Zahăr: ce înseamnă consumului lui pentru corp. Explicația unui expert Harvard

Florina Pop / 01 iun 2019 / 11:06
Dulciurile conțin mult zahăr  FOTO: pexels.com
Dulciurile conțin mult zahăr FOTO: pexels.com

Zahărul este un aliment nelispit din dietă, fie că vorbim de zahărul din cafea sau ceai, fie de cel din fructe, dulciuri și sucurile acidulate.

Zahăr, consum. Lectorul asistent Vasanti Malik de la Școala de Sănătate Publică T. H. China din cadrul Harvard scrie pe health.harvard.edu că majoritatea oamenilor consumă multe tipuri diferite de zaharuri dintr-o varietate de alimente și băuturi din dieta lor. Subliniază că un aport ridicat de zahăr este legat de un risc crescut de obezitate, diabet zaharat de tip 2, boli cardiovasculare și anumite forme de cancer.

Însă, susține ea, „dacă unele zaharuri sunt mai sănătoase (sau mai rău) decât altele rămâne o problemă de interes pentru mulți".

Zahăr, consum: macronutrient care oferă energie

„Zahărul oferă energie de care celulele noastre ai nevoie ca să supraviețuiască. Zahărul este un tip de carbohidrat, un macronutrient care oferă energie - sub formă de calorii - din produsele alimentare și băuturile pe care le consumăm", explică Vasanti Malik.

Apoi amintește de clasificarea carbohidraților în două subtipuri de zahăr: monozaharide sau "zaharuri simple" (constând dintr-o singură moleculă) și dizaharide (două molecule). Monozaharidele includ glucoză, fructoză și galactoză. Dizaharidele- sucroză (o moleculă de glucoză și o moleculă de fructoză), lactoză (o moleculă de glucoză și o moleculă de galactoză) și maltoză (două molecule de glucoză).

E bine de știut că fructoza, glucoza și zaharoza se găsesc în mod natural în fructe și legume, lactoza - în lapte, iar maltoza - boabe germinative. Fructoza și glucoza le mai găsiți, în mod natural, în miere și zahărul de masă comun.

Zahăr, consum: cea mai mai sursă de zahăr adăugat

Băuturile cu zahăr sunt cea mai mare sursă de zahăr adăugat în alimentație, urmate de dulciuri și cereale. Zaharurile naturale și cele adăugate, precizează Vasanti Malik, respectiv aportul de zahăr adăugat (mai ales în băuturi) sunt metabolizate în același mod în corpul nostru.

Iar pentru majoritatea oamenilor, consumul de zaharuri naturale în alimente nu este legat de efectele negative asupra sănătății.

„Pe de altă parte, organismele noastre nu au nevoie de, sau beneficiază de, consumând zahăr adăugat. Orientările dietetice 2015-2020 pentru americani și Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca adaosul de zahăr să fie limitat la nu mai mult de 10% din caloriile zilnice. (...) Există o concepție greșită în mod obișnuit că unele zaharuri cum ar fi siropul de porumb cu fructoză (HFCS) sunt nesănătoase, în timp ce altele, cum ar fi nectarul de agave (din planta suculentă), sunt sănătoase.

Realitatea este că majoritatea zaharurilor sunt compuse din glucoză și fructoză, în proporții diferite. (...) Glucoza și fructoza au diferite soiuri metabolice, astfel încât în teorie consumând una peste alta ar putea duce la diferențe în sănătatea metabolică", detaliază specialistul de la Harvard.

Glucoza, a adaugă acesta, este absorbită din intestin în sânge și este preluată în celule musculare, hepatice și grase ca răspuns la eliberarea de insulină din pancreas. Iar fructoza este metabolizată în ficat și nu crește nivelurile de glucoză sau insulină.

Concluzia? „Este mai bine să limitați toate sursele de zahăr adăugat la nivelul de admisie recomandat. Pentru majoritatea oamenilor, un tip de zahăr nu este mai bun decât altul", susține lectorul Vasanti Malik.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.24