Culoarea roșie, pro sau contra în evaluarea elevilor? Sfaturile expertului în educație

Steluța Indrei / 30 sep 2018 / 15:39
Școlarii și liceenii vor sta acasă și vineri
Școlarii și liceenii vor sta acasă și vineri

Celebrul pix de culoare roșie folosit de profesor când corectează poate să genereze efecte la care nici nu vă gândiți, afirmă prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, conducător de doctorat în Științele educației, director al Departamentului de Formare a Profesorilor de la Universitatea București. 

Prof. dr. Ovidiu Pânișoară explică, într-un articol publicat pe performante.ro, ce efecte poate avea folosirea culorii roșii în evaluarea elevilor, la corectarea testelor și temelor. 

„Uneori elemente minore pot să dezvolte o perspectivă negativă sau pozitivă în relația dintre elevi și profesori sau părinți și copii. Un exemplu este dat de forța culorilor (aspect asupra căruia am mai insistat și în alte articole). Astăzi dorim însă să aducem în atenție un aspect aparent surprinzător: celebrul pix sau stilou cu culoare roșie folosit de profesor când corectează poate să genereze efecte la care nici nu vă gândiți!”, este de părere prof. Ovidiu Pânișoară.

Roșul, pericolul psihologic al insuccesului

De ce este folosit roșul în corectură? „Pentru că este mai clar, mai ușor de observat de elev? Sau este o altă motivație? Elliot (2007) a urmărit să vadă rolul pe care culoarea roșie îl are în situațiile în care trebuie obținute rezultate. Autorul a pornit de la o ipoteză interesantă: culoarea roșie semnifică pericolul psihologic al insuccesului. De ce acest lucru? Într-o perioadă lungă de viață școlară pentru elevi, profesorii au folosit culoarea roșie pentru a corecta lucrările acestora și apariția „pixului roșu" desemna existența unor greșeli în produsul elevului. Este o asociere între culoarea roșie și pericol – spre exemplu semnele de stop și semnele de atenționare la pericol. Autorii spun că există și evidențe biologice după care roșul este asociat cu pericolul.

Pe de altă parte Rutchick, Slepian, and Ferris au observat că folosirea unui stilou cu cerneală roșie crește în mod semnificativ numărul de corecturi făcute unui paragraf. Astfel utilizarea stiloului de culoare roșie duce la o mai mare severitate/exigență din partea profesorului. Este asta un fapt pozitiv sau unul negativ?”, scrie prof. Pânișoară, lăsând la răspunsul la latitudinea cititorului.

Culoarea albastră, efect calmant

În schimb, despre culoarea albastră prof. Ovidiu Pânișoară subliniază „o evidență: scrisul cu culoarea albastră tinde să ofere un efect calmant care ajută creierul să se concentreze și să gândească profund, spun alți cercetători (Wallace, West, Ware și Dansereau)”.

Mesajul profesorului Pânișoară se încheie cu o întrebare deschisă: „Credeți că trebuie să renunțe profesorul la culoarea roșie cu care corectează lucrările elevilor?”. Alegerea pare firească și decurge din argumentele prezentate, dar părinții și profesorii sunt îndemnați la reflecție.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.24