Ce înseamnă dacă te trezești înainte de a suna alarma ceasului. Combinația de factori care trebuie să te pună pe gânduri

Monika Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
trezesti - FOTO: Freepik@EyeEM
trezesti - FOTO: Freepik@EyeEM

Ce înseamnă dacă te trezești înaintea ceasului. Este o combinație de factori care trebuie să te alarmeze, potrivit specialiștilor.

Trezierea înainte de ora setată pentru alarmă poate apărea în mod regulat. Dar de ce se întâmplă asta? Un expert explică exact ce se întâmplă și ce poți face pentru a opri acest lucru. Se întâmplă multora dintre noi în fiecare zi, ne întoarcem în pat, ne deschidem ochii și realizăm că ne-am trezit înainte ca alarma să sune.

Ce înseamnă dacă te trezești înaintea ceasului

Expertul în somn pentru Panda London, Max Kirsten, spune că acest fenomen poate avea loc din mai multe motive, atât fiziologice, cât și psihologice.

Indiferent dacă este cu o oră, sau doar câteva momente, înainte, ne putem identifica cu toții cu acea senzație aproape stranie de liniște, de a sta acolo, în contemplare liniștită, așteptând amintirea inevitabilă că este timpul să ne trezim. De fapt, poate să se întâmple în mod atât de regulat, încât să te facă să te întrebi de ce te deranjează să setezi de fapt o alarmă în primul rând.

Vezi și: Suplimentul care menține sănătatea creierului. Este subestimat, dar are efecte semnificative. Poate preveni demența

Ritmul circadian

Corpul funcționează pe un ciclu natural de somn și trezire cunoscut sub numele de ritmul circadian. Acest ritm este influențat de factori precum expunerea la lumină, momentele meselor și rutinele zilnice. Corpul are un ceas intern care reglează când te simți somnoros și când te trezești în mod natural.

Dacă te trezești în mod constant în jurul aceleiași ore în fiecare zi, corpul tău ar putea începe să anticipeze trezirea la acea oră, aliniindu-se cu ritmul tău circadian. Așadar, trezirea chiar înainte de alarmă ar putea fi pur și simplu semnalul ceasului intern al corpului tău că este timpul să te trezești în funcție de programul tău regulat de somn, potrivit Express.

Vezi și: Băutura care crește nivelul colesterolului bun. Are un conținut important de Calciu și Vitamina D. Care este cantitatea potrivită

Ciclurile de somn

Somnul are loc în cicluri, fiecare ciclu constând în diferite etape: somn ușor, somn profund și somn REM (mișcări rapide ale ochilor). Aceste cicluri durează în mod obișnuit în jur de 90 de minute fiecare. Trezirea în timpul etapelor mai ușoare ale somnului face mai ușor să te trezești simțindu-te odihnit și alert.

Corpul este programat în mod natural să se trezească la sfârșitul unui ciclu de somn, ceea ce ar putea coincide cu ora la care este setat să sune alarmă. Prin urmare, dacă te trezești chiar înainte de alarmă, ar putea însemna că ai terminat un ciclu de somn și corpul tău trece în mod natural la o etapă mai ușoară a somnului în pregătirea pentru trezire.

Ceas deșteptător - FOTO: Freepik

Stres și anxietate

Uneori, trezirea înainte de alarmă ar putea fi din cauza stresului sau anxietății. Dacă te îngrijorezi că te-ai putea trezi prea târziu sau ai ceva important planificat pentru ziua următoare, corpul tău ar putea deveni mai alert pe măsură ce te apropii de ora trezirii, determinându-te să te trezești prematur. Hormonii stresului precum cortizolul pot perturba modelele de somn și pot face mai greu să rămâi adormit până când sună alarma.

Vezi și: 274.000 concedii medicale pentru dureri de spate în 2023. Lăpădatu: E mult? E puțin? Ce facem cu cifrele astea?

Factori de mediu

Factori externi precum zgomotul, lumina sau schimbările de temperatură pot influența, de asemenea, calitatea somnului și trezirea. Dacă există un zgomot brusc sau o schimbare în mediul tău, corpul tău ar putea să se trezească din somn chiar înainte ca alarma să sune.

Deficitul de somn

Dacă nu dormi suficient în mod constant, corpul tău ar putea încerca să compenseze trezindu-te mai devreme. Acest lucru ar putea fi un semn că trebuie să îți prioritizezi să dormi mai mult pentru a evita acumularea de datorii de somn, care pot avea efecte negative asupra sănătății fizice și mentale în timp.

Trezirea chiar înainte de alarmă poate fi o combinație de factori, inclusiv ritmul circadian, ciclurile de somn, nivelurile de stres, factorii de mediu și calitatea generală a somnului. De obicei, nu este un motiv de îngrijorare decât dacă este însoțită de alte tulburări de somn sau dacă afectează semnificativ funcționarea ta zilnică. Dacă te trezești în mod constant înainte de alarmă și te simți obosit pe parcursul zilei, ar putea fi util să îți ajustezi obiceiurile de somn sau să consulți un medic specialist pentru o evaluare suplimentară.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel