Atenția și concentrarea, îmbunătățite de studiile muzicale

Florina Pop / 05 apr 2019 / 11:35
Lecțiile de muzică îi ajută pe elevi să obțină rezultate mai bune la școală
Lecțiile de muzică îi ajută pe elevi să obțină rezultate mai bune la școală

Studiile muzicale duc la beneficii cognitive neașteptate: concentrare și atenție sporită, potrivit unei cercetări. Aceleași studii ar îmbunătăți fluxul sanguin în zonele creierului legate de prelucrarea limbajului.

Un studiu a analizat legătura dintre studiile muzicale și atenție, iar concluziile sugerează că anii de formare muzicală ar spori concentrarea, notează medicanewstoday.com.

Cercetătorii de la Centrul pentru Cercetare Avansată în Educație de la Universitatea Chile din Santiago, coordonați de Paulo Barraza, au testat abilitățile a 18 muzicieni profesioniști și 18 oameni care nu au avut studii muzicale. Le-au arătat rapid diferite imagini și apoi le-au măsurat timpul de reacție necesar să răspundă la schimbarea imaginii.

Un timp de reacție mai lung arată un control atenuat al atenției.

Cum funcționează atenția

Echipa de cercetare explică în lucrare că sistemul creierului ce se ocupă de atenție este alcătuit din trei subsisteme, fiecare având propria „rețea neuronală distinctă anatomică".

Acestea trei corespund rețelelor de alertare, orientare și control executiv. Primul subsistem, arată studiul, ne ține pregătiți pentru acțiune. Al doilea ne ajută să facem distincția între informațiile senzoriale relevante și irelevante și ne ajută să ne concentrăm. Al treilea - să blocăm informațiile ce distrag atenția.

Descoperirile, bune de pus în practică în educație

„Constatările noastre demonstrează mai puternice abilități de control atențional la muzicieni decât cei ce nu sunt muzicieni. (...) Muzicienii profesioniști sunt capabili să răspundă mai rapid și mai precis și să se concentreze asupra a ceea ce este important pentru a îndeplini o sarcină și să elimine mai eficient stimulii irelevanți decât oamenii ce nu sunt muzicienii", spune Paulo Barraza, potrivit sursei citate.

Co-autorul studiului, David Medina, de la Departamentul de Muzică al Universității Metropolitane de Științe ale Educației din Santiago, Chile, susține că rezultatele obținute privind relația dintre formarea muzicală și îmbunătățirea competențelor atenționale ar putea fi utile în domeniul clinic sau educațional.

Ale exemple date de Medina ar fi utilizarea studiului muzicii pentru „consolidarea capacității (n. r. persoanelor cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție) în gestionarea distragerilor", crearea de programe școlare care să încurajeze dezvoltarea abilităților cognitive prin practicarea muzicii.

Studiul a fost publicat în Heliyon. Poate fi citit AICI.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.23