolescenții abuzați ar putea să le întreprindă atunci când sunt hărțuiți online de un cont anonim. Următoarele sfaturi pot fi aplicate lejer și de adulții care se simt hărțuiți:

1. În primul rând, ține minte că nu este vina ta! „Tu doar ai simțit nevoia să comunici cu cineva, să socializezi, să fii deschis către nou, așadar nu este vina ta că ai avut ghinionul de a da peste o persoană care nu ți-a apreciat sinceritatea, încrederea, ba chiar le-a folosit împotriva ta. Ia-o ca pe o lecție de viață, deoarece vei mai cunoaște oameni care nu merită încrederea ta și vei învăța în timp să îi triezi", explică psihologul Lenke Iuhoș.

2. Nu răspunde celui care te hărțuiește și blochează-i profilul. „Persoana care te hărțuiește online se hrănește cu fricile tale, așadar cea mai greșită strategie este să escaladezi discuțiile cu el. Dacă îi vei întrerupe fluxul comunicațional, acesta se va plictisi și se va îndrepta către altă victimă căreia să-i afle slăbiciunile și să le exploateze. Atâta timp cât nu îi răspunzi, nu reprezinți un interes pentru el. Ideal este să îi blochezi profilul, astfel încât să nu te mai poată contacta", declară psihologul Lenke Iuhoș.

3. Salvează toată conversația! „Vorbele se pierd, dar ce e scris rămâne. În cazul în care te simți atacat, poți face un fișier cu acele vorbe scrise. Salvează tot ceea ce este scris și e deranjant, nu lăsa să treacă timp, mai ales că sunt ușor de șters. E bine să știi că în cazul în care trebuie să reproduci conversația, e posibil să nu poți reda exact cum ți s-a adresat. În altă ordine de idei, când salvezi o discuție, aceea se salvează ca o cronologie cu dată și oră, acestea fiind elemente foarte importante în astfel de situații amenințătoare. Nu uita că are o importanță aparte și numărul cuvintelor jignitoare, a pozelor care chiar nu pot fi descrise cu exactitate. Salvarea celor scrise respectă realitatea", explică psihologul Lenke Iuhoș.

4. Schimbă-ți parola, protejează-ți contul! „A te proteja este deja un pas sigur spre independență, iar autonomia personală se învață prin experiență. Află că e bine să știi ce e periculos pentru tine, prin discuții simple cu adulții din familie sau din școală. Lumea online-ului e plină de efecte care nu sunt bune pentru noi. Așa sunt și acele persoane care arată că glumesc, însă intră direct în viața noastră umilind și jignind. E ușor de facut un pas foarte sigur, să schimbi parola pentru a-ți proteja contul personal. Acest lucru ține de tine intimitatea ta. Schimbările, și în cazul parolei, reîmprospătează situația neplăcută", este de părere specialistul.

5. Să nu îți fie rușine să ceri ajutor! „Ajutorul se cere, e normal să nu știi ce să faci în situații deranjante, care pot fi dăunătoare sau chiar periculoase pentru viața ta. Orice moment de criză are clipe în care oamenii decid și acționează mai bine împreună. Acele atacuri de pe internet nu sunt niște mesaje normale, acceptate de societate, așadar să ceri ajutorul atunci când simți un abuz prin mesaje, comentarii la profil, înseamna că ești o persoană responsanbilă", arată psihologul Lenke Iuhoș.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.22