Varza albă sau varza roșie, care este cea mai bună. Fiecare asigură 4% din necesarul zilnic de nutrienți

Sonia Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
varza alba sau varza rosie. FOTO: Freepik @8photo
varza alba sau varza rosie. FOTO: Freepik @8photo

Varza albă și varza roșie sunt pline de minerale și vitamine. Care dintre ele este mai bună.

Varza are o multitudine de beneficii pentru sănătate, iar indiferent de culoarea sa, că e varza albă sau că este cea roșie, este la fel de gustoasă, iar în combinația dintre cele două puteți obține un boost de minerale, vitamine și nutrienți.

Consumul unei singure cești din oricare dintre ele asigură 4% din doza zilnică recomandată de opt vitamine și minerale. Există însă unele diferențe între cele două, mai ales când vine vorba de vitamina A, arată HealtyEating.

Varza roșie are de 10 ori mai multă vitamina A decât varza albă. Ambele tipuri de varză conțin vitamina A sub forma carotenoizilor beta-caroten, luteină și zeaxantină.

Beta-carotenul este un antioxidant care poate fi, de asemenea, transformat în vitamina A de care aveți nevoie pentru vedere și pentru a vă menține sănătatea pielii și a sistemului imunitar.

Varza albă are avantajul în ceea ce privește vitamina K, dar ambele sunt surse bune. Vitamina K contribuie la coagulara sângelui, metabolismul osos, reglarea calciului din sânge și prevenirea calcifierii vaselor de sânge, reducând astfel riscul de boli cardiovasculare. 

Vitamina K are proprietăți antiinflamatorii care pot lupta împotriva bolilor inflamatorii cronice precum diabetul, obezitatea și artrita reumatoidă.

Vitamina C, unul dintre antioxidanții importanți pentru sănătate, se află într-o cantitate mult mai mare în varza roșie decât în cea albă.

Fierul este un mineral cu roluri esențiale in organism. Una dintre cele mai importante funcții este aceea de a transporta oxigenul către țesuturi, fiind un element constituent al hemoglobinei. Acesta se găsește mai mult în varza roșie decât în varza albă. De altfel, pentru a mai bună asimilare a fierului, acesta trebuie consumat alături de vitamina C, iar în cazul verzei, indiferent de culoare, acest lucru se poate realiza.

Vezi și: Teo Trandafir, dietă. Ce mănâncă în fiecare zi: Nu o pot savura ca oamenii obișnuiți! Sincer, banii de mâncare au dispărut!

Varza albă, valori nutriționale

Într-o porție de 100 de grame de varză crudă avem:

- calorii 25

- carbohidrați 5,8 g

- proteine 1,3 g

- fibre 2,5 mg

- folați 13% din Doza Zilnică Recomandată (DZR)

- tiamină (vitamina B2) 5%

- riboflavină (vitamina B2) 3%

- niacină (vitamina B3) 1,5 % DZR

- acid pantotenic (vitamina B5) 4%

- piridoxină (vitamina B6) 10%

- vitamina A (3%), vitamina C (61%), vitamina K (63%)

- sodiu 1%

- potasiu 3,5%

- calciu 4%, fier 6%, magneziu 3%, mangan 7%, fosfor 3,5%, zinc 1,5%

- alfa și betacaroten și luteină-zeaxanitină, potrivit Nutrition&You.

Varza roșie, valori nutriționale

Într-o porție de 85 de grame de varză roșie crudă avem:

- calorii 28

- carbohidrați 7 g

- proteine 1 g

- fibre 2 mg

- tiamină (vitamina B2) 5% Doza Zilnică Recomandată (DZR)

- riboflavină (vitamina B2) 5% DZR

- niacină (vitamina B3) 1,5 % DZR

- acid pantotenic (vitamina B5) 4% DZR

- piridoxină (vitamina B6) 11% DZR

- vitamina A (6%), vitamina C (56%), vitamina K (28%)

- sodiu 1%

- potasiu 3,5%

- potasiu 5%.

Conține cantități mici de fier, calciu, magneziu, fosfor, cupru și zinc, notează Healthline.

Antioxidanții săi includ vitamina C, carotenoizi și antioxidanți flavonoizi, cum ar fi antocianinele și kaempferolul. De fapt, conține adesea cantități mai mari de acestea decât varza albă.

Este, de asemenea, o sursă bună de sulforafan, un compus bogat în sulf care se formează atunci când varza crudă este tăiată sau zdrobită. Sulforafanul este legat de beneficii puternice pentru sănătatea inimii și de proprietăți de combatere a cancerului

Vezi și: Expunerea la lumina solară, asociere uimitoare cu ora de culcare

Varza, mod de consum

Așa cum am menționat deja, varza este sănătoasă, indiferent de culoare, astfel, că pentru un aport și mai mare de minerale și vitamine puței cpmbina cu succes cele două feluri de varză, iar o salată combinată vă va oferi și o răsfăț vizual, nu doar gustativ. Cât privește salata de varză, nutriționistul Cristian Mărgărit a precizat că varza trebuie tăiată mărunt și frecată cu puțină sare, ”toți nutrienții din varza fermentată sunt păstrați perfect și chiar cresc în cantitate. Am zis să mergem către lime, ca sursă de acid, și după gust și puțin ghimbir. Foarte bun și el ca detoxifiant, pentru bilă, pentru cei care au bila leneșă.

Schimbă gustul, te va înțepa, dar este chestie de obișnuință. Îl poți face separat, într-un sos, dar noi l-am folosit direct. Putem pune și coriandru, unii îl percep ca pe ceva ciudat, dar este un gust nou și intens. Este foarte sănătos, mai mult, îi va schimba gustul și ne va scoate din plictiseala salatei de varză cu morcov și oțet”, a mai spus nutriționistul, la Antena 1.

Salata de varză pe care a recomandat-o poate fi consumată imediat sau lăsată într-un borcan, pentru 2-3 zile, la murat.

”Este excelentă. Foarte important pentru varză și toate cruciferele este că trebuie să le mestecăm foarte bine pentru a se combina substanțele care există în acestea. Sulforafanul este foarte bun pentru detoxifierea ficatului. Și iarăși, încă un truc, apropos de supa de varză, căci toată lumea a auzit de dieta cu supă de varză, este mai bine să o tai sau să o dai la blender crudă și apoi să o fierbi, dacă vrei să îți faci o supă-cremă în care să incluzi și varza, conopida, broccoli și varza de Bruxelles, și nu invers.

Când le-ai dat la blender se formează aceste substanțe benefice care sunt termostabile, nu se mai distrug prin fierbere. În schimb, dacă le fierbi întregi riști să distrugi precursorii acelor substanțe”, a explicat nutriționistul.

Vezi și: 8 alimente care ne ajută să slăbim. Popescu: Ajută la metabolizarea proteinei animale

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel