Planta cu proprietăți antioxidante și antiinflamatoare. Are efect asupra digestiei și a hormonilor. Se poate folosi în salate, dar și sub formă de ceai

Sonia Baciu |
Data publicării:
planta. FOTO: Freepik @HandmadePictures
planta. FOTO: Freepik @HandmadePictures

Planta se poate introduce ușor în alimentație, are un gust plăcut și este plină de antioxidanți. La ce trebuie să fiți atenți dacă luați suplimente alimentare.

Măghiranul face parte din familia Lamiaceae. Este o plantă aromatică asemănătoare cu menta, cultivată în zona Mării Mediterane, dar și în Africa de Nord și Asia de Vest.

Deși seamănă cu oregano, măghiranul are o aromă ceva mai blândă și poate fi utilizată la asezonat salate, supe sau preparate din carne.

Măghiranul se poate folosi și pentru prepararea ceaiului, din frunze uscate sau proaspete. Are proprietăți antiinflamatoare, antimicrobiene și antioxidante, motiv pentru care este utilizat în tratarea anumitor afecțiuni, printre care problemele digestive, infecțiile sau menstruația dureroasă.

Măghiran, beneficii pentru sănătate

Cercetările au indicat o serie de beneficii pe care le poate avea măghiranul, cele mai multe ca urmare a compușilor pe care îi deține.

Antioxidant și cu proprietăți antiinflamatoare

Potrivit Superfoodly, măghiranul are un scor ORAC (capacitatea de absorbție a radicalilor de oxigen) de 92.310 μ mol TE/100g.

S-a demonstrat că mai mulți compuși din măghiran, cum ar fi carvacrolul, au efecte antioxidante.
În special, aceștia pot ajuta la reducerea inflamației din organism.

În timp ce inflamația este un răspuns normal al organismului, inflamația cronică poate crește riscul anumitor boli, inclusiv diabetul, cancerul și tulburările autoimune.

Astfel, reducerea inflamației vă poate reduce riscul de a face aceste boli, notează Healthline.

Proprietăți antimicrobiene

Măghiranul a demonstrat, de asemenea, proprietăți antimicrobiene.

Printre utilizările comune se numără aplicarea uleiului său esențial diluat pe piele pentru a trata infecțiile fungice, precum și administrarea de suplimente pentru a ajuta la tratarea creșterii excesive a bacteriilor intestinale.

Ameliorează problemele digestive

Măghiranul a fost folost încă din Antichitate în vederea prevenirii problemelor digestive, precum ulcerul gastric sau alte boli de ce țin de alimentație.

Un studiu asupra a șase plante a arătat cp măghiranul a luptat împotriva Clostridium perfingens, un agent patogen comun de origine animală.

Reglează ciclul menstrual și hormonii

Măghiranul a fost dovedit benefic în stimularea ciclului menstrual. Sub formă de extract sau de ceai, măghiranul poate să regleze ciclul menstrual, prin restaurarea echilibrului hormonal în cazul femeilor care au un ciclu neregulat.

De asemenea, poate fi folosit în cazul sindromului ovarelor polichistice, care este o tulburare hormonală cu impact asupra frecvenței ciclurilor menstruale și asupra tenului, prin apariția acneei.

Un studiu realizat pe 25 de femei cu sindromul ovarelor polichistice a arătat că ceaiul de măghiran a îmbunătățit profilul hormonal al acestora, dar și sensibilitatea la insulină.

Vezi și: 5 semne ale îmbătrânirii creierului. Când uitarea poate deveni periculoasă

Măghiranul, efecte adverse

Deși în general este considerat sigur, măghiranul poate avea câteva efecte adverse, astfel că înainte de a-l consuma, în scop medical, este indicat să discutați cu un furnizor de sănătate, mai ales când îl utilizați sub formă de suplimente.

Complicații în sarcină și lăuzie

Femeile însărcinate, dar și cele care alăptează trebuie să evite suplimentele cu măghiran

Aceștia pot influența diverși hormoni de reproducere și ai menstruației și astfel să aibă efecte secundare negative în timpul sarcinii.

Inhibă coagularea sângelui

Un studiu care a analizat 20 de plante medicinale a determinat că măghiranul a împiedicat formarea trombocitelor, care este un factor cheie în coagularea sângelui.

Interacționează cu anumite medicamente

Măghiranul poate interacționa cu anumite medicamente, cum ar fi anticoagulantele și astfel poate crește riscul de sângerare.

Măghiranul, cum se introduce în dietă

Având în vedere că măghiranul este folosit într-o cantitate mică atunci când se asezonează felurile de mâncare, pentru a putea profita de beneficiile acestuia este indicat să ăl utilizați sub formă de ceai sau de supliment alimentar.

De asemenea, măghiranul poate fi încorporat în uleiul de gătit, obținând astfel un ulei aromatizat. Proporția este de o linguriță de plantă la o lingură de ulei, cu care să vă asezonați salatele, să marinați legumele ori carnea.

Dacă optați pentru varianta mâncărurilor gătite măghiranul se poate folosi ca o legătură pe care o mențineți în oala de gătit, asemenea cimbrului, astfel, la finalul procesului de gătit puteți să îndepărtați cu ușurință plantele din vasul de gătit.

Vezi și: Ceaiul eficient pentru sistemul nervos. Lidia Fecioru: Se bea timp de două săptămâni

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel