Vitamina A, risc mai mic de cancer de piele. Ce alți compuși ajută la protejarea pielii
Vitamina A ar putea scădea riscul de a face cancer de piele. Un studiu observațional a indicat acest lucru, însă oamenii de știință vor un studiu clinic.
Persoanele ale căror diete includeau un nivel ridicat de vitamina A au avut o reducere de 17% a riscului de a face cel de-al doilea tip cel mai frecvent de cancer de piele, în comparație cu cei care au consumat cantități modeste de alimente și suplimente bogate în vitamina A.
Aceasta este concluzia cercetătorilor de la Brown University, care au făcut această constatare după analizarea datelor din două studii observaționale pe termen lung, scrie sceincedaily.com.
Carcinomul cu celule scuamoase cutanate este cel de-al doilea tip cel mai frecvent de cancer de piele. Vitamina A este cunoscută a fi esențială pentru creșterea sănătoasă și maturizarea celulelor pielii, însă studiile anterioare asupra eficacității sale în reducerea riscului de cancer de piele au fost amestecate, a declarat Eunyoung Cho, profesor asociat de dermatologie și epidemiologie la Brown.
"Studiul nostru oferă un alt motiv pentru a mânca o mulțime de fructe și legume, ca parte a unei diete sănătoase", a spus Cho, care este, de asemenea, un epidemiolog asociat la Brigham and Women's Hospital. "Cancerul de piele, inclusiv carcinomul cu celule scuamoase, este greu de prevenit, dar acest studiu sugerează că consumul unei diete sănătoase bogate în vitamina A poate fi o modalitate de a reduce riscul, pe lângă purtarea de protecție solară și reducerea expunerii la soare."
Descoperirile au fost publicate în Jurnalul Asociației Medicale Americane Dermatologie.
Vitamina A din sursă animală, vs. sursă vegetală
Echipa de cercetare condusă de Cho a analizat rezultatele privind dieta și cancerul de piele ale participanților la două mari studii de observație pe termen lung: tudiul asistenților medicali, care a urmărit 121.700 de femei din SUA din 1984 până în 2012 și studiul de urmărire a profesioniștilor în sănătate, care a urmărit 51.529 bărbați americani din 1986 până în 2012.
În cele două studii, aproximativ 123.000 de participanți erau albi (și astfel aveau un risc semnificativ de a dezvolta cancer de piele), nu aveau antecedente de cancer și au completat rapoartele alimentare de mai multe ori. Printre acești indivizi incluși în analiza ulterioară a echipei, un număr de 3.978 de cazuri de carcinom cu celule scuamoase au fost raportate și verificate în perioadele de urmărire de 24 sau 26 de ani.
Ambele studii au întrebat, de asemenea, participanții despre culoarea părului, numărul de arsuri solare severe pe care le-au făcut în timpul vieții lor și despre orice istoric familial de cancer de piele, iar cercetătorii au adaptat studiul și la alți factori. Cu toate acestea, studiile nu au întrebat participanții despre evitarea soarelui lor la mijlocul zilei, cunoscut a fi un factor de risc major pentru cancerul de piele.
După ce au grupat participanții la studiu în cinci categorii a nivelurilor de aport de vitamina A, cercetătorii au descoperit că persoanele din categoria cu cea mai mare medie zilnică de aport total de vitamina A au un procent cu 17% mai mic să facă cancer de piele, decât cei din categorie cu cel mai mic aport de vitamină A totală.
Cho a mai atas atenția că prea multă vitamina A provenită din surse animale pot duce la greață, toxicitate hepatică, crește riscul de osteoporoză și fracturi. Dar efectele secundare ale vitamine A din surse vegetale unt minimale, a mai adăugat ea.
Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că prin consumul altor vegetale colorate asemeni celor bogate în vitamina A pot, de asemenea, să asigure licopeni, care se găsesc adesea în roșii sau în pepene și reduc considerbil riscul de cancer de piele.
Studii clinice, necesare
Deoarece analiza s-a bazat pe studii care au examinat un număr mare de oameni despre alimentele pe care le-au mâncat și care au observat dacă au sau nu cancer de piele, în loc de un studiu clinic randomizat, nu poate stabili cauza și efectul. Este posibil ca și alți factor să fi dus la diferențe - cum ar fi faptul că persoanele care au consumat mai multă vitamina A aveau tendința să bea mai puțin alcool.
Ca pas următor, Cho ar dori să efectueze un studiu clinic pentru a vedea dacă suplimentele de vitamina A pot preveni carcinomul cu celule scuamoase. Cu toate acestea, a adăugat ea, efectuarea unui studiu clinic dietetic este destul de dificil la nivel tehnic, întrucât trebie să se asigure că participanții respectă de fapt dieta.
„Dacă nu se poate face un studiu clinic, atunci un studiu prospectiv la scară largă ca acesta este cea mai bună alternativă pentru studiul dietei”, a spus Cho.
-
-
-
Te trezesc cârceii noaptea? Verifică dacă ai lipsă de magneziu10.06.2026, 23:03
-
-
Creștere îngrijorătoare a cancerului colorectal la persoanele sub 50 de ani
3 din 4 cazuri de cancer ovarian sunt diagnosticate târziu, când boala e deja avansată. FABC avertizează
EXCLUSIV Testele genetice, rol în personalizarea tratamentului oncologic. Conf. dr. Viorica Rădoi: Facem plan de screening. Diagnostic precoce. Dr. Eduard Dănăilă: Sunt gratuite
Un simplu test îți poate dezvălui riscul de cancer cu ani înainte ca boala să apară. Se poate face gratuit.
Dr. Monica Pop, mesaj puternic despre cancer: Boală grea! Nu m-am vindecat
Bacteriile din tumori pot prezice supraviețuirea pacienților
Leucemia limfocitară cronică: exercițiile fizice care reduc simptomele, fără tratament
Băuturile care duc la răspândirea necontrolată a cancerului. Medicii, semnal de alarmă
De ce crește incidența cancerului pulmonar sub 50 de ani. Care este legătura cu mâncarea
Cancerul devine epidemie. Cazurile noi se vor dubla
"Momentul zero" al cancerului de colon a fost descoperit. După acesta, boala devine aproape imposibil de oprit
EXCLUSIV 4 din 5 cazuri de cancer de sân în România sunt depistate în stadii avansate
Proteina care hrănește tumorile și le face să se dezvolte
Consumul de alcool și kilogramele în plus, asociate cu cancerul de sân
De ce crește alarmant numărul cazurilor de cancer colorectal sub 65 de ani
"Am fost diagnosticată cu cancer intestinal metastatic stadiul 4, cu 9 tumori în ficat". Simptomul care a dus-o în operație de urgență
EXCLUSIV Cum lucrează echipa multidisciplinară în oncologie. Dr. Lucia Stănculeanu (SANADOR) explică
Cancerul la sân afectează tot mai multe femei
Tratamentul neconvențional care încetinește cancerul după prima ședință
EXCLUSIV Cum aleg medicii tratamentul care îți poate salva viața în cancer
EXCLUSIV Biopsia lichidă, tehnica ce poate salva mii de vieți în lupta cu cancerul
RMN-ul dezvăluie ce se întâmplă după tratamentul împotriva cancerului
Tratamentul oncologic, impact devastator. RMN-ul arată un adevăr șocant în cazul pacienților oncologici.
