Alimentele care ne consumă energia. Ce ne ajută și ce ne epuizează

Dana Lascu / 21 dec 2019 / 22:21

Alimentele nu ne aduc, toate, același plus de energie. Unele dau metabolismului un impuls, dar altele ne încetinesc metabolismul. Iată alimentele bune și cele de care e bine vă feriți:

Alimentele înseamnă combustibil. Dar unele tipuri de alimente sunt mai mult ca o explozie al cărei efect trece rapid, în timp ce alte tipuri ne hrănesc mai mult timp.

Carbohidrații simpli, precum paste, pâine albă, biscuiți, bomboane, fursecuri și dulciuri, sunt alimente preparate cu mult zahăr sau făină albă rafinată, care nu au prea multe fibre pentru ca organismul să le descompună și să producă energie. Acest lucru permite zahărului să intre în fluxul sanguin foarte repede. S-ar putea să exerimentați un puseu de energie dar când glicemia scade înapoi, s-ar putea să vă simțiți moleșit.

Cereale integrale, precum orezul brun, orzul, fulgii de ovăz și grâul integral. Vei obține mai multe fibre din ele, ceea ce îți menține energia la nivel înalt mai mult timp. În plus, cerealele integrale conțin mai mulți nutrienți care sunt buni.

Glutenul din cereale poate crea probleme dacă aveți boală celiacă. În acest caz nu veți putea digera proteinele din grâu, secară, orz și ovăz. Mai mult, consumul cerealelor cu gluten vă va da un soi de stres gastrointestinal și vă va obosi. Dacă aveți o boală celiacă sau o sensibilitate la gluten, mâncați alimente și cereale fără gluten, precum quinoa, orez și făină de nuci.

Băuturile zaharoase, gen băuturi sportive și energizante, băuturi acidulate obișnuite și unele sucuri de fructe (cele cu suc de fructe 100% sunt mult mai hrănitoare) vă pot da un puseu de energie, dar nu pentru mult timp - la fel ca în cazul alimentelor îndulcite. Unele dintre aceste băuturi conțin și cofeină. Dacă beți prea multe și nu mai puteți dormi bine, asta înseamnă că veți fi mai obosit mâine.

Vin, bere, gin și lichior, toate conțin alcool care vă face somnolenți. Dacă îl beți noaptea, probabil veți adormi mai ușor, dar vă veți trezi în câteva ore când efectul va dispărea. Și când nu dormiți bine, veți fi mai obosit a doua zi. De asemenea, alcoolul poate relaxa mușchii gâtului, ceea ce poate agrava apneea de somn.

Apa, tehnic, nu vă va oferi energie, deoarece nu are calorii. Dar dacă nu beți suficientă apă, s-ar putea să vă simțiți obosit. Adăugați niște lămâie sau alte fructe feliate, dacă asta vă ajută să doriți, și să beți suficientă. Apa este liantul de bază pentru toate procesele din organism.

Lactatele nu afectează nivelul de energie. Dacă sunteți intoleranți la lactoză, alegeți pur și simplu lapte fără lactoză sau opțiuni non-lactate precum lapte de migdale, soia, orez, ovăz sau băuturi din nucă de cocos. Asigurați-vă că alegeți cele care sunt fortificate cu calciu și vitamina D. Corpul are nevoie de acele vitamine din mai multe motive.

Cofeina din cafea sau ceai vă poate da un puseu de energie dimineața, întrucât conține substanțe chimice care vă fac mai atenți. Dar dacă beți mai mult de câteva căni sau o beți prea aproape de ora de culcare, s-ar putea să aveți probleme. Drept rezultat, a doua zi vă veți simți mai obosiți - până când veți bea din nou cofeină! Dacă aveți probleme cu somnul, treceți la ceaiuri fără cofeina cu cel puțin 6 ore înainte de culcare, spun specialiștii de la WebMD.

Alimentele prăjite, bogate în grăsimi, vă fac somnolent. Aici includem alimentele gătite cu mult ulei sau untură. Nu doar că vă epuizează energia, dar vă fac și rău la inimă dacă âncați pre amulte. Experții recomandă evitarea acestui tip de mâncare. Puteți alege variantele fierte sau coapte. Apoi, e obișnuit să vă simțiți obosit și să vi se facă somn după ce ați mâncat mult. Pentru a evita acest lucru, încercați să mâncați mai puțin. Și umpleți farfuria cu mai multe legume.

Orice fel de ciocolată are cofeină în ea. Când o mâncați, organismul produce serotonină care vă poate relaxa - dar nu suficient pentru a vă simți obosit. Atenție doar la zahăr, puseul rapid de energie va fi urmat de o scădere puternică. E de preferat ciocolata neagră, deoarece obțineți un procent mai mare de cacao, care e sănătoasă pentru inimă.

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.22
YesMy