Invidia, social media. Cum ne afectează evenimentele bune care li se întâmplă altora

Angela Sabău / 13 mai 2019 / 23:30
Rețelele de socializare ne trezesc invidii
Rețelele de socializare ne trezesc invidii

Invidia pare să ne afecteze mai mult decât credem. Zilnic, milioane de oameni văd pe rețelele de socializare evenimente de invidiat la alte persoane, ceea ce trezește invidii. Cum ne afectează aceste sentimente a fost subiectul unui studiu.

Psihologii spun că experiența celor din jur ne fac mai invidioși înainte de a se petrece, decât după ce a avut loc. Studiul a ost pblicat recent în Psychological Science, un jurnal al Asociației pentru Științe Psihologice. "Evenimentele de invidiat își pierd din efectul asupra noastră, odată ce acestea ajung în trecutul nostru", spune Ed O'Brien de la Universitatea de Științe din Chicago, scrie medicalxpress.com.

Emoțiile, mai mari pentru evenimente viitoare. Dar invidia?

„Studiile anterioare au arătat că, în general, avem tendința de a avea emoții mai mari cu privire la evenimentele viitoare, decât cele din trecut. O petrecere pare mai interesantă, un examen este mai stresant dacă urmează să se întâmple mâine, decât dacă s-a întâmplat ieri”, spun cercetătorii.

O'Brien și coautorii Alexander Kristal și Eugene Caruso au dorit să știe dacă același fenomen s-ar aplica invidiei. „Invidia este o emoție interesantă, deoarece poate motiva rezultate negative, cum ar fi auto-dispreț și, de asemenea, rezultate pozitive, cum ar fi senzația de inspirație. Sincronizarea va face diferența în modul în care oamenii se confruntă cu invidia”, mai spun ei.

Mai multe studii pentru a măsura invidia

În primul studiu, 620 de participanți - inclusiv studenți, adulți din zona locală și participanți online - și-au imaginat că un prieten apropiat ajunge să aibă experiențe pe care participanții și le-au dorit, cum ar fi o vacanță de vis, și cumpărarea unei mașini de vis. Unii și-au imaginat cum s-ar simți în legătură cu diferitele scenarii în zilele și săptămânile în care s-au întâmplat; alții și-au imaginat cum s-ar simți în zilele și săptămânile de după aceste evenimente.

Rezultatele au arătat că, chiar și atunci când se gândeau la scenarii ipotetice, timpul (viitor sau trecut) avea importanță. Participanții au evaluat experiențele, care altfel erau identice, ca fiind mai puțin de invidiat după ce s-au întâmplat, decât înainte de a se întâmpla.

Psihologii au fost curioși să afle dacă persoanele arată același model de răspunsuri în legătură cu evenimentele din lumea reală. Pentru a afla, O'Brien și coautorii studiului au evaluat sentimentele de invidie ale oamenilor pentru Ziua Îndrăgostiților din cursul lunii februarie, 2017. În conformitate cu primul studiu, invidia a crescut odată cu apropierea zilei de 14 februarie, dar a scăzut pe 15 februarie și a rămas relativ scăzut în restul lunii. Cercetătorii au replicat aceste modele în februarie 2018, cu un nou grup de participanți, urmărind invidia în cursul a trei date cheie: Sentimentele de invidie s-au ridicat între 13 februarie și 14 februarie, dar a scăzut apoi din 15 februarie începând.

Dinamica invidiei, diferită

Interesant, invidia benignă și răutăcioasă pare să aibă dinamică temporală diferită. Participanții care și-au imaginat cum s-ar simți în zilele și săptămânile după ce un eveniment de invidiat a relevat o invidie mai puțin periculoasă - inclusiv mai puțină frustrare, dispreț și stare de rău - decât cei care și-au imaginat sentimentele în zilele și săptămânile care dnainte de eveniment. Dar participanții și-au imaginat sentimente similare sau chiar mai mari de invidie benignă - inclusiv inspirație, motivație și plăcere - atunci când au crezut că evenimentul a trecut.
"Cercetarea anterioară sugerează în mod uniform că evenimentele viitoare provoacă reacții mai extreme, deoarece este mai relevant să acordăm atenție lucrurilor care ar urma să ni se întâmple", spune O'Brien. Dar aceste constatări sugerează că trecerea timpului poate fi în mod special legată de reducerea intensității experiențelor negative, mai degrabă decât de reducerea intensității tuturor experiențelor", mai spune el.

Este posibil ca acest lucru să ne ajute să ne reglăm propriile emoții. Rezultatele dintr-un studiu final au arătat că imaginarea unui eveniment din trecut care provoacă invidia a avut cele mai puternice efecte asupra bunăstării oamenilor, scăzând simțămintele lor de invidie și stres și sporind starea lor de spirit pozitivă.

„Acest lucru este important, dat fiind faptul că utilizarea noastră tot mai mare a mijloacelor de comunicare socială facilitează compararea socială, chiar și cu persoane pe care nu le vom întâlni niciodată”, mai spun cercetătorii.

Interacțiuni pe social media, efecte surprinzătoare

"Mai mult de 500 de milioane de persoane interacționează zilnic pe social media, unde întâlnesc disproporționat cele mai bune momente ale altor persoane, promovând teama de a pierde și de a submina bunăstarea spectatorilor", arată cercetătorii. "Este posibil să existe o putere subtilă în momentul schimbului de informații", adaugă ei. "O actualizare a statusului cu «Totul e pregătit pentru Maui!» poate avea mai multă influențămai mare decât «Înapoi spre casă de la Maui!»", spun ei.

Cercetătorii speră să extindă această cercetare la contexte din lumea reală, inclusiv social media și să exploreze în continuare diferențele dintre invidia benignă și cea rea. "Există ceva paradoxal în reacțiile noastre față de oamenii care urmează să aibă ceva ce ne dorim: ne afectează mai puțin după ce au obținut ceea ce ne doream noi", a concluzionat O'Brien și colegii.

Articole Recomandate
Comentarii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.26