Ceaiul verde, soluția împotriva bacteriilor rezistente la antibiotic

Angela Sabău |
Ceaiul verde

Ceaiul verde ar putea fi de ajutor în cazul unei bacterii rezistente la antibiotic. O substanță găsită frecvent în ceaiul vere, combinată cu un antibiotic, a dat rezultate de excepție.

Oamenii de știință de la Universitatea din Surrey au descoperit că un antioxidant natural întâlnit frecvent în ceaiul verde poate ajuta la eliminarea bacteriilor rezistente la antibiotice.

Studiul, publicat în Journal of Medical Microbiology, a constatat că epigalocatechinul (EGCG) poate restabili activitatea aztreonamului, un antibiotic utilizat frecvent pentru tratarea infecțiilor cauzate de agentul patogen Pseudomonas aeruginosa, potrivit sciencedaily.com.

P. aeruginosa este asociat cu infecții ale tractului respirator grav și infecții ale fluxului sanguin și în ultimii ani a devenit rezistent la multe clase majore de antibiotice. În prezent, o combinație de antibiotice este utilizată pentru a combate P. aeruginosa.

Cu toate acestea, aceste infecții devin din ce în ce mai greu de tratat, deoarece se observă rezistența la antibiotice de ultimă linie.

Substanța din ceiul verde, combinațtă cu un antibiotic, rezultate de excepție

Pentru a evalua sinergia EGCG și aztreonam, cercetătorii au efectuat teste in vitro pentru a analiza modul în care au interacționat cu P. aeruginosa, individual și în combinație. Echipa de la Surrey a descoperit că combinația de celor două, aztreonam și EGCG a fost semnificativ mai eficientă în reducerea numărului de bacterii P. Aeruginosa, decât atunci când au fost utilizate separat.

Această activitate sinergică a fost, de asemenea, confirmată in vivo, folosind Galleria mellonella (larve de molii), rata de supraviețuire fiind semnificativ mai mare la cele tratate cu combinația de substanțe decât la cele tratați doar cu una singură. Mai mult, în celulele pielii umane și în larvele Galleria mellonella s-au observat toxicități minime sau inexistente.

Cercetătorii cred că în infecția cu P. aeruginosa, EGCG poate facilita absorbția crescută de aztreonam prin creșterea permeabilității în bacterii.

Un alt mecanism potențial este interferența EGCG cu o cale biochimică legată de susceptibilitatea la antibiotice.

Autorul principal dr. Jonathan Betts, senior cercetător în cadrul Școlii de Medicină Veterinară de la Universitatea din Surrey, a declarat:

„Rezistența antimicrobiană (AMR) reprezintă o amenințare serioasă pentru sănătatea publică mondială. Fără antibiotice eficiente, succesul tratamentelor medicale va fi compromis. Avem nevoie urgentă de a dezvolta antibiotice noi în lupta împotriva AMR. Produse naturale precum EGCG, utilizate în combinație cu antibiotice autorizate în prezent, poate fi o modalitate de a îmbunătăți eficiența și durata de viață clinică utilă.”

Profesorul Roberto La Ragione, șeful departamentului de patologie și boli infecțioase din Școala de medicină veterinară la Universitatea din Surrey, a declarat:

"Organizația Mondială a Sănătății a declarat Pseudomonas aeruginosa rezistentă la antibiotice drept o amenințare critică pentru sănătatea umană. Am arătat că putem elimina cu succes aceste amenințări, cu utilizarea de produse naturale, în combinație cu antibiotice deja utilizate. Dezvoltarea ulterioară a acestor alternative la antibioticele pot permite utilizarea lor în medii clinice în viitor. "