Vitamina D, de ce avem nevoie de ea iarna

Adisa Codruț / 23 ian 2020 / 08:58
Vitamina C
Vitamina C

Vitamina D, numită și "vitamina solară", este necesară organismului uman pentru a-l menține sănătos și a lupta împotriva infecțiilor.

Vitamina D este produsă în piele după expunerea la soare, de aceea mai e denumită și "vitamina solară", și care se găsește în alimente ca peștele gras, ciuperci și înlocuitori de lactate. Profesoara de Imunologie Moleculară Margherita Cantorna de la Universitatea de Stat din Pennsylvania a investigat câtă vitamina D ar trebui să luăm zilnic, dacă sunt necesare suplimentele și cine are cea mai mare nevoie de această vitamină.

"Laboratorul meu a fost interesat să afle de ce sistemul imunitar are receptori de vitamina D care determină ce celule pot utiliza vitamina D. În sistemul imunitar, vitamina D acționează pentru a vă îmbunătăți capacitatea de a lupta împotriva infecțiilor și de a reduce inflamația", mărturisește aceasta pentru theconversation.com.

Vitamina D, iarna. Ce se știe despre vitamina D:

- aceleași raze UVB care provoacă arsuri solare fac și vitamina D
- cei care experimentează cele mai mari schimbări sezoniere în vitamina D sunt indivizii care trăiesc în regiunile nordice ale SUA și la latitudini mai mari de pe glob, unde este foarte mică lumină de zi în timpul iernii
- cei cu cel mai mare risc pentru nivelurile scăzute de vitamina D sunt oamenii de culoare și persoanele care trăiesc la latitudini mai mari
- persoanele cu pielea închisă la culoare sunt mai susceptibile să aibe niveluri scăzute de vitamina D pe tot parcursul anului, deoarece pielea mai închisă blochează razele UVB să producă vitamina D
- pe lângă alimentele bogate în vitamina D, adulții ar trebui să ia suplimentar vitamina D din alimente și/sau suplimente pentru a obține cel puțin 600 UI pe zi de vitamina D

Vitamina D, iarna. De ce are nevoie corpul de vitamina D

Doctorii credeau că vitamina D era importantă doar pentru sănătatea oaselor, însă din anii 1980, oamenii de știință au descoperit că celulele imune aveau receptori pentru vitamina D.

"Cercetările grupului meu au arătat că vitamina D joacă un rol important în menținerea sănătate în tractul gastrointestinal. Niveluri mai mari de vitamina D reduc susceptibilitatea la boli inflamatorii intestinale și boala Crohn, infecții intestinale și pulmonare la animale și oameni. Colegii mei și cu mine am descoperit că unul dintre modurile în care funcționează vitamina D este prin menținerea microbilor în intestin sănătoși și fericiți. Vitamina D crește numărul și diversitatea microbilor care trăiesc în intestin, care reduc împreună inflamația în tot corpul. Nivelurile scăzute de vitamina D sunt asociate cu boala inflamatorie a intestinului la om. Cercetătorii au descoperit că pacienții cu boală inflamatorie intestinală din Japonia au mai multe simptome în timpul iernii decât în alte sezoane", explică profesoara Margherita Cantorna.

Vitamina D, iarna. De câtă vitamina D e nevoie

Cum iarna oamenii petrec mai puțin timp afară și sunt expuși la mai multe infecții, cantitatea de vitamina D este încă dezbătută. Unii medici avansează consumul unei cantități de la 200 UI pe zi la 2.000 UI pe zi. În S.U.A., Institutele de Medicină recomandă 600-800 UI pe zi pentru adulți, în timp ce Societatea Endocrină afirmă că statutul optim de vitamina D poate necesita 1500-2.000 UI pe zi.

E bine de știut că o cantitate prea mare de vitamina D poate fi dăunătoare. Experții care au stabilit aporturile de vitamina D pentru SUA recomandă persoanelor adulte să nu ia mai mult de 4.000 UI pe zi de vitamina D pentru a evita efectele adverse toxice. Vitamina D ajută la absorția de calciu în dietă, dar când vitamina D este prea mare, nivelurile de calciu din sânge cresc și asta poate duce la boli de rinichi.

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.23
YesMy