Vinul sau berea? Care băutură este mai sănătoasă
Începând cu anii 1980, cercetătorii au observat că francezii - în ciuda faptului că mâncau o dietă bogată în alimente cu un conținut ridicat de grăsimi saturate și colesterol -...
Potrivit revistei Times, consumul moderat de vin este o componentă a dietelor tradiționale mediteraneene, pe care cercetările le asociază cu rate mai mici de boală și mortalitate. Un studiu din 1992 în The Lancet a găsit dovezi care spun despre consumul de vin și alte tipuri de alcool că ar putea preveni sau reduce blocajele arteriale. Alte cercetări din acea perioadă au descoperit că persoanele care beau vin, spre deosebire de bere, se bucurau de riscuri mai mici de mortalitate. Lucrările ulterioare au adus la zero un grup de compuși găsiți în struguri, numiți polifenoli - și, în special, resveratrol - ca cea mai probabilă sursă de beneficii pentru sănătatea ostensibilă a vinului. Vinul roșu, mai mult decât albul, este ambalat cu resveratrol. Și se crede că vinul roșu este mai sănătos decât alte băuturi alcoolice.
Berea a căpătat un renume rău. Un studiu din 2006 privind cumpărăturile din magazinele alimentare din Danemarca a descoperit că persoanele care au cumpărat vin tind să cumpere, de asemenea, mai multe fructe, legume și alte alimente sănătoase decât persoanele care au cumpărat bere. Acest studiu a condus la speculații conform cărora un consumator mediu de vin poate mânca mai sănătos decât consumatorul mediu de bere. Dacă este adevărat, asta ar putea explica multe dintre avantajele pentru sănătate asociate vinului.
Cercetări mai recente care au analizat regimul alimentar și alte variabile de stil de viață au concluzionat că un consum de cantități moderate de bere - de obicei definite drept una pe zi pentru femei și două pentru bărbați - oferă aceleași beneficii pentru sănătatea inimii ca și o cantitate similară de vin.
Între timp, studiile au descoperit că brânza și alte surse de grăsimi saturate și colesterol cresc de fapt riscul unei boli de inimă și moarte prematură. Aceasta subcotează fenomenul „paradoxului francez" care a propulsat vinul spre stardomul sănătății în primul rând.
Demosthenes Panagiotakos este profesor la Departamentul de Nutriție și Dietetică de la Universitatea Harokopio din Grecia și a studiat efectele pe termen lung ale vinului și berii asupra sănătății inimii. Cercetările sale sugerează că vinul și berea sunt mai mult sau mai puțin egale atunci când vine vorba de reducerea riscurilor de boli de inimă ale unei persoane. „Vinul roșu a fost cea mai studiată băutură alcoolică", spune el. „Cu toate acestea, studii epidemiologice recente și studii clinice dezvăluie relații similare pentru bere."
Ideea că orice băutură alcoolică trebuie considerată „sănătoasă" este controversată; unele studii recente - în special, o lucrare din 2018 în The Lancet - au ajuns la concluzia că nicio cantitate de alcool nu este sigură. Dar nu toți experții au fost de acord cu concluziile acelui studiu, iar o mare parte din cercetările de până acum, inclusiv a lui McCullough, au descoperit că un consum redus sau moderat de alcool este asociat cu rezultate mai bune în materie de sănătate.
Deși este încă posibil ca un tip de alcool să se dovedească a fi mai sănătos decât altul, este prea devreme pentru a încununa un campion. Pentru cei care preferă berea decât vinul, nu există niciun motiv să-ți schimbi gusturile.
-
-
-
-
De ce apar, de fapt, cariile dentare: zahărul nu este singurul vinovat08.06.2026, 21:23
-
Ce să mănânci pentru a-ți îmbunătăți sănătatea digestivă după 50 de ani. Alimentele care îți protejează stomacul și flora intestinală
Mâncatul la momentul potrivit, mai important decât somnul pentru sănătatea inimii
Mâncatul la momentul potrivit este mai important decât somnul pentru sănătatea inimii. Dar ce înseamnă, de fapt, momentul potrivit.
Ce este dieta 5:2 și cum slăbești fără să te înfometezi. Beneficii pentru corp și minte
Cum să slăbești fără dietă. Trucul simplu care funcționează mereu
Ce alimente ultraprocesate pot fi bune pentru sănătate
Tot ce s-a spus până acum despre slăbit este greșit! De ce "mănâncă mai puțin și mișcă-te mai mult" nu ajută
Sucurile verzi: detox real sau doar marketing?
Gătești cu acest ulei? Hrănește una dintre ele mai agresive forme de cancer
EXCLUSIV Dieta vegetariană și de post, impact asupra nutrienților. Dr. Lygia Alexandrescu oferă sfaturi importante
Studiu despre dieta ketogenică: efecte asupra ficatului și glicemiei
Ai fost mințit! Acest aliment pe care îl consumi zilnic îți face mai mult rău decât zahărul
EXCLUSIV Postul Crăciunului: Cum să-l ții corect, cine trebuie să evite și cum te ajută să slăbești
De ce să mănânci un măr verde pe zi. 6 beneficii dovedite științific
6 motive să mănânci un măr verde pe zi. Beneficiile te vor surprinde.
