Automate cu produse „parafarmaceutice”, în aer liber! Vid legislativ, consecințe

Adisa Codruț |
Data actualizării: | Data publicării:
Tonomatul descoperit de jurnaliștii de la G4media într-un cartier rezidențial din Capitală. Foto: G4media.ro
Tonomatul descoperit de jurnaliștii de la G4media într-un cartier rezidențial din Capitală. Foto: G4media.ro
Primul automat montat la Târgu Mureș de o farmacie din oraș. Foto: PharmaShop24.ro
Primul automat montat la Târgu Mureș de o farmacie din oraș. Foto: PharmaShop24.ro
  • Tonomatul descoperit de jurnaliștii de la G4media într-un cartier rezidențial din Capitală. Foto: G4media.ro
  • Primul automat montat la Târgu Mureș de o farmacie din oraș. Foto: PharmaShop24.ro

Un vid legislativ face ca, pe lângă publicitatea masivă care e pe toate posturile TV, pe internet și prin ziare, suplimentele alimentare să fie vândute acum și în stradă, sub cerul liber, în automate asemănătoare celor pentru cafea, pachete de gumă și sucuri. Colegiul Farmaciștilor, primul care a reacționat

În București au apărut aparate automate care vând produse „parafarmaceutice". Este vorba de acele produse care sunt prezentate în reclame drept „suplimente alimentare" cu tot felul de beneficii pentru sănătate, nedocumentate medical, și pe care le găsești de regulă în farmacii, drogherii sau la supermarket.

Suplimente vândute de la aparat

Unele dintre aceste aparate, însă, mai nou, sunt amplasate afară, în aer liber, fiind supuse intemperiilor, după cum au descoperit jurnaliștii de la G4Media.ro, care și prezintă un astfel de aparat descoperit într-un complex rezidențial din Capitală.

Compania care comercializează automatele care costă în jur de 15.000 de euro bucata, PharmaShop24, susține pe site-ul propriu că dispozitivele de tip „push and pull" care pot avea până la 100 de linii de produse dintr-o gamă largă, gen produse „parafarmaceutice, dispozitive medicale, produse de igienă, alimentație pentru copii și multe altele", ar respecta „standardele farmaceutice europene de calitate (...), control al temperaturii și umidității, calitatea produselor astfel oferite fiind garantată. Produsele din interiorul aparatului sunt protejate de sistemul de răcire integrat și filtru contra razelor UV aplicat pe geam". 

Nu scrie însă nicăieri în ce condiții pot fi amplasate aceste aparate. În schimb, tot de pe site-ul companiei aflăm că primul astfel de aparat a fost montat la Târgu Mureș din 2016 (vezi foto) și că a fost instalat de o farmacie la fel cum se montează bancomatele, în peretele dinspre stradă! 

Vid legislativ speculat de comercianți

Colegiul Farmaciştilor din România arată însă, că acest gen de comerț nu este reglementat legislativ.

„În domeniul nostru de activitate nu există o reglementare expresă care să interzică instalarea de automate pentru vânzarea de Parafarmaceutice", arată Colegiul, într-un răspuns pentru G4Media.ro.

„Conform Ordinul MS nr. 962/2009 – aprobarea Normelor privind inființarea, organizarea și funcționarea farmaciilor și drogheriilor, Art.2 alin „(4) În farmaciile comunitare şi drogherii este interzisă utilizarea tehnicii de vânzare cu autoservire pentru medicamentele de uz uman sau veterinar." De asemenea reglementările legale actuale definesc produsele parafarmaceutice astfel: „produse parafarmaceutice: articole țesute și/sau nețesute din fibre naturale și/sau sintetice (vată, tifon, feși, comprese), dispozitive biomedicale din materiale plastice și/sau elastomeri (truse pentru perfuzie, catgut, sterilete, laminaria, sonde), ambalaje din sticlă pentru medicamente;"", arată reprezentanții Colegiului. Cu alte cuvinte, o parte dintre produsele vândute prin respectivele aparte n-ar avea ce căuta în ele. Spre exemplu, suplimentele alimentare – jurnaliștii descoperind într-unul care Fortifikat, Apuretin, Septoral, Unilox-, sau produsele de alimentație pentru copii, care nu se încadrează în paragraful Ordinului.

Reclamă mincinoasă?

Mai mult, reprezentanții farmaciștilor spun că e vorba de publicitate mincinoasă.

„Într-o altă rdine de idei Legea farmaciei(266/2008, art.29 (3)), interzice utilizarea cuvântului FARMACIE sau a unui nume derivat în denumirea Drogheriilor, unități farmaceutice prevăzute de aceeași lege. În acest sens sunt prevăzute și sancțiuni conf.art.34 (b)din aceeași lege. Prin urmare cred că putem considera o publicitate înșelătoare conf. Legii 150/2008, art 3 (b)și (g) și art.5 (c). În urma sesizării dumneavoastră constatăm și noi că în afară de denumirea automatului respectiv PHARMA...(chiar dacă este scris cu H) este un derivat de la FARMACIE, automatul respectiv mai are și emblema – crucea verde pe fond alb,cu laturile egale în unghi drept- specific farmaciei" se arată în răspunsul oficial.

Cele două instituții care au abilitatea de a sancționa eventualele abateri sau încălcări ale prevederilor legale din domeniu sunt, însă, Ministerul Sănătății și Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel