Mașina de spălat eficientă energetic, locul unde se înmulțesc bacteriile periculoase

Dana Lascu |
Mașina de spălat trebuie folosită la o anumită temperatura pentru ca bacteriile periculoase să fie omorâte

Temperaturile mai scăzute utilizate de mașina de spălat care economisește energie nu reușesc să ucidă toate bacteriile periculoase care sunt rezistente la medicamente. Problema a fost demonstrată de un caz de la un spital de copii din Germania, unde mai mulți nou-născuți prematuri au fost infectați prin hăinuțele spălate. Iată la ce temperatură trebuie să speli hainele ca să nu pățești ceva:

Pentru prima dată, cercetătorii au identificat mașina de spălat ca un rezervor de agenți patogeni rezistenți (bacterii periculoase) la medicamente.
Agenții patogeni, o singură clonă de Klebsiella oxytoca, au fost transmiși în mod repetat nou-născuților într-o unitate de terapie intensivă neonatală la un spital de copii din Germania. Transmiterea a fost oprită numai după ce mașina de spălat a fost scoasă din spital. Cercetarea este publicată săptămâna trecută în revista Applied and Environmental Microbiology, o revistă a Societății Americane de Microbiologie (American Society for Microbiology).

Caz periculos pentru nou-născuți

„Acesta este un caz extrem de neobișnuit pentru un spital, prin faptul că a implicat o mașină de spălat de uz casnic", a spus autorul principal dr Ricarda M. Schmithausen.

Spitalele folosesc, în mod normal, mașini de spălat și procese de spălătorie speciale care se spală la temperaturi ridicate și cu dezinfectanți, în conformitate cu liniile directoare germane de igienă a spitalului sau folosesc spălătorii externe desemnate.

Cercetarea are implicații asupra utilizării gospodărești a masinilor de spălat, a spus dr. Schmithausen, de la Institutul de igienă și sănătate publică, Centrul de colaborare OMS, Spitalul universitar, Universitatea din Bonn, Germania. Temperaturile apei utilizate în mașinile de spălat de casă au scăzut, pentru a economisi energie, până la mult sub 60°C, ceea ce le face mai puțin letale pentru agenții patogeni. Genele de rezistență, precum și diferite microorganisme, pot persista în mașinile de spălat menajere la aceste temperaturi reduse, potrivit raportului.

Și acasă e același pericol

„Dacă persoanele în vârstă care necesită îngrijiri medicale au răni deschise sau catetere urinare, sau persoanele mai tinere cu leziuni sau infecții supurente locuiesc în gospodărie, rufele ar trebui spălate la temperaturi mai ridicate sau cu dezinfectanți eficienți, pentru a evita transmiterea agenților patogeni periculoși", a spus dr Martin Exner, director al Institutului pentru igienă și sănătate publică, Centru de colaborare OMS, Spitalul universitar / Universitatea din Bonn. „Aceasta este o provocare din ce în ce mai mare pentru igieniști, deoarece numărul de persoane care primesc îngrijiri medicale de la membrii familiei este în continuă creștere".

La spitalul unde mașina de spălat a transmis K. oxytoca, procedurile de screening standard au relevat prezența agenților patogeni la sugari în Unitățile de Terapie Intensivă (UTI). În cele din urmă, cercetătorii au urmărit sursa agenților patogeni către mașina de spălat, după ce nu au reușit să găsească contaminarea în incubatoare sau să găsească transportatori în rândul personalului medical care a luat contact cu sugarii.

Bebelușii se aflau în Unitatea de Terapie Intensivă fie pentru că fuseseră născuți prematur sau pentru că aveau o infecție fără legătură cu cea nosocomială. Hainele care transmit K. oxitoca de la spălarea la sugari erau căciulițe și șosete tricotate pentru a le menține căldura în incubatoare, deoarece nou-născuții pot suferi rapid de hipotermie, chiar și în incubatoare, a spus dr. Exner.

Spălarea la temperaturi mici nu omoară bacteriile

Cercetătorii presupun că bacteriile periculoase „au fost diseminate în îmbrăcăminte după procesul de spălare, prin apă reziduală de pe mantaua de cauciuc (a mașinii de spălat) și / sau prin procesul final de clătire, care a rulat apă neîncălzită și fără detergent prin compartimentul unde se pune detergentul", pe lângă căldura scăzută. Studiul arată și faptul că e nevoie de modificări în proiectarea și utilizarea mașinii de spălat pentru a preveni acumularea de apă reziduală unde poate avea loc creșterea microbiană și contaminarea hainelor.

Cu toate acestea, încă nu se știe cum și prin ce sursă au ajuns bacteriile periculoase în mașina de spălat.

Bebelușii din unitățile de terapie intensivă (UTI) au fost colonizați, dar nu infectați de K. oxytoca. Colonizarea înseamnă că agenții patogeni sunt prezenți inofensiv, fie pentru că nu au invadat încă țesuturile unde pot provoca boli, fie pentru că sistemul imunitar îi respinge eficient.
Tipul K. oxytoca cu rezistență multidrog este cauzat de beta-lactamaze cu spectru extins (ESBL). Aceste enzime dezactivează antibioticele beta-lactamice. Cele mai frecvente tipuri de bacterii producătoare de ESBL sunt Escherichia coli și bacteriile din genul Klebsiella.