Cum să mâncăm ca să nu ne îngrășăm. Sfaturile unui psiholog

Adisa Codruț / 12 noi 2019 / 11:44
Meniul pentru o inimă sănătoasă conține anumite alimente
Meniul pentru o inimă sănătoasă conține anumite alimente

57,7% este prevalența supragreutății la românii peste 18 ani, arată un raport al Organizației Mondiale a Sănătății.

Mâncăm, îngrășăm. Psihologul Angela Nuțu, vicepreședintele Asociației Române de Hipnoză, consideră că există două posibilități de a mânca: una este pentru a te hrăni, a doua este pentru a te elibera de o poftă, o dorință nebună de a mânca ceva.

"Când mănânci doar pentru a te hrăni, nu ai cum să ajungi să ai kilograme în plus. Când mănânci însă ca să stăpânești o poftă, atunci începi să te îngrași. Oamenii, care au depășit un nivel normal de greutate, au depășit faza în care mâncarea te hrănește, hrănindu-și de fapt constant nu corpul, ci poftele și emoțiile. Alimentele ajung astfel "medicamente" pentru a potoli dureri interioare provocate de traume, suferințe, lipsa încrederii și iubirii de sine. Așa cum unii oameni folosesc fumatul, alcoolul, sportul sau munca în exces, alții se refugiază în mâncare pentru a (re)găsi confortul emoțional", susține Angela Nuțu, într-un comunicat.

În opinia acesteia, printre metodele de slăbit, hipnoza este una dintre cele mai atractive. "De ce funționează hipnoza? Subconștientul ne controlează 95% din viața noastră; sentimentele, trăirile și decizile ne sunt efectiv influențate de experiențele și emoțiile noastre trecute și păstrate în subconștient. Așadar, în subconştientul nostru sunt întipărite atât pattern-urile disfuncţionale care conduc la creşterea în greutate, cât şi motivaţia şi resursele care ne pot elibera și ne pot menține pe calea cea bună".

Mâncăm, îngrășăm. Trucuri oferite de psihologul Angela Nuțu

1. Mâncați cât mai conștient – "Este bine știut că telefonul, televizorul, cartea - îți distrag atenția de la mâncare și așa ajungi să mănânci mai mult decât ar trebui. Lasă deoparte orice formă de distragere și concentrează-te în schimb să mănânci cât mai rar și lent, ceea ce îți va aduce mai rapid senzația de sațietate. Ascultă-ți stomacul și vei ști când să te oprești".

2. Nu mâncați pe fugă – "Multor oameni li se întâmplă să mănânce pe fugă, deoarece mai fac și alte lucruri între timp. De câte ori nu ai timp de mic dejun și mănânci rapid în mașină în drum spre serviciu, de câte ori nu te oprești la patiseria de pe colț și-ți satisfaci poftele în timp ce te îndrepți spre activitățile tale? Ei bine, acesta este un alt obicei nesănătos, de consum inconștient".

3. Considerați hrana ca fiind prietenul vostru, nu dușmanul – "în loc să vă luptați cu alimentele și să alegeți diete care mai de care mai drastice, împrietenește-te cu mâncarea, și procedează așa: în loc să îți spui "nu am voie acest aliment – cartofi prăjiți, ciocolată, etc." spune/gândește așa "aleg să mănânc salată sau legumele respective, pentru că așa mă simt mai bine!". Cu alte cuvinte în loc să simți că trebuie să îți pui restricții, care nu vor face decât să îți stimuleze atenția și frustrarea în legătură cu alimentele interzise, decide că tu alegi, și pentru că alegi, desigur că te îndrepți în mod conștient către alimente benefice ție, pentru că îți vrei binele".

4. Alegeți cu grijă farfuria – "Potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea Cornell din New York, tindem să consumăm mai puțină mâncare dacă există un contrast puternic între culoarea farfuriei și cea a alimentelor consumate. Se pare că porțiile arată mai mari pe o farfurie închisă la culoare. Astfel, o farfurie albastră te poate ajuta să mănânci cu până la 20% mai puțin".

5. Tăiați mâncarea în bucăți mici – "Potrivit unui studiu realizat de o echipă de cercetători la Universitatea din Arizona, dacă tăiați mâncarea în bucăți mai mici, vă păcăliți creierul să creadă că aveți în față o cantitate mai mare și, astfel, veți mânca mai puțin din ea.

6. Nu vă așezați înfometat la masă – "Oricât ați încerca, dacă sunteți flămând va fi aproape imposibil să reușiți să respectați trucurile de mai sus. Dacă, însă, vi se întâmplă asta puteți bea înainte de masă jumătate de cană de apă călduţă sau de ceai neîndulcit".

Articole Recomandate
Comentarii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.25