Alergiile la copii, legate de microbiomul intestinal? Ce spun cercetătorii

Angela Sabău |
Data actualizării: | Data publicării:
Leucemia limfoblastică acută

Alergiile la copii ar putea avea legătură cu microbiomul inestinal. Cercetătorii au realizat o serie de studii pe șoareci privind dieta și alergiile.

O echipă de cercetători afiliate la mai multe instituții din Coreea și Australia au găsit o posibilă legătură între microbiomul intestinal la sugari și dezvoltarea alergiilor. În lucrarea publicată în revista Science Advances, grupul descrie studiul lor referitor la un anumit răspuns al anticorpilor în experimentele lor făcute pe șoarecii tineri și la ceea ce au descoperit.

Alergiile alimentare au fost raportate pe scară largă în ultimii ani, în special la copii. Oamenii de știință au analizat mai atent cauzele creșterii aparent bruscă a numărului de persoane alergice la anumite alimente. În acest nou efort, cercetătorii au analizat posibilitatea unei legături între alergiile alimentare și biomul intestinului, potrivit medicalxpress.com.

Dietă diferită, răspuns imun diferit

Cercetarea a început după ce unii membri ai echipei au observat că șoarecii de laborator crescuți într-un mediu steril (care, de asemenea, nu aveau microbiom intestinal) au exprimat niveluri mai ridicate de imunoglobulină E (IgE) atunci când s-au maturizat suficient pentru a începe să mănânce alimente solide.

Cercetările anterioare au arătat că imunoglobulina E este un mediator care are un rol în timpul unui răspuns alergic - atunci când sunt detectați alergenii, imunoglobulina E trimite semnale alertând alte părți ale sistemului imunitar care, la rândul lor, eliberează substanțe chimice care duc la inflamare, un simptom major de alergie.

Pentru a afla de ce șoarecii din mediul steril produceau mai mulți anticorpi, cercetătorii au separat un grup de șoareci în două subgrupuri - un grup a fost hrănit cu o dietă normală, în timp ce cealaltă a fost pusă pe o dietă special concepută să nu provoace sistemul imunitar. Ei raporteaza că șoarecii care au mâncat dieta normală au dezvoltat un răspuns imun normal, în timp ce șoarecii cu dieta specială nu au facut-o.

Suspectând că lipsa unui microbiom normal, sănătos al intestinului ar putea fi legată de un răspuns imun declanșat de anumite alimente, echipa a încercat să întârzie introducerea de alimente normale pentru acei șoareci pe dieta specială.

Ei declară că acest lucru a dus la o creștere mai mică a producției de imunoglobulină E.

O analiză mai atentă a arătat că celulele helper foliculare T au fost implicate în răspunsul imun sporit. Astfel de celule sunt în general mai răspândite la șoarecii tineri (și la copii).

Cercetătorii susțin că acesta este motivul pentru care copiii sunt mai predispuși la episoadele alergice decât adulții. Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că în cazul în care lasă șoarecii cu dieta restricționată să se amestece cu șoarecii cu dietă normală, șoarecii cu dieta restricționată au incetat să producă un număr mare de celule helper foliculare T și imunoglobulina E a scăzut.