Longevitate: ce au descoperit cercetătorii în sângele unor centenari

Angela Sabău |
Data actualizării: | Data publicării:
Batrâni

Secretul pentru a trăi peste 100  de ani poate fi o creștere a celulelor ucigașe (T) din fluxul sanguin. Cercetătorii au descoperit asta după ce au analizat mostre de sânge ale unor centenari.

O nouă cercetare constată că „supercentenarii”, sau persoanele care ajung la vârsta de 110 ani sau peste, au concentrații mai mari decât cele tipice ale unui tip de celule T deosebit de rare în sânge. Aceste celule imunitare ar putea proteja pe cele mai vechi dintre celule împotriva virusurilor și tumorilor, lăsându-le într-o sănătate remarcabilă pe întreaga lor perioadă de viață.

„Cheia va fi să înțelegem care este ținta lor naturală, care ar putea ajuta la dezvăluirea a ceea ce este necesar pentru o viață sănătoasă și lungă”, au scris co-autorii studiului Kosuke Hashimoto, Nobuyoshi Hirose și Piero Carninci într-un comun e-mail la Live Science.

Secretele supercentenarilor

Carninci și Hashimoto sunt ambii cercetători la Centrul Riken pentru Științe Medicale Integrative din Japonia, în timp ce Hirose este un om de știință la Centrul de Cercetări Medicale Supercentenar al Școlii de Medicină a Universității Keio din Tokyo. Ei și colegii lor au dorit să analizeze celulele imune ale supercentenarilor, deoarece nu a mai fost făcută până atunci. Persoanele care trăiesc peste 110 sunt rare chiar și în Japonia, unde longevitatea este comună și speranța de viață a ajuns la peste 81 de ani pentru bărbați și peste 87 de ani pentru femei în 2018, conform statisticilor guvernamentale. Recensământul din 2015 al Japoniei a constatat că în țara respectivă trăiau 61.763 de persoane cu vârsta de 100 de ani sau mai mari, dar doar 146 care aveau 110 sau mai mult. (Cea mai bătrână persoană din lume este de obicei citată ca cetățeană franceză Jeanne Calment, care a murit la 122 în 1997, deși aceste afirmații au fost contestate.)

Deoarece supercentenarii sunt rari, este dificil de colectat probe celulare de la ei. Noul studiu s-a concentrat pe colectarea unor probe de sânge, deoarece extragerile de sânge sunt relativ simple. Cercetătorii au izolat celulele imune din sângele a șapte supercentenari și a cinci participanți ca un grup de control, cu vârste cuprinse între 50 și 80 de ani.

Oamenii de știință au folosit apoi o metodă avansată numită transcriptomic cu o singură celulă pentru a afla ce făcea fiecare dintre celulele imune - individual. Această metodă măsoară ARN-ul mesager produs de sutele de mii de gene dintr-o celulă

Probele au depistat peste 41.000 de celule imune din cei șapte supercentenari și aproape 20.000 în plus de la subiecții de control mai tineri. Autorii au spus că o mare parte din celulele imunitare ale supercentenarilor proveneau dintr-un subset denumit CD4 CTLs, un fel de celule T de ajutor care pot ataca direct și ucide alte celule.

"Acest lucru este surprinzător, deoarece sunt în general un tip de celule rare", au scris Hashimoto, Hirose și Carninci pentru Live Science.

Grupul larg de celule CD4, sau celule T ajutatoare, nu sunt în general luptători. Aceste celule seamănă mai mult cu comandanții, spunându-le altor celule imune ce trebuie să facă prin eliberarea de substanțe chimice inflamatorii numite citokine. Dar CTL-urile CD4 sunt citotoxice, ceea ce înseamnă că sunt capabile să atace și să distrugă chiar invadatorii.

Procent de celule T, semnificativ mai mare

De obicei, doar câteva procente din toate celulele T de ajutor sunt citotoxice; tinerii din noul studiu au arătat în medie doar 2,8%. Dar, la supercentenari, aproximativ 25% din totalul de celule T ajutătoare constat în această variantă mortală, au raportat cercetătorii marți în revista Proceedings of the National Academy of Sciences.

Studiul nu poate dovedi că celulele imune sunt cauza directă a longevității extreme. De atunci, cercetătorii au analizat sângele unui centenar, care a arătat, de asemenea, același model imunitar, au spus autorii studiului. Cu toate acestea, dimensiunea eșantionului este încă mică. Cercetătorii au spus că celulele T citotoxice atacă celulele tumorale și protejează împotriva virusurilor la șoareci, dar următorul pas este să descoperi ce fac aceste celule la om.

„Se poate aștepta să găsească niște antigeni pentru cancer sau unele proteine de virus, dar acestea sunt toate speculații chiar acum”, au spus cercetătorii. "Cu toate acestea, sperăm să explicăm în continuare de ce acești oameni ar putea trăi într-o sănătate foarte bună atât de mult timp."