Efectele dietei occidentale asupra microbiomului intestinal și sănătății creierului. Factorul necunoscut în dezvoltarea afecțiunilor cronice

Vlad Crăciunoiu |
Dieta occidentala Foto: Freepik

O dietă occidentală, bogată în alimente ultraprocesate și săracă în nutrienți esențiali, poate contribui la dezvoltarea afecțiunilor cronice metabolice și imunitare.

Afecțiunile cronice, adesea legate de metabolism și de sistemul imunitar, pot fi influențate de microbiomul intestinal, care poate fi un factor cauzal în unele dintre aceste afecțiuni. Dieta occidentală, deși este puțin înțeleasă, poate perturba microbiomul, dar mecanismul exact nu este pe deplin înțeles. Cercetătorii au evidențiat dovezile privind anumite tipare alimentare și impactul acestora asupra bacteriilor intestinale și rolul lor în mecanismele organismului uman.

O analiză recentă a evidențiat efectul dietei occidentale asupra microbiomului și efectul ulterior de dereglare, care duce la riscul de a dezvolta afecțiuni cronice. Cercetătorii italieni au publicat o prezentare generală a cercetării lor în Best Practice & Research Clinical Gastroenterology.

Ce alimente alcătuiesc dieta occidentală

Potrivit autorilor revistei, dieta occidentală este săracă în fibre, vitamine, minerale și molecule de origine vegetală și nu conține fructe neprocesate, legume, cereale integrale, produse animale hrănite cu iarbă, pește, nuci și semințe. De asemenea, conține cantități excesive de grăsimi saturate, cereale rafinate, zahăr, alcool, carne procesată, produse de origine animală crescute în mod convențional, produse lactate cu un conținut ridicat de grăsimi și sare.

Dieta este caracterizată de cantități mari de alimente și băuturi ultraprocesate. Autorii au comparat această dietă cu o dietă mediteraneană, care are mai puține alimente procesate și niveluri mai ridicate de fructe, legume și proteine vegetale.

Impactul său asupra mucoasei intestinale

Autorii revistei subliniază importanța anumitor bacterii în menținerea mucoasei intestinale, cum ar fi Akkermansia muciniphila și Faecalibacterium prausnitzii, care sunt asociate cu o masă musculară slabă mai mare. Bacteroides vulgatus și Bacteroides dorei contribuie, de asemenea, la menținerea mucoasei intestinale.

O dietă bogată în grăsimi, în special grăsimi saturate, afectează negativ nivelurile acestor bacterii din intestin. În schimb, o dietă săracă în fibre reduce producția de acizi grași cu lanț scurt, care sunt esențiali pentru producția de mucus și reglarea funcției imunitare.

Vezi și: Apa pe genunchi: ce este, de ce apare și cum să o tratezi. Când să consulți un medic

Foot: Freepik @vecstock

Efectele asupra sistemului imunitar

Grupările Clostridia IV, XIVa și XVIII reglează celulele T ale celulelor imunitare din intestin, în timp ce Bifidobacteriile produc citokine antiinflamatorii și mențin microvillii pentru absorbție. O dietă bogată în grăsimi saturate este legată de cantități mai mici de specii de Clostridiales și Bifidobacteria în intestin, în timp ce aditivii, cum ar fi îndulcitorii artificiali, scad, de asemenea, nivelurile de Bifidobacteria, potrivit unei analize.

Impactul asupra sănătății creierului

Dietele bogate în grăsimi saturate și în zahăr au fost asociate cu o cogniție mai scăzută în modele de șoareci. Pre- și probioticele au demonstrat potențialul de a ameliora simptomele bolii Parkinson, iar anumite specii bacteriene pot fi prezente în concentrații mai mici la persoanele cu tulburări depresive majore, dar sunt necesare mai multe cercetări.

Dieta occidentală și boala inflamatorie intestinală

O analiză sugerează că un consum excesiv de fast-food poate crește riscul de boală inflamatorie intestinală, colită ulcerativă și boala Crohn cu 43% și, respectiv, 27%. Consumul ridicat de carne și pește, dar nu și de ouă și produse lactate, este, de asemenea, legat de creșterea riscului. Revizuirea sugerează că un consum ridicat de carne roșie, alimente ultraprocesate, zahăr și grăsimi saturate pot fi factori de risc pentru dezvoltarea boală inflamatorie intestinală și a sindromului de colon iritabil.

Promovarea obezității sau modificarea microbiomului

Autorii studiului sugerează că dereglarea barierei intestinale poate crește inflamația, ceea ce duce la afecțiuni cronice și la tendința de a se îngrășa, un precursor cheie al diabetului de tip 2. Legătura dintre dieta occidentală și sindromul metabolic poate fi explicată atât prin impactul direct al calităților slabe ale nutrienților din această dietă asupra inflamației sistemice și obezității, cât și prin modificările microbiotei intestinale rezultate în urma consumului acestor alimente, care contribuie indirect la aceste probleme de sănătate.

Hasan Zaki, profesor asociat la UT Southwestern Medical School, care studiază mecanismele moleculare ale tulburărilor inflamatorii, consideră că alterarea microbiomului ar putea fi un mecanism separat care stă la baza dezvoltării unor boli cronice.

El a remarcat că o dietă bogată în grăsimi nu numai că modifică metabolismul, dar schimbă și compoziția microbiomului. Recenzia ne ajută să înțelegem mai bine relația dintre microbiom și anumite afecțiuni, dar avertizează că nu știm exact ce bacterii, componente sau produse metabolice anume sunt responsabile pentru aceste afecțiuni.

YesMy - smt4.5.3