Câți pași trebuie să faci pe zi pentru a reduce riscul de demență. Contează mult și viteza

Cati pasi trebuie sa faci pe zi - FOTO: Freepik @YuriArcursPeopleimages
Cati pasi trebuie sa faci pe zi - FOTO: Freepik @YuriArcursPeopleimages

Mersul pe jos, asociat cu reducerea riscului de demență, o boală neurodegenerativă ce afectează nu doar adulții în vârstă.

Este deja cunoscut faptul că mersul pe jos are efecte benefice asupra sănătății. Numărul de pași este încă în dezbaterii, unii încercând să dărâme ”mitul celor 10.000 de pași” susținând că totul ține de o campanie de marketing, mai mult, că ar fi suficienți și mai puțini, asta pentru că la o jumătate de oră de activitate fizică pe zi, așa cum recomandă specialiștii, se pot face cu ușurință 3.000-4.000 de pași.

Un studiu recent arată că nu contează doar numărul de pași pe care îl faceți într-o zi, ci și ritmul în care îi faceți. La aproape 80.000 de adulți cu dispozitive de urmărire portabile - una dintre cele mai mari analize de până acum - cercetătorii au descoperit că cei care merg într-un ritm mai rapid prezintă, de asemenea, semne de îmbunătățire a rezultatelor în materie de sănătate.

Vezi și: Activitatea fizică, necesară. Ce și câte boli pot fi prevenite dacă faci puțină mișcare

Mersul pe jos, dar alert. Câți PAȘI trebuie să faci pe zi pentru a nu face demență

În două noi studii efectuate pe 78.000 de participanți fiecare, cercetătorii din Marea Britanie au arătat dovezi puternice că ritmul de mers al unei persoane contează.

Astfel, cei care au mers în mod regulat într-un ritm mai rapid sau cu o intensitate mai mare în anumite momente pe parcursul zilei au prezentat un risc mai mic de apariție a demenței, precum și un risc mai mic de mortalitate din toate cauzele, cancer și boli cardiovasculare, în comparație cu cei care au mers mai încet, notează Science Alert.

În cadrul studiului privind demența, cercetătorii au constatat că numărul optim pentru intensitate în grupul lor de participanți a fost de 112 pași pe minut în medie timp de 30 de minute (nu neapărat consecutive) în fiecare zi.

”Numărătoarea pașilor este ușor de înțeles și este folosită pe scară largă de către public pentru a urmări nivelul de activitate datorită popularității tot mai mari a aparatelor de urmărire a activității fizice și a aplicațiilor, dar rareori oamenii se gândesc la ritmul pașilor lor.

Constatările acestor studii ar putea fundamenta primele orientări oficiale privind activitatea fizică bazată pe pași și ar putea ajuta la dezvoltarea unor programe de sănătate publică eficiente care vizează prevenirea bolilor cronice”, spune fiziologul Emmanuel Stamatakis de la Universitatea din Sydney.

10.000 de pași, reduc riscul de demență

Studiile a fost realizate pe participanți adulți, cu vârste cuprinse între 40 și 79 de ani, iar unul dintre ele s-a concentrat pe cancer și boli cardiovasculare, în timp ce al doilea pe demență.

Ambele studii sunt pur observaționale, ceea ce înseamnă că nu ne pot spune despre cauză sau efect. De altfel, acestea sunt unele dintre primele și cele mai mari studii care analizează viteza de mers pe joc în legătură cu rezultatele de sănătate ale unei persoane.

Potrivit autorilor, pentru fiecare 2.000 de pași s-a constatat o scădere a riscului de deces prematur, ajungând până la 11%. În studiul privind demența, ”numărul de pași” ideal s-a situat la aproximativ 9.800 de pași, la acest prag, riscul de demență pare să fie redus la jumătate.

”Mărimea și amploarea acestor studii care utilizează dispozitive de urmărire purtate la încheietura mâinii face ca acestea să fie cele mai solide dovezi de până acum, sugerând că 10.000 de pași pe zi reprezintă punctul optim pentru beneficiile pentru sănătate, iar mersul pe jos mai rapid este asociat cu beneficii suplimentare”, mai spune Matthew Ahmadi, care studiază activitatea fizică la Universitatea din Sydney.

Cum ne alegem traseu

Traseul pe care vrem să îl urmăm nu trebuie să ne scoată foarte mult din rutina de zi cu zi, poate fi de exemplu mersul până la serviciu, prin coborârea cu câteva stații înainte de destinație, sau la întoarcerea acasă.

De altfel traseul poate să fie și unul aflat aproape de locuință, astfel încât această activitate să fie la îndemână, iar atunci când timpul permite se poate alege și un traseu mai îndepărtat, cum ar fi un parc, o pădure sau chiar pe o plajă. 

Un lucru de care trebuie ținut cont este cel legat de echipament, care deși poate să nu fie sofisticat, important este ca încălțămintea să fie adecvată pentru a ne bucura de fiecare pas.

Care sunt beneficiile sportului

Pe lângă beneficiile pentru sănătatea fizică: controlul greutății, oase și mușchi mai puternici, sănătatea inimii, risc scăzut de cancer, reducerea durerilor articulare, activitatea fizică aduce un aport important și sănătății mentale.

Astfel, persoanele care practică cu regularitate activități sportive sunt mai bine-dispuse, au mai multă energie, un somn odihnitor, sunt mai încrezătoare, mai puțin stresate și mai productive, și poate, cel mai important, au o speranță de viață mai lungă decât în cazul sedentarilor.

Vezi și: Mitul celor 10.000 de pași, greu de dărâmat 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0