Hipertensiune arterială, cum protejează fibrele și bacteriile intestinale sistemul cardiovascular

Inimă

Într-o mare măsură, sănătatea noastră depinde de ce consumăm și de bacteriile din tractul nostru digestiv. Se știe că flora intestinală ajută corpul uman să folosească alimentele în beneficiul său și să producă micronutrienți esențiali, inclusiv vitamine. Bacteriile benefice intestinale pot produce metaboliți din fibrele din dietă, incluzând un acid gras numit propionat. Această substanță protejează împotriva consecințelor nocive ale tensiunii arteriale crescute.

Propionatul din acizi grași ajută la apărarea împotriva efectelor hipertensiunii arteriale, incluzând ateroscleroza, a constatat un studiu al echipei de cercetare din cadrul Centrului de Cercetare Experimentală și Clinică (ECRC), o instituție comună a Centrului Max Delbrück pentru Medicină Moleculară (MDC) și Universitatea de Medicină Charité Berlin.

Cercetatorii au alimentat șoarecii cu tensiune arterială cu crescuta propionat. Ulterior, animalele au avut o deteriorare mai puțin pronunțată a inimii, făcându-i mai puțin sensibili la aritmia cardiacă. Ateroscleroza, a scăzut, de asemenea, la șoareci.

,,Propionatul acționează împotriva afectării funcției cardiovasculare cauzate de hipertensiunea arterială. Aceasta poate fi o opțiune de tratament promițătoare, în special pentru pacienții care au prea puțin din acest acid gras”, a declarat profesor Dominik N. Müller, cercetatorul MDC și liderul grupului de cercetare.

Deturnarea prin sistemul imunitar

Studiul a arătat clar că substanța face un ocol prin intermediul sistemului imunitar și, astfel, afectează inima și vasele de sânge, susțin dr. Nicola Wilck și Hendrik Bartolomaeus de la ECRC, care au lucrat împreună la proiect aproape cinci ani.

Echipa de cercetare a declanșat aritmie cardiacă la 70% din șoarecii netratați prin stimulente electrice direcționate. Totuși, doar o cincime din animalele tratate cu acid gras au fost susceptibile la bătăi neregulate a inimii. Investigațiile ulterioare cu ultrasunete, secțiuni de țesut și analize cu o singură celulă au arătat că propionatul a redus, de asemenea, leziunile legate de tensiunea arterială a sistemului cardiovascular al animalelor, crescând semnificativ rata lor de supraviețuire.

Dar când cercetătorii au dezactivat un anumit subtip de celule T din corpurile șoarecilor, efectele pozitive ale propionatului au dispărut. Prin urmare, celulele imune sunt indispensabile pentru efectul benefic al substanței. Un grup de cercetători, condus de Johannes Stegbauer, profesor adjunct la Spitalul Universitar din Düsseldorf, a confirmat concluziile echipei .

,,Rezultatele explică de ce o dietă bogată în fibre ajută la prevenirea bolilor cardiovasculare. Produsele cu cereale integrale și fructele conțin, de exemplu, fibre de celuloză și de inulină, din care bacteriile intestinale produc molecule benefice cum ar fi propionatul, un acid gras cu catenă scurtă. Anterior, nu a fost clar ce acid gras se află în spatele efectelor pozitive și cum funcționează", spune Wilck.

Studiul deschide noi căi în tratamentul bolilor cardiovasculare. În opinia cercetătorului, ar putea fi logic să se administreze propionatul sau un precursor chimic direct ca medicament.

Medicalxpress.com susține că echipa de cercetare speră să își valideze constatările prin examinarea efectelor substanței asupra subiecților umani. Se știe deja că propionatul este sigur pentru consumul uman și poate fi, de asemenea, produs economic: substanța a fost folosită de secole drept conservant. Acesta este deja aprobat ca aditiv alimentar.