Suplimente pentru memorie, de ce să NU dai bani pe ele. Experții explică

Dana Lascu / 13 oct 2019 / 20:37
Vitaminele nu ajută în prevenirea demenței
Vitaminele nu ajută în prevenirea demenței

Uitați de acele suplimente care vă promit o memorie mai bună. Medicii de la Harvard spun că sunt doar bani aruncați pe fereastră. Iată argumentele lor:

Un sondaj recent a descoperit că aproximativ 25% dintre adulții cu vârsta peste 50 de ani din SUA iau un supliment pentru a-și îmbunătăți sănătatea creierului, cu promisiunea unei memorii mai bune, a unei atenții și a unei concentrări excelente.

Problema? Nu există nicio dovadă solidă că vreunul dintre ei funcționează, spune un expert de la Harvad.

Citește și „Raportul experților de la Consiliul Global privind Sănătatea Creierului despte intulitatea suplimentelor

„Problema principală cu toate suplimentele de OTC (over-the-counter, fără rețetă) este lipsa reglementărilor", spune dr Gad Marshall, director medical asociat la Centrul de Cercetare și Tratament Alzheimer de la Brigham and Women's Hospital, spital afiliat la Harvard. „FDA nu supraveghează testarea produsului sau exactitatea ingredientelor", a continuat acesta

O combinație de nutrienți

Multe suplimente cerebrale se concentrează asupra acizilor grași omega-3 (cum ar fi cei care se găsesc în uleiul de pește), vitamina E, diferite vitamine B sau diverse combinații. De ce acestea?

Există dovezi puternice că anumite diete - cum ar fi dieta mediteraneană, dieta DASH și dieta MIND - pot ajuta la îmbunătățirea funcției cognitive, potrivit Dr. Marshall.

„Aceste diete conțin alimente cu cantități mari din aceste vitamine și minerale", spune el. „Dar ceea ce nu este clar este dacă această combinație de nutrienți din respectivele diete este benefică, fie că este vorba despre cele specifice sau chiar anumite cantități, sau alți factori." Cercetătorii au încercat să răspundă la aceste întrebări testând modul în care acești nutrienți afectează sănătatea cognitivă, în mod individual. Până în prezent, studiile limitate nu au găsit dovezi care să le susțină calitățile, cu câteva excepții rare.

Iată un rezumat al ceea ce se știe și e demonstrat medical până în acest moment:

Acizi grași Omega-3 (din ulei de pește)

Există trei tipuri de omega-3: acid eicosapentaenoic (EPA) și acid docosahexaenoic (DHA) - care se găsesc mai ales în pești grași precum somonul și macroul - și acidul alfa-linolenic (ALA), care se găsește în legumele verzi cu frunze ( Varză de Bruxelles, spanac), uleiuri vegetale (rapiță, soia) și nuci și semințe (semințe de in).

"Corpul convertește ALA în EPA sau DHA, dar numai în cantități mici, deci cea mai bună metodă de a obține cantități mari de EPA și DHA este consumând mai mult pește", spune Dr. Marshall.

Omega-3 pe care-l obții mâncând pește ajută la construirea membranelor celulare din creier și, de asemenea, poate avea efecte antiinflamatorii și antioxidante care ar putea proteja celulele creierului.

Cu toate acestea, suplimentele cu omega-3 nu au arătat același efect. „Orice beneficiu pare să provină dintr-un aport mai mare de pește și nu de la a lua suplimente de ulei de pește", spune dr. Marshall.

Vitamina E

Vitamina E este un antioxidant și se crede că ajută la sănătatea creierului prin reducerea stresului oxidativ. Este singurul supliment care s-a dovedit a avea vreun beneficiu posibil. Un studiu din 2014 în revista Nutrients a revizuit cercetările existente despre vitamina E și diverse probleme de sănătate, precum boli de inimă, accident vascular cerebral și boala Alzheimer. Cercetătorii au descoperit că vitamina E în doze mari poate ajuta persoanele cu demență Alzheimer ușoară până la moderată să continue să îndeplinească funcții din viața zilnică pentru o perioadă scurtă de timp. Cu toate acestea, vitamina E nu împiedică boala și nu reduce alte simptome, iar dozele mari cresc riscul de accident vascular cerebral hemoragic.

Vitaminele B

Trei vitamine B sunt adesea legate de sănătatea creierului: B6, B9 (folat) și B12. Ele pot ajuta la descompunerea homocisteinei, al cărui nivel ridicat a fost asociat cu un risc mai mare de demență și de boală Alzheimer. Vitaminele B ajută, de asemenea, la producerea energiei necesare dezvoltării de noi celule ale creierului. „Este posibil să aveți nevoie de vitamine B din suplimente dacă aveți o deficiență sau aveți probleme pentru a obține suficient prin dieta dvs., dar în caz contrar, acestea nu au niciun beneficiu clar pentru sănătatea creierului", spune Dr. Marshall.

Ce spun frunzele despre ginkgo biloba

Frunzele în formă de evantai ale arborelui ginkgo sunt utilizate în medicina tradițională chineză pentru a trata tot felul de afecțiuni. Extractul din frunze este vândut și ca un supliment numit ginkgo biloba, promovat ca potențator de memorie. Cu toate acestea, la fel ca în cazul altor suplimente pentru sănătatea creierului, știința nu susține afirmațiile.

Unul dintre cele mai mari studii clinice care au explorat legătura posibilă a fost studiul Ginkgo Evaluation of Memory (GEM). Cercetătorii au recrutat mai mult de 3.000 de adulți în vârstă, cu vârsta medie de 79 de ani, dintre care 54% erau bărbați, cu funcție cognitivă normală sau cu deficiență cognitivă ușoară. Toată lumea a primit fie 120 miligrame de ginkgo, fie un placebo, de două ori pe zi, timp de aproape șase ani. Rezultatele au arătat că ginkgo biloba nu a scăzut rata globală a dezvoltării demenței.

„Majoritatea suplimentelor nu sunt testate riguros în studii clinice", spune dr. Gad Marshall, director medical asociat la Centrul de Cercetare și Tratament Alzheimer de la Brigham and Women's Hospital. „Cu toate acestea, ginkgo a fost testat minuțios pentru potențialul său de a preveni demența și există dovezi puternice că nu împiedică declinul sau demența memoriei și, prin urmare, nu ar trebui luat în acest scop."

Și atunci de ce luăm suplimente?

Rămâne deci întrebarea: fără dovezi științifice clare, de ce oamenii mai cumpără suplimente pentru sănătatea creierului? „Există încă ideea că este mai ușor să iei o pastilă decât să faci schimbări de stil de viață durabile", punctează dr. Marshall.

Până când vom afla mai multe, sfatul doctorului Marshall este să vă economisiți banii. „Investiți mai mult în a face exerciții aerobice și a urma o dietă bazată pe plante. Acestea pot ajuta cu memoria și sănătatea creierului pe termen lung mai mult decât orice supliment".

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.23