Stres la locul de muncă: putem scăpa de el? Cum?

Adisa Codruț / 29 mai 2019 / 11:56
Stres, loc de muncă: cum puteți să-l țineți sub control   FOTO: pexels.com
Stres, loc de muncă: cum puteți să-l țineți sub control FOTO: pexels.com

Mulți angajați nu scapă nici acasă de presiunea de la locul de muncă, iar în timpul liber dau telefoane și scriu e-maluri, afirmă psihologii.

Stres, loc de muncă. Stresul este o reacție „mentală, emoțională și fiziologică la presiunile de zi cu zi, reacție care vine atât din afară noastră, cât și din interiorul nostru, iar oricâtă plăcere ne-ar oferi ceea ce facem, orice activitate poate aduce elemente de stres atunci când lucrurile sunt duse la extrem", susține psihologul Laura Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

Aceasta mai spune că din ce în ce mai mulți angajați nu scapă nici acasă de stresul de la locul de muncă, unii își iau de lucru suplimentar acasă și acest tip de comportament determină cronicizarea stărilor.

Stres, loc de muncă: motivele

Motivele de stres la job sunt variate: de la salarii mici, lipsa suportului social, lipsa controlului asupra decizilor pe care trebuie să le ia persoana în postul deținut, expectanțe neclare ale performanței din partea angajatorului sau a angajatului, șanse mici de evoluție sau avansare, supraîncărcare cu sarcini, sarcini insuficient de provocatoare sau de captivante până la continuarea muncii concrete sau menținerea unei preocupări mentale legate de serviciu și acasă, după terminarea programului de lucru.

Experul mai precizează că stresul este tratat din două unghiuri – eustres sau "stresul pozitiv" și disstresul ori "stresul negativ". Ultimul poate induce stări patologice, epuizare, anxietate, depresie, sindromul burnout, probleme de concentrare, motivație, probleme familiale și de cuplu.

Cum nu pot fi evitate întotdeauna situațiile tensionate care apar la serviciu, adaugă psihologul, ține de noi să găsim variante de gestionare a stresului. Iată câteva dintre variante:

1. Luați o pauză de lucru – organismul nu este programat să stea prea mult timp într-un singur loc și după fiecare oră de muncă încercați să vă opriți 5 minute, să ieșiți din birou, să beți apă sau să vă plimbați prin birou, să ieșiți pe terasă, să discutați un coleg. „Scopul este să te deconectezi și să îți relaxezi mintea, astfel încât să poți preveni orice posibilă stare de anxietate sau neplăcere fiziologică. În pauza de prânz, ridică-te de la birou și mănâncă în altă parte, în special evită să lucrezi în timp ce mănânci. Evită preparatele și gustările nesănătoase", recomandă psihologul Laura Maria Cojocaru.

2. Luați o pauză de atitudine - „Vizualizează cu ochii minții orice ar putea declanșa sentimente pozitive, imaginea familiei, a copilului, a partenerului de viață, a animalelor de companie, un tablou relaxant, un peisaj de vis, o imagine plăcută din vacanță, culori, imagini, sunete, senzații tactile plăcute. Bea un ceai relaxant, ascultă o melodie de relaxare, aprinde un bețișor parfumat, pune-ți pe birou o vază cu flori. (...) Schimbă modul de respirație (există o legătură directă între starea noastră emoțională și felul în care respirăm). Respirația unei persoane calme este profundă, lentă și controlată, preferabil cu atenția centrată abdominal. Respira astfel de cel puțin 5 ori", aduagă expertul.

3. Gestionați-vă mai bine timpul - opriți-vă din mulți-tasking, stabiliți prioritățile și rămâneți concentrați pe o singură activitate până este gata.

4. Faceți-vă prieteni la locul de muncă – astfel veți avea persoane cu care puteți discuta când sunteți în pauză sau este nevoie să luați o decizie mai dificilă.

5. Păstrați-vă o atitudine pozitivă față de locul de muncă - „reamintește-ți aspectele care îți plac în activitatea ta, motivațiile pentru care ai ales-o, beneficiile pe care le obții făcând ceea ce faci. Premiază-te la finalul îndeplinirii unei sarcini sau la atingerea unui obiectiv cu un moment de relaxare, un gând bun, o glumă, sau orice altceva îți aduce plăcere", afirmă psihologul.

6. Oferă șefului tău sau oferă-ți (dacă ești propriul tău șef) un plan de gestionare a factorilor stresori identificați, menit să te ajute să performezi mai bine - „Acest plan este bine să includă dezvoltarea unor abilități de management al timpului, clarificarea sarcinilor, primirea resurselor sau a suportului necesar de la colegi, adăugarea unor sarcini mai provocatoare, modificarea spațiului de lucru pentru a fi mai confortabil, oferirea unor resurse de relaxare din partea companiei", consideră expertul.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.26