Microbiomul intestinal: ce rol îndeplinesc bacteriile bune și cum recunoști semnele pe care le trimite corpul. 7 obiceiuri benefice sănătății intestinale

Vlad Crăciunoiu |
microbiomul intestinal Foto: Freepik @BillionPhotos

Descoperă ce rol are sănătatea intestinală pentru întreg organismul și cum poate alimentația să ajute microbiomul intestinal.

Un "microbiom intestinal" este un ansamblu de microorganisme care locuiesc în intestine. Se estimează că aproximativ 200 de specii distincte de bacterii, viruși și ciuperci locuiesc în tractul digestiv al fiecărui individ.

În timp ce unele microorganisme pot fi dăunătoare pentru sănătatea umană, marea majoritate sunt extrem de benefice și chiar esențiale pentru un organism sănătos. Cercetările existente sugerează că un ansamblu divers de floră intestinală poate reduce potențial probabilitatea de a dezvolta afecțiuni precum:

- Diabetul

- boli inflamatorii intestinale (IBD)

- Artrită psoriazică

Altfel spus, starea intestinului influențează frecvent starea generală de sănătate.

Vezi și: Șapte motive să mănânci mai mult avocado. De ce este considerat fructul sănătății feminine

Cum ne afectează microbiomul intestinal sănătatea?

Pe măsură ce comunitatea medicală devine tot mai preocupată de importanța intestinului pentru sănătatea noastră generală și de complexitatea sa uimitoare, cercetările pe această temă se extind.

În ultimele câteva decenii, cercetătorii au descoperit asocieri între sănătatea gastrointestinală și:

- Tulburări de sănătate mintală

- Boli autoimune

- Afecțiuni endocrine

- Tulburări gastrointestinale

- Boli cardiovasculare

- Cancer

Un nivel mai ridicat de diversitate a bacteriilor intestinale poate fi asociat cu o mai bună stare generală de sănătate mentală și fizică.

7 semne ale unui intestin nesănătos

Multe părți ale vieții moderne îți pot afecta microbiomul intestinal, inclusiv:

- Niveluri ridicate de stres

- Somnul prea puțin

- Consumul unei diete occidentale bogate în alimente procesate și zaharoase

- Administrarea de antibiotice

Acest lucru, la rândul său, poate afecta alte aspecte ale sănătății tale:

- Funcția imunitară

- Nivelurile hormonale

- Greutatea

- Dezvoltarea bolilor

Vezi și: Dieta vegană vs omnivoră. Care este mai eficientă dacă vrei să slăbești

Este posibil să observi câteva simptome dacă ai o sănătate intestinală redusă. Iată șapte dintre cele mai frecvente semne:

1. Stomac deranjat

Orice disconfort la nivelul stomacului poate indica un intestin nesănătos. Acestea constau în:

- Balonare abdominală

- Constipație gastrointestinală

- Arsuri la stomac

Un intestin echilibrat facilitează eliminarea deșeurilor și digestia alimentelor, ceea ce va duce probabil la mai puține simptome.

2. O dietă bogată în zaharuri

O dietă bogată în carbohidrați adăugați și alimente rafinate poate reduce diversitatea și cantitatea de bacterii "bune" din intestine.

Consumul unei cantități excesive de zahăr poate crește inflamația în tot corpul, potrivit cercetărilor. Mai multe boli, inclusiv cele maligne, pot avea la origine o inflamație.

Sănătatea intestinală poate fi compromisă prin consumul unor cantități excesive de fructoză.

3. Modificări neintenționate ale greutății

Faptul că iei sau pierzi în greutate fără a-ți modifica dieta sau regimul de exerciții fizice ar putea indica un intestin bolnav. Capacitatea organismului de a asimila nutrienții, de a modula glicemia și de a stoca grăsimile poate fi afectată de un intestin dezechilibrat.

Absorbția slabă rezultată dintr-o creștere excesivă a bacteriilor din intestinul subțire poate induce pierderea în greutate. În schimb, o inflamație ridicată sau rezistența la insulină ar putea contribui la creșterea în greutate.

4. Tulburări de somn sau oboseală constantă

Un dezechilibru al bacteriilor gastrointestinale a fost legat de somnul fragmentat și de durata scurtă a somnului, ambele putând contribui la oboseala cronică, potrivit cercetărilor.

Se pare că există o corelație între inflamație, funcția metabolică și sănătatea mintală, deși cauza exactă este necunoscută.

5. Iritația pielii

Psoriazisul și alte afecțiuni ale pielii pot fi asociate cu microorganismele care locuiesc în tractul gastrointestinal. Concentrațiile reduse de bacterii benefice au potențialul de a afecta atât sistemul imunitar, cât și sănătatea epidermei.

6. Afecțiuni autoimune

Există numeroase studii care au identificat legături între sistemul imunitar și intestine, potrivit Healthline.

Un tract gastrointestinal afectat poate contribui la inflamația sistemică și poate perturba funcționarea normală a sistemului imunitar. De aici pot rezulta boli autoimune, în care organismul lansează un atac împotriva propriilor celule și organe, confundându-le cu agenții patogeni.

7. Intoleranțe alimentare

Intoleranțele alimentare apar din cauza unei digestii deficitare a anumitor alimente. Aceasta se deosebește de o alergie alimentară, care se caracterizează printr-o reacție a sistemului imunitar la anumite substanțe.

Cercetările existente sugerează că intoleranțele alimentare, cum ar fi intoleranța la lactoză, ar putea apărea din cauza unei flore intestinale suboptime. Acest lucru poate duce la dificultăți în digerarea alimentelor declanșatoare și la următoarele simptome:

- Balonare

- Diaree

- Dureri abdominale

- Greață

În plus, unele cercetări sugerează că alergiile alimentare ar putea avea un impact asupra sănătății gastrointestinale.

Foto: Freepik @prostooleh

7 lucruri pe care le poți face pentru sănătatea intestinului tău

Potențiale îmbunătățiri și resetări ale sănătății digestive ar putea fi obținute prin modificări ale dietei și ale stilului de viață. Ia în considerare implementarea unuia sau mai multora dintre următoarele ca remedii naturale pentru a-ți îmbunătăți sănătatea digestivă:

1. Redu nivelul de stres

Stresul cronic extrem este dăunător pentru fiecare parte a corpului, inclusiv pentru tractul digestiv. Acest lucru se datorează faptului că tensiunea determină organismul să secrete hormoni specifici. Efectele nivelurilor ridicate ale acestor hormoni asupra organismului pot compromite sănătatea gastrointestinală.

Câteva modalități de a reduce stresul pot include:

- Meditația

- Mersul pe jos

- Masajul

- Petrecerea timpului cu prietenii sau familia

- Difuzarea de uleiuri esențiale

- Limitarea consumului de alcool

- Râsul

- Yoga

- Petrecerea timpului cu un animal de companie

2. Dormi suficient

O cantitate insuficientă sau o calitate inferioară a somnului poate avea ca rezultat potențial efecte dăunătoare asupra sănătății gastrointestinale, exacerbând astfel complicațiile legate de somn.

Prioritizează obținerea a minimum 7-8 ore de somn neîntrerupt pe noapte. Consultă un medic pentru o eventuală asistență în cazul în care întâmpini dificultăți de somn.

3. Mănâncă încet

Mâncatul cu mai multă atenție și mestecarea mai completă a alimentelor te poate ajuta să faci alegeri alimentare mai sănătoase, reducând în același timp riscul de a dezvolta obezitate și diabet.

Acest lucru poate ajuta la ameliorarea disconfortului digestiv și la păstrarea sănătății intestinale.

4. Hidratează-te

Un aport ridicat de apă poate fi asociat cu o varietate mai mare de floră intestinală, dar sursa apei este, de asemenea, semnificativă.

În plus, persoanele care au consumat o cantitate mai mare de apă au avut o prezență redusă a unei tulpini de bacterii care poate induce infecții gastrointestinale, potrivit unui studiu din 2022.

Hidratarea este benefică pentru sănătatea generală a unei persoane și poate ajuta la prevenirea constipației. În plus, ar putea fi o abordare ușoară pentru a promova sănătatea digestivă.

5. Ia un prebiotic sau probiotic

Deși se justifică investigații suplimentare, suplimentarea cu prebiotice sau probiotice poate ajuta la îmbunătățirea sănătății digestive. Prebioticele servesc drept "hrană" pentru ca bacteriile benefice să înflorească în tractul digestiv, în timp ce probioticele sunt bacterii benefice vii.

Persoanele cu un sistem imunitar compromis sau cu boli grave ar trebui să se abțină de la consumul de probiotice. În plus, nu toate suplimentele probiotice sunt benefice pentru sănătate sau de înaltă calitate.

Pentru beneficii optime pentru sănătate, este recomandabil să consultați un profesionist din domeniul sănătății înainte de a alege un supliment probiotic sau prebiotic.

6. Verifică dacă există intoleranțe alimentare

Următoarele simptome pot indica o intoleranță alimentară:

- Balonare

- Dureri abdominale

- Diaree

- Greață

- Oboseală

- Reflux de acid

7. Schimbă dieta

Potențial pentru îmbunătățirea sănătății digestive este reducerea consumului de alimente rafinate, bogate în grăsimi și zaharoase.

O dietă bogată în fibre probabil că favorizează, de asemenea, sănătatea microbiomului din intestine. În plus, poți îmbunătăți sănătatea intestinului prin consumul de alimente bogate în polifenoli, care sunt micronutrienți care se găsesc în:

- Legume

- Fructe

- Cafea

- Ceai

- Vin

Sănătatea intestinală este strâns legată de alimentație, iar evitarea alimentelor procesate, bogate în grăsimi și zaharuri rafinate este esențială pentru menținerea unui microbiom sănătos.

Superalimentele care favorizează creșterea bacteriilor benefice includ alimente bogate în fibre, cum ar fi legumele, cerealele integrale, legumele, nucile și fructele. S-a constatat că usturoiul crește diversitatea microbiomului intestinal și îmbunătățește sănătatea intestinală la rozătoare, în timp ce alimentele fermentate precum kimchi, varza murată, iaurtul și chefirul pot îmbunătăți microbiomul intestinal.

Alimentele care stimulează prodcușia de colagen, cum ar fi bulionul de oase și pielea de somon, pot fi, de asemenea, benefice pentru sănătatea intestinală. Suplimentele cu colagen pot fi benefice pentru microbiomul intestinal la șoareci, dar sunt necesare cercetări suplimentare. Consumul de citrice, broccoli, carne, ouă și nuci poate stimula, de asemenea, producția de colagen.