Cauza bolii Alzheimer, descoperită de cercetători: ar putea fi baza unor noi tratamente

Angela Sabău |
Boala Alzheimer    Foto: newatlas.com
Boala Alzheimer Foto: newatlas.com

Este posibil ca cercetătorii să fi găsit cauza, la nivel molecular, a bolii Alzheimer, analizând mai adânc ceea ce se numește „încurcăturile” ADN din creierul pacienților cu demență.

Noi cercetări efectuate de oamenii de știință de la Universitatea din California - Riverside indică faptul că cheia înțelegerii bolii Alzheimer ar putea sta în proteinele „tau” care alcătuiesc aceste încurcături, găsite în creierul pacienților cu demență.

Medicii determină în general că un pacient are Alzheimer sau demență dacă găsesc atât plăci cerebrale, cât și încurcături în interiorul celulelor materiei cenușii. Dar studiile care sugerează că o cincime dintre persoanele cu plăci cerebrale nu suferă de demență i-au determinat pe cercetătorii UCR să analizeze mai atent proteina tau, puțin studiată, în încercarea de a înțelege de ce se încurcă și se depune în acest fel.

Explicând studiul, profesorul de chimie la UCR, Ryan Julian, a comparat izomerii, cu mâinile umane.

„Mâinile sunt izomeri una alteia, imagini în oglindă, dar nu copii exacte. Chiar și izomerii pot prezenta o preferință pentru dreapta sau stânga”, a spus Julian.

În timp ce proteinele din ADN-ul organismelor vii sunt în mod normal alcătuite complet din aminoacizi „stângaci”, proteinele tau găsite la pacienții cu demență erau „dreptace”, ceea ce este neobișnuit. În plus, proteinele tau din mostrele de creier studiate de UCR – donate de persoane care aveau acumulări de placă, dar fără simptome de demență – au fost doar „stângace”.

„Dacă încerci să-ți pui o mănușă de dreapta pe mâna stângă, nu funcționează prea bine”, a spus Julian. „Este o problemă similară în biologie; moleculele nu funcționează așa cum ar trebui, după un timp, deoarece o mănușă pentru stângaci se poate transforma într-o mănușă pentru dreptaci care nu se potrivește.”

Această revelație microscopică ar putea avea implicații uriașe pentru cercetarea Alzheimer, deoarece profesorul Julian și echipa sa se pregătesc să studieze cum și de ce creierul pacienților cu demență nu „elimină” proteinele tau defecte la fel de repede ca de obicei.

Această descoperire ar putea sta la baza găsirii unor noi tratamente pentru această boală devastatoare.