Dieta care crește durata de viață și micșorează talia. Contribuie la scăderea riscului de sindrom metabolic
Descoperă dieta adoptată de comunitățile de coastă din întreaga lume, renumită pentru controlul greutății și promovarea sănătății.
Dieta atlantică, denumită uneori dieta atlantică sud-europeană, este un model alimentar tradițional practicat în regiunea de nord-vest a Spaniei și în regiunea de nord a Portugaliei.
Dieta atlantică este comparabilă cu dieta mediteraneană, despre care se știe că este benefică pentru sistemul cardiovascular; cu toate acestea, ea încorporează elemente distinctive care derivă din obiceiurile alimentare istorice ale oamenilor din anumite regiuni din Portugalia și Spania.
"Aceste tipuri de modele alimentare (dietele atlantice și mediteraneene) au potențialul de a reduce riscul de boli de inimă, diabet, cancer, accident vascular cerebral și chiar declin cognitiv, cum ar fi demența și boala Alzheimer, și de a îmbunătăți funcția gastrointestinală și microbiomul intestinal" a explicat Tracy Crane, co-lider al Programului de cercetare pentru controlul cancerului din cadrul Sylvester Comprehensive Cancer Center.
Vezi și: Uleiul de cocos: tratament natural pentru riduri. Efectele sunt vizibile după o săptămână
Un studiu realizat în perioada 2014-2015 a implicat peste 200 de familii dintr-un oraș rural din nord-vestul Spaniei, care au fost repartizate aleatoriu să urmeze fie Dieta Atlantică, fie dieta lor obișnuită.
Participanții, cu o vârstă medie de 47 de ani, iar 60% dintre ei erau de sex feminin. Aceștia au participat la trei sesiuni de educație nutrițională și au primit sprijin suplimentar, cum ar fi un curs de gătit, o carte de rețete și coșuri alimentare gratuite.
Cercetătorii au colectat informații despre dieta participanților, activitatea fizică, utilizarea medicamentelor și alți factori, folosind un jurnal alimentar de 3 zile. Ei au măsurat, de asemenea, variabile metabolice la centrul de asistență medicală primară.

Foto: Freepik @EyeEm
Respectarea dietei atlantice a contribuit la scăderea riscului de sindrom metabolic
Un studiu a constatat că dieta atlantică poate îmbunătăți diverși factori de risc asociați cu bolile cardiovasculare și sindromul metabolic. Peste 450 de participanți nu aveau sindrom metabolic la începutul studiului, dar 3% au dezvoltat sindrom metabolic după 6 luni, comparativ cu 7% dintre cei care au urmat dieta obișnuită.
Persoanele care au urmat dieta au înregistrat îmbunătățiri în ceea ce privește circumferința taliei, obezitatea din jurul mijlocului și colesterolul HDL, dar nu și în ceea ce privește tensiunea arterială, nivelul trigliceridelor sau nivelul glucozei la post. Accentul pus de dietă pe alimentele dense în nutrienți poate contribui la o mai bună gestionare a greutății și la reducerea circumferinței taliei, reducând și mai mult riscul de probleme cardiovasculare.
Cu toate acestea, este posibil ca 6 luni să nu fie suficiente pentru a evalua modificările metabolice. Un studiu pe termen mai lung publicat în 2021 a constatat că adulții în vârstă din Spania care au urmat mai îndeaproape dieta atlantică au fost mai puțin predispuși să moară din orice cauză pe o perioadă medie de 11 ani.
Vezi și: 9 motive să bei ceai de iasomie. O infuzie florală plină de beneficii pentru sănătate
Cum să începi dieta atlantică
Dieta atlantică pune accentul pe alimentele de sezon, locale, care variază în funcție de regiune. Această dietă poate ghida persoanele spre o alimentație sănătoasă prin promovarea unei varietăți de alimente proaspete și de sezon, inclusiv legume, fructe, cereale integrale, fasole, nuci, pește, fructe de mare și carne.
De asemenea, dieta pune accentul pe alimentele minim procesate, care pot fi încorporate în obiceiurile noastre alimentare.
O dietă bazată pe plante, bogată în legume, fructe, grăsimi sănătoase, leguminoase și proteine, poate îmbunătăți factorii de risc pentru bolile cronice. Studiul evidențiază beneficiile acestui tip de model alimentar. Introducerea ei în familii, dând prioritate meselor comune și obiceiurilor alimentare în cadrul unității familiale.
Această abordare centrată pe familie promovează alimentele dense în nutrienți și încurajează interacțiunile sociale pozitive în jurul mesei. Acest studiu se înscrie într-un lung șir de studii care demonstrează beneficiile acestui model alimentar.
Un studiu a constatat că persoanele care urmează dieta atlantică, o dietă tradițională portugheză și spaniolă care se concentrează pe alimente de sezon, locale, proaspete și puțin procesate, au avut mai puține șanse de a dezvolta sindromul metabolic, un factor de risc pentru diabet, boli de inimă și accident vascular cerebral.
Aceștia au observat, de asemenea, îmbunătățiri în ceea ce privește circumferința taliei, obezitatea și colesterolul HDL, dar nu și în ceea ce privește tensiunea arterială, nivelul trigliceridelor sau nivelul glucozei la post.
-
-
Testul de 2 minute cu ruleta care poate arăta riscul de infarct11.08.2026, 22:28
-
Cureți castravetele de coajă? Ce pierzi atunci când arunci partea verde11.08.2026, 21:15
-
-
Ce trebuie să știi despre postul cu apă
Cea mai bună băutură pentru slăbit, dezvăluită de un dietetician
Dieta vegetariană: risc mai scăzut de diabet și cancer. Ce trebuie să știi înainte să renunți la carne
La ce oră ar trebui să luăm cina pe timpul iernii
Ora la care mănânci, impact asupra kilogramelor
De ce mâncăm junk food după o noapte nedormită? Legătura directă dintre somn, foame și metabolism
Acest medicament vechi prelungește viața. Medicii sunt uimiți de rezultate. Adio dietă!
10 alimente care scad glicemia în mod natural. Un fruct banal ține diabetul sub control
Nu mănânci carne? Un studiu spune că ai putea avea șanse mai mici să ajungi la 100 de ani
Dieta care arde grăsimea rapid. La ce trebuie să renunți pentru a scăpa rapid de kilogramele nedorite
Alimentul pe care Nadia Comăneci nu-l mănâncă niciodată: Nu mănânc asta, dar beau o bere, două în fiecare seară
Dieta care ar putea proteja creierul mai bine decât cea mediteraneană
Brânza care îți îmbunătățește memoria. Compusul din această brânză e secretul unui creier sănătos
Autofagia: curățenia generală a corpului. Distruge celulele canceroase și întărește sistemul imunitar. Cât timp durează
Ce se întâmplă dacă mănânci dulciuri pe stomacul gol
EXCLUSIV Postul Crăciunului: Cum să-l ții corect, cine trebuie să evite și cum te ajută să slăbești
Cum să slăbești cu ciorbă. Mihaela Bilic dezvăluie trucul: Nimic nu satură mai bine! E ieftină, umple stomacul
Ce este dieta 5:2 și cum slăbești fără să te înfometezi. Beneficii pentru corp și minte
Adevărul despre zahăr: de ce corpul tău chiar NU poate trăi fără el!
De ce are nevoie corpul nostru de zahăr: mai mult decât un gust dulce. Cum să consumi zahăr în mod sănătos.
Postul intermitent, fără efect asupra kilogramelor în plus
Nu mai mânca asta! 5 alimente pe care medicii le evită cu orice preț
Crezi că mănânci sănătos? S-ar putea să te înșeli. Nu mai consuma aceste alimente! Medicii trag un semnal de alarmă!
Cafeaua îți schimbă creierul fără să-ți dai seama. Ce au descoperit cercetătorii
Ai trecut de 50 de ani? Așa te ajută alimentația să-ți protejezi mușchii
După 50, corpul tău are nevoie de altceva – află ce alimente te ajută să eviți durerile și accidentările! Cum îți poate proteja dieta mușchii și oasele!
