Cafeaua și cortizolul, hormonul stresului. Efecte negative asupra organismului

Georgiana Ioniță / 15 dec 2019 / 20:50
 Cofeina din cafea poate crește nivelul unui hormon de stres cunoscut sub numele de cortizol.FOTO: Mike Kenneally  Unsplash
Cofeina din cafea poate crește nivelul unui hormon de stres cunoscut sub numele de cortizol.FOTO: Mike Kenneally Unsplash


Cefeaua este cunoscută pentru efectul său de a crește energia, concentrarea, vigilența și pentru că este de ajutor în trezirea de dimineața. Cofeina din cafea poate avea aceste efecte benefice, dar poate crește și nivelul unui hormon de stres cunoscut sub numele de cortizol. Nivelurile cronice ridicate de cortizol pot avea o serie de efecte negative asupra organismului.

Cortizolul ajută la transformarea grăsimilor și proteinelor în energie utilizabilă și acționează ca agent antiinflamator. Când organismul este stresat, nivelurile de cortizol cresc. În timp ce cortizolul este un hormon necesar care joacă roluri importante în organism, nivelurile cronice ridicate pot declanșa excesul de depozitare a grăsimilor, ceea ce poate duce la obezitate. În plus, cortizolul poate provoca pofte de zahăr și creșterea apetitului, notează Livestrong.

Cofeina crește cortizolul

Conform unui studiu publicat în 2005 în „Medicină psihosomatică", cofeina poate crește nivelul cortizolului la persoanele stresate. Cercetătorii și-au propus să determine efectul consumului regulat de cofeină asupra nivelului de cortizol. Rezultatele studiului au arătat că după o abstinență de cinci zile, reintroducerea cafeinei dietetice a determinat o creștere semnificativă a nivelului cortizolului. Cu toate acestea, răspunsul general la cortizol a fost redus semnificativ după cinci zile de consum de cafeină. Autorii studiului au ajuns la concluzia că răspunsurile cortizolului la cofeină pot fi diminuate, dar nu eliminate, atunci când cofeina este consumată zilnic.

Cortizol, sănătate și obezitate

Există o relație puternică între nivelurile crescute de cortizol și obezitatea. În special, cortizolul poate crește stocarea de grăsime în jurul taliei. Conform unui articol al lui Christine A. Maglione-Garves et al. pe site-ul Universității din New Mexico, când corpul este expus la niveluri cronice ridicate de cortizol, țesuturile pot fi modificate, determinând depunerea de grăsime circulantă adânc în regiunea abdominală. Acest lucru poate duce la creșterea tensiunii arteriale și la un nivel ridicat de zahăr din sânge, care cresc riscul de boli cardiovasculare și diabet de tip 2.

Cortizol și descompunere musculară

Pe lângă promovarea depozitării excesului de grăsime, cortizolul poate avea efecte catabolice - descompunere musculară. Conform unui studiu publicat în 2008 în „Jurnalul Internațional al Sportului Nutriție și Metabolismul Exercițiului", deși dozele mari de cofeină pot fi capabile să ridice ușor concentrațiile de testosteron, care au un efect de construire musculară, în timpul antrenamentului de rezistență, poate de asemenea provoaca și creșteri moderate ale nivelului de cortizol, ducând la un raport mai mic de testosteron la cortizol. Acest efect ar putea contracara orice efecte anabolice - de formare a mușchilor.

 
Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.22
YesMy