Pepenele și beneficiile sale. De la hidratare la boosterul de antioxidanți

pepenele. FOTO Pexels @ Any Lane
pepenele. FOTO Pexels @ Any Lane

Pepenele, fructul cel mai iubit al verii, cu multiple beneficii pentru sănătate.

Este cunoscut deja faptul că cele mai bune fructe sunt cele de sezon, iar vara pepenele, roșu sau galben, este cu siguranță unul dintre cele mai versatile, putând fi consumat atât ca desert, cât și ca ”fel principal”, dar și în loc de apă.

”Pepenele este o idee bună de hidratare”, spune dr. Anca Hâncu, medic specialist în nutriție și boli metabolice. ”Ne hidratăm în primul rând, căci au peste 90% apă și ne aducem și foarte multe minerale, și atunci, practic, când ne deshidratăm, noi pierdem sodiu, pierdem calciu, pierdem magneziu șoi toate acestea le putem recupera mâncând pepene. Cantități micuțe, bineînțeles că nu acoperă tot necesarul pentru o zi dar sunt foarte bune pentru hidratare”, a explicat medicul, la ”Neatza cu Răzvan și Dani” de la Antena 1.

Potrivit medicului, în teorie, porția de pepene ce trebuie consumată este de 150 de grame. ”De ce ne spune teoria acest lucru? Pentru că pepene roșu are, de fapt, 12 grame de carbohidrați, de monozaharuri, adică glucoză și fructoză, ceea ce ar însemna două lingurițe. Sigur, suntem atenți cât de mult mâncăm, nu mâncăm tot platoul, ar însemna mult prea mult, un exces, chiar dacă unii dintre noi putem, dar ca la toate în viață trebuie să fim moderați. Stimulează diureza, curăță rinichii, au rol în hiperuricemie, pentru cei care au atacuri de gută, care mănâncă foarte multă carne. Ne face bine, îi ajută să elimine acidul uric, și au rol în prevenția pietrelor la rinichi. Conțin și potasiu și atunci ajutăși la eliminarea pietrelor. Scad tensiunea arterială, dar atenție, am spus că au zaharuri multe. Atenție la persoanele cu diabet zaharat, să nu mănânce în execes, nu înseamnă că este interzis. 

Sucul de pepene este bun, ne hidratează. Apropos de pepene, mai ales la pepene roșu, trebuie să subliniez că el conține un booster de licopen, un antioxidant extraordinar. Ce face acesta? Practic curăță toate deșeurile care rezultă în organism ca urmare a proceselor metabolice și atunci vrem să ne detoxifiem, vrem să ne simțim mai bine, pepenele are un rol extraordinar. Și combinația dintre pepene și roșii, facem un gazpacho exotic, mâncat seara, rece, va fi o minunăție. Și cu o bucată de brânză”, a mai spus Anca Hâncu.

Cât privește pepenele galben, medicul subliniază că are calorii asemănătoare cu cel roșu, o porție are în jur de 46-50 de calorii, iar cantitatea de zaharuri este ceva mai mare în cazul pepenelui galben.

”Are și proprietăți inflamatorii, bun pentru persoanele care au astm, diuretic, favorizează digestia, și, prin conținutul de fibre și sațietatea pe care o aduce, ajută și la scăderea în greutate”, a explicat dr. Hâncu beneficiile pe care pepenele galben le are pentru sănătate.

 Mituri și adevăruri legate de pepene

Două feli de pepene, cât un pahar de apă. Este un adevăr, susține medicul, ”92 la sută este conținutul e apă”, deci este un foarte bun hidratant.

Ajută la recuperarea după efort fizic. ”Da, pepenele roșu conține citrulină, care se transformă în arginină, un vasodilatator extraordinar care ne reface după efortul fizic”, confirmă Anca Hâncu.  

 Semințele, bogate în vitamine. ”Ca și oleaginoasele, conțin uleiuri sănătoase. Se pot prăji ca și semințele de dovleac, de exemplu”, mai spune medicul, adăugând că dacă acestea sunt consumate crude, din pepene, doar traversează tubul digestiv, iar dacă dorim să le mâncăm pentru proprietățile lor trebuie să le prăjim puțin.

Susține sănătatea pielii și a părului. ”Da, prin beta-caroten, prin vitamina A, ajută foarte mult, iar când vrem să ne bronzăm frumos, pepenele roșu, dar și cel galben, ne ajută”, afirmă specialistul în nutriție.

Pepenele conține o cantitate mare de zahăr. ”Conține în jur de 12 grame de zaharuri, iar dacă mâncăm prea mult ne putem îngrășa”, mai spune Anca Hâncu.

În ceea ce privește combinația dintre pepene și alte alimente, specialistul în nutriție susține că există o rețetă pe care multă vreme a considerat-o controversată, până a gustat-o.

”Putem combina pepenele roșu cu bucățele de brânză. Eu aș sugera nu foarte sărată, nu neapărat brânza Feta, dar poate fi o urdă, o mozzarella, și cu diverse verdețuri, și merge bine cu frunzele de mentă”, a dezvăluit Anca Hâncu, rețeta care a cucerit-o. 

Detox cu smoothie de pepene roșu. Popescu: 2-3 luni, cât ține sezonul

Guta: simptome și tratament. Cine o face și câtă DURERE cauzează

Guta este o afecțiune metabolică cu caracter ereditar (genetic). Cauza gutei este reprezentată de excesul de acid uric din sânge și din țesuturi, care se va acumula mai ales în articulații.

Guta este o formă de artrită, iar degetele de la mâini și de la picioare sunt cele mai afectate zone.

Factorii favorizanți ai bolii sunt consumul crescut de carne, consumul excesiv de alcool, obezitatea. Unele medicamente pot contribui la apariția gutei. Printre acestea se numără o parte din substanțele care scad tensiunea arterială, chimioterapicele, anumite antibiotice sau medicamente care scad răspunsul imun.

Simptome

Simptomele apar mai frecvent la bărbați decât la femei, iar gravitatea lor diferă de la o persoană la alta. Inițial guta este asimptomatică, ulterior apare primul atac gutos. În general, atacul gutos recidivează, iar în evoluțiile de lungă durată guta devine o boală cronică. Citește mai departe AICI.

Pepene roșu sau pepene galben, marea greșeală pe care o faci. Bilic: Învinge! E mai puțin PERICULOS

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0