Topul alimentelor de evitat în cazul artritei. Pot avea efecte și în alte afecțiuni

topul alimentelor de evitat in cazul artritei. FOTO: Freepik @Oporty
topul alimentelor de evitat in cazul artritei. FOTO: Freepik @Oporty

Artrita poate fi îmbunătățită prin dietă. Care sunt alimentele ce trebuie evitate în cazul persoanelor diagnosticate cu această afecțiune.

Artrita este o afecțiune comună ce implică o inflamație la nivelul articulațiilor. Artrita, în funcție de tip, provoacă durere și deteriorarea articulațiilor, oaselor și altor părți ale corpului.

Artrita, tipuri

Osteoartrita, neinflamatorie, este cea mai frecventă, până la 40% dintre bărbați, respectiv 47% dintre femei au primit acest diagnostic pe parcursul vieții. Acest tip de artrită reprezintă uzura care apare atunci când articulațiile sunt suprasolicitate și de regulă se întâmplă odată cu vârsta. Însă există și situații în care osteoartrita poate apărea și ca urmare a unor leziuni articulare sau a obezității, care pune un stres suplimentar asupra articulațiilor. 

Artrita reumatoidă apare atunci când sistemul imunitar atacă sinoviul, inflamația care îngroașă sinoviul putând distruge în cele din urmă cartilajul și osul din articulație.

Tendoanele și ligamentele care adăpostesc articulația slăbesc și se întind și, treptat, articulația își pierde forma și alinierea.

Artrita psoriazică. Persoanele cu această afecțiune prezintă inflamații ale pielii (psoriazis) și ale articulațiilor (artrită). Doar între 10% și 30% dintre persoanele cu psoriazis vor face și artrită psoriazică, notează WebMD.

Guta este o afecțiune metabolică cu caracter ereditar (genetic). Cauza gutei este reprezentată de excesul de acid uric din sânge și din țesuturi, care se va acumula mai ales în articulații, iar degetele de la mâini și de la picioare sunt cele mai afectate zone.

Lupusul eritematos sistemic (LES) este o boală cronică autoimună care apare când sistemul imunitar al corpului atacă propriile țesuturi. Afectează articulațiile, pielea, rinichii, inima, plămânii, creierul și celulele sanguine.

Este o boală în care perioadele de acalmie se intrepătrund cu perioadele de acutizare, care se manifestă adesea prin febră, oboseală și inflamația articulațiilor.

Vezi și: Insomnia poate duce la depresie. Neurolog: Este dezastruoasă pentru creier

Topul alimentelor de evitat în cazul artritei

Cercetările au arătat că există o legătură importantă între alimentație și afecțiunile la nivelul articulații. Mai exact, prin eliminarea anumitor alimente și băuturi se poate reduce din severitatea simptomelor la persoanele cu artrită inflamatorie și osteoartrită, precum și îmbunătățirea calității generale a vieții acestor persoane.

Astfel, topul alimentelor ce trebuie evitate în cazul persoanelor cu artrită este:

Zahărul în adaos.  Consumul de zahăr trebuie limitat chiar și în cazul persoanelor fără probleme de sănătate, dar cu atât mai mult în ceea ce îi privește pe cei cu artrită. Din păcate, zahărul, la fel ca și sarea, se află în majoritatea produselor ultraprocesate, astfel că trebuie o atenție deosebită în acest sens și evitarea pe cât posibil sau măcar limitarea consumului de bomboane, înghețată sucuri sau chiar a sosurilor pentru grătar.

Carnea procesată și carnea roșie. Există o asociere între carnea roșie și cea procesată și inflamație, care poate crește simptomele artritei.

De exemplu, dietele bogate în carne roșie și procesată prezintă niveluri ridicate de markeri inflamatori precum interleukina-6 (IL-6), proteina C reactivă (CRP) și homocisteina.

Glutenul este un grup de prrteine din grâu, orz și secară, iar unele cercetări l-au asociat cu o inflamație crescută și sugerează că renunțarea la gluten poate ameliora simptomele artritei. Mai mult decât atât, persoanele diagnosticate cu boala celiacă au un risc mai mare de a dezvolta artrită reumatoidă.

Alimentele ultraprocesate din tipul fast-food, dar și cerealele pentru micul dejun sau produsele de patiserie sunt bogate în cereale rafinate, zahăr adăugat, conservați și alte ingrediente cu potențial inflamator, iar toate acestea pot agrava simptomele artritei.

Cercetările sugerează că dieta occidentală, bogată în grăsimi și zahăr, poate crește riscul de artrită reumatoidă, fiind în acelați timp un factor de risc pentru bolile metabolice, precum diabetul sau obezitatea.

Alcoolul. Acesta poate agrava simptomele artritei, astfel că orice persoană cu artrită inflamatorie ar trebui să îl limiteze sau chiar să îl evite.

Anumite uleiuri vegetale. Dietele bogate în grăsimi Omega 6, dar sărace în grăsimi Omega 3, pot agrava simptomele osteoartritei și a artritei reumatoide. În acest sens este recomandată reducerea consumului de uleiuri vegetale bogate în grăsimi Omega 6, în timp ce un consum de alimente bogate în grăsimi Omega 3, ca de exemplu peștele gras, poate să îmbunătățească simptomele artritei.

Alimentele bogate în sare. Reducerea consumului de sare este un lucru important nu doar în cazul persoanelor cu artrită, ci și pentru prevenirea bolilor cardiovasculare, prin reducerea tensiunii arteriale. Potrivit unui studiu, la care au participat 18.555 de persoane, reducerea consumului de sare a dus la scăderea riscului de artrită reumatoidă.

Alimente cu conținut ridicat de AGE. Produsele finale avansate de glicare (AGE) sunt molecule create prin reacții între zaharuri și proteine sau grăsimi. Aceștia există în mod natural în alimentele de origine animală necoapte și se formează prin anumite metode de gătit.

Alimentele de origine animală bogate în proteine și grăsimi care sunt prăjite, prăjite, la grătar, prăjite la foc mic sau la grătar sunt printre cele mai bogate surse alimentare de AGE. Printre acestea se numără șunca, friptura prăjită sau la grătar, puiul prăjit sau prăjit și hot-dogii la grătar, notează Healthline.

Dieta antiinflamatoare, ce nu trebuie să lipsească din meniu. Pleșea: Vom avea beneficii, mai deștept, mai frumos, mai binedispus, pe scurt

Inflamația este un proces prin care globulele albe ale organismului și substanțele pe care acestea le produc vă protejează împotriva infecțiilor cu bacterii sau viruși.

Inflamația poate fi fie de scurtă durată (acută), fie de lungă durată (cronică). Inflamația acută dispare în câteva ore sau zile, în timp ce inflamația cronică poate dura luni sau ani de zile, chiar și după ce primul factor declanșator a dispărut.

Printre afecțiunile legate de inflamația cronică se numără:

- Cancer;

- Boli de inimă;

- Diabet;

- Astm;

- Boala Alzheimer.

Potrivit dr. Ruxandra Pleșea, expert în boli metabolice şi nutriţie, inflamația cronică nu este un proces normal, ”el este susținut de stilul nostru de viață și te trezești un inflamat cronic ce are diverse probleme pe care nu știi cu ce să le pui în legătură”. Citește mai departe AICI.

Vezi și: 12 alimente bogate în triptofan, aminoacidul responsabil cu starea de bine

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0