Tulburări cerebrale, ce rol joacă genetica în bolile gemenilor

Cel puțin două boli din cinci sunt parțial influențate de genele unei persoane, arată cel mai mare studiu al gemenilor găsiți vreodată în SUA. Potrivit cercetării, bolile care tind să-i lovească pe gemenii identici într-o rată mai ridicată decât în cazul celorlalți gemenii sunt probabil influentațe de gene, în timp ce alte boli care apar indiferent dacă sunt gemeni identici sau nu tind să fie puternic influențate de factorii de mediu. Tulburările cerebrale au fost cel mai puternic influențate de genetică, patru din cinci boli cognitive având o componentă genetică.

Aproape 40% din 560 de boli diferite au o componentă genetică, în timp ce 25% sunt determinate de factorii de mediu împărțiți de gemeni care cresc în aceeași gospodărie, au raportat cercetătorii. Bolile oculare și tulburările respiratorii au fost cel mai probabil influențate de mediul în care gemenii au fost crescuți, au arătat rezultatele.

,,Acest raport ar putea servi drept foaie de parcurs pentru persoanele interesate să studieze cauzele oricăreia dintre cele 560 de boli studiate”, a declarat, Chirag Lakhani, cercetătorul principal de la Harvard Medical School.

Oamenii de știință au identificat mai mult de 56.000 de gemeni, de la nou-născuți la 24 de ani. Echipa a urmărit starea de sănătate a fraților, concentrându-se pe un set de 560 de boli care nu sunt rare și care afectează ambele sexe.  Studiile la gemeni sunt valoroase, deoarece gemenii identici au aceleași gene, în proporție de 100%, în timp ce gemenii ceilalți împart în medie jumătate din gene.

Genetica a jucat cel puțin un rol în aproximativ 40% din bolile investigate, au stabilit cercetătorii, care au utilizat coduri ZIP în baza de date pentru a estima influența factorilor de mediu, cum ar fi statutul socio-economic, condițiile climatice și calitatea aerului asupra bolii la frați. Constatările au arătat că aproximativ 25% din boli au fost influențate de statutul socio-economic, 20% au fost afectate de schimbări de temperatură și 6% au fost influențate de calitatea aerului.

Obezitatea severă a fost problema de sănătate cea mai strâns legată de statutul socio-economic, ridicând o întrebare importantă despre cât de important este stilul de viață al unei persoane în comparație cu genele sale.

Analiza nu a putut explica nici prin genetică, nici prin mediul înconjurător, inconsecvența datelor legate de obezitate. Una dintre presupuneri ar fi că un geamăn ar fi putut avea o expunere diferită în mediul înconjurător decât celălalt, că ar fi urmat o dietă specială sau a fost expus la o anumită toxină, după cum informează WebMD.com.