Procedură experimentală - transplantul microbiomului fecal. Riscuri

Angela Sabău |
Procedura de transplant fecal este încă experimentală

O procedură experimentală este tot mai mult în atenția lumii medicale de peste tot. Transplantul de microbiom fecal de la o persoană sănătoasă la una bolnavă, cu scopul de a popula intestinul cu bacterii bune. Procedura nu este, însă, lipsită de riscuri.

Transplanturile fecale – transferul de materii fecale de la o persoană sănătoasă la o persoană bolnavă, cu un "microbiom" compromis - este un tratament din ce în ce mai folosit pentru o varietate de maladii. Dar această proedură implică și niște riscuri despre care s-a vorbit mai puțin.

Oficialii americani din domeniul sănătății au anunțat că un pacient a murit după o astfel de procedură, subliniind potențialul pentru infecții severe legate de transplanturile de fecale. „Deși noi sprijinim acest domeniu al descoperirii științifice, este important de observat că microbiota fecală pentru transplant nu vine fără riscuri”, a spus dr. Peter Marks, director al Centrului de Biologics Evaluarea si Cercetare de la US Food and Drug Administration.

După rapoartarea unor infecții grave, rezistente la antibiotice, în legătură cu aceste proceduri, FDA vrea să alerteze toți profesioniștii din domeniul sănătății care administreaza FMT (transplant de microbiotă din fecale) cu privire la acest potențial risc grav, astfel încât să poată informa pacienții, a spus Marks într-un comunicat de presă.

Procedură experimentală

Transplantul de microfibre fecale este o procedură încă experimentală, încă neaprobată de FDA. A fost utilizată în principal pentru a trata infecțiile grave ale formelor rezistente la antibiotice ale bacteriei Clostridium difficile (C. difficile).

Transplantul presupune prelevarea scaunului de la un donator sănătos și plasarea acestuia în colonul pacientului bolnav. Scopul este de a contribui la înlocuirea unui microbiom nesănătos - trilioanele de bacterii care se găsesc în intestinul uman - cu un microbiom mai puternic, care luptă împotriva bolilor, de la donator.

Odata livrat prin transplantul de fecale, acest nou microbiom repopulează microbiomul pacientului cu microorganisme mai sănătoase, care elimina efectiv C. difficile periculos.

Cercetătorii caută, de asemenea, utilizarea transplantului de fecale pentru a trata boli cronice gastro-intestinale, cum ar fi colita ulcerativă sau sindromul intestinului iritabil.

Dar fiecare terapie vine cu riscuri, iar FDA a spus că doi pacienți care au primit transplanturi de microbiotă din fecale ca parte a unui studiu clinic au dezvoltat infecții cu bacterii multidrog rezistente, care pun în pericol viața pacienților. Unul dintre ei a murit.
Pacienții trebuie avertizați cu privire la eventualele riscuri asociate cu tratamentul și li se va spune că tratamentul este încă considerat experimental.