Piele: cum vor să vindece cercetătorii suedezi rănile

Florina Pop |
Data actualizării: | Data publicării:
Tânără  FOTO: pexels.com
Tânără FOTO: pexels.com

Rănile de pe piele se vindecă mai repede cu ajutorul unei soluții găsite de cercetătorii suedezi.

Răni de pe piele, vindecate mai repede? Cercetătorii de la Institutul Karolinska din Suedia au identificat un nou ARN molecular pe care l-au numit „WAKMAR1" și care poate ajuta migrarea keratinocitelor, celule ce protejează pielea, grăbind vindecarea rănilor, potrivit unei informări postate pe site-ul Institutul Karolinksa.

Cine ar putea beneficia

Rănile care se vindecă greu sunt o problemă comună a persoanelor în vârstă, celor care au mai multe kilograme decât are trebui, diabeticii, cei care au niveluri scăzute ale circulației sângelui sau leziuni ale măduvei spinării.
Nu se cunosc încă acele mecanisme moleculare contribuie la apariția rănilor cronice, iar asta face mai dificilă dezvoltarea unui tratament eficient.

„Prima linie de dovezi care demonstrează că lncRNA (n. r. un tip de acid ribonucleic) joacă un rol esențial în vindecarea rănilor la nivelul pielii umane. Constituind majoritatea producției transcripționale a genomului uman, importanța funcțională a codurilor lungi de codificare (lncRNA) a fost recunoscută recent", se arată în informarea citată.

Ce au descoperit cercetătorii suedezi

Însă, rolul lor în vindecarea rănilor pielii este practic necunoscut. Cercetătorii de la Karolinska au descoperit în studiul lor, o lncRNA specifică pielii pe care ei au numit-o lncRNA 1 (WAKMAR1) asociată rănilor și keratinocitelor și care joacă un rol important în vindecarea rănilor la nivelul pielii umane.

Ei au observat că WAKMAR1 reglează o rețea de gene critice pentru migrarea celulară. Funcția acestui nou tip de acid ribonucleic specific pielii a fost crescută în timpul vindecării rănilor oferind prima dovadă că lanțurile lncRNA joacă un rol esențial în vindecarea rănilor la nivelul pielii umane. Cercetările viitoare vor oferi soluții pentru dezvoltarea unei terapii mai eficiente a rănilor.

Studiul este publicat în revista științifică PNAS, Proceedings of the National Academy of Sciences. Poate fi găsit și AICI.