Alimentație bio: românii vor să mănânce, habar n-au ce înseamnă și cred că prețul e mare

Adisa Codruț / 20 iun 2019 / 21:21
Legume
Legume

Românii vor să mănânce bio, dar foarte puțini știu ce înseamnă conceptul. În opinia lor, susține un sondaj, un dezavantaj este prețul ridicat.

Alimentație, bio, preț. Un sondaj numit „Românii și agricultura", realizat la solicitarea organizației creștine World Vision România, arată că românii sunt interesați să mănânce produse bio, deși nu știu bine ce înseamnă și consideră că prețul alimentelor este mare.

Realizatorii studiului susțin că majoritatea respondenților se referă mai degrabă la mituri cunoscute din alimentație decât la cercetări întărite prin studii științifice.

Alimentație, bio, preț: despre sondaj

Sondajul a fost finanțat în cadrul campaniei #GoodFoodForAll, parte a proiectului Make Europe Sustainable for All, derulat de Comisia Europeană pentru promovarea obiectivelor de dezvoltare durabilă din Agenda 2030. Iar studiul a fost realizat în intervalul 1-31 martie prin metoda CAWI pe 3.426 de respondenți.

Concluziile acestuia au fost discutate într-o dezbatere de miercuri, 19 iunie, organizată de Fundația amintită și la care au participat o parte dintre actorii implicați în agricultura ecologică din țară. Dintre aceste idei amintim, potrivit unui comunicat:

„Având în vedere confuzia există la nivelul românilor între bio și natural, precum și lipsa de încredere a consumatorilor în produsele bio, este esențială o informare și o educare a consumatorului în această privință. Pentru ca acest sector să poată să-și atingă potențialul de dezvoltare, este nevoie de o colaborare a tuturor părților implicate - producători, procesatori, retail, organisme de certificare, ministere de resort - în vederea desenării unei Strategii de țară cu privire la agricultura ecologică.

În prezent, România nu are o astfel de strategie națională, iar dialogul pe acest subiect între părțile implicate nu există. Valoarea pieței de agricultură ecologică în Europa este de 37 miliarde de euro, din care prea puțin îi revine României. Potențialul natural al României este insuficient valorificat, țara noastră având în momentul de față doar 2% din suprafață destinată agriculturii ecologice".

Alimentație, bio, preț: concluziile studiului

Studiul online susține că trei sferturi dintre români știu că agricultură bio sau ecologică este acea agricultură care furnizează produse sănătoase, fără aditivi sau chimicale. 77,79% dintre respondenți susțin că ei cumpără produse bio/ecologice, fără a ști dacă aceste sunt certificate ca atare.

47,52% dintre participanții la studiu zic că se asigură că produsul pe care îl cumpără este bio verificând eticheta. Ca sursă de informare legat despre agricultura ecologică, cei mai mulți aleg Internetul (81,7%), 29,98% se informează de la televizor și 19,06% de la rude sau prieteni.

44,6% dintre oamenii partiicpanți la studiu își cumpără alimentele bio de la supermarketul din zonă, 40,75% spun că își procură astfel de produse și din piața agroalimentară, iar 38,82% - de la cunoștințele de la țară.

„Există un mare grad de confuzie cu privire la produsele eco/bio şi produsele sănătoase, dovadă fiind faptul că 77,79% declară că achiziționează alimente bio, dar locul de unde cumpără cei mai mulți - 87,98% - nu oferă niciun fel de certificare de acest tip (din piață, de la țară, de la vânzători ambulanți)", se mai arată în comunicat.

Alimentație, bio, preț: ce nu le place românilor

Dezavantajele produselor bio, conform participanților, sunt prețul ridicat (55,32%) și lipsa de încredere în ce este scris pe etichete (28,38%).

„Percepția majorității românilor chestionați este că bio/eco înseamnă produse de la țăran, de micul producător, lucru nu întotdeauna adevărat. De aceea credem că este nevoie de informație disponibilă pentru publicul larg, potențial consumator, despre ce înseamnă produsele și agricultura ecologică. (...)

Informarea continuă a agricultorilor convenționali despre beneficiile ecologice și economice ale agriculturii ecologice precum și o campanie de promovare a produselor ecologice ar face diferența dintre mit și realitate în acest domeniu. Pentru a atrage consumatorii, este nevoie de prezentarea informaţiilor relevante pentru aceştia în mod transparent, mai exact prezentarea avantajelor produselor bio pentru sănătate, pentru mediu și durabilitatea utilizării resurselor", precizează Crenguța Bărbosu, manager program agricultură și dezvoltare rurală World Vision România.

Alimentație, bio, preț: prea scump

4 din 10 români, potrivit studiului, cumpără produse ecologice într-un procent cuprins între 10% și 30% și doar 2 din 10 le cumpără între 30% și 50%. Ar achiziționa mai mult dacă prețul ar fi mai mic (42,41%) și ar fi o certitudine că ce escrie pe etichetă e real - ecologic, fără chimicale (43,4%).

Studiul mai arată că aproape 7 români din 10 sunt dispuși să plătească în plus pentru alimentele bio. Dintre aceștia, 43,85% ar fi de acord să plătească cu 5 până la 10 % în plus pentru alimentele bio, iar 27,86% ar fi dispuși să plătească chiar cu 10% până la 20% mai mult.

Însă, se subliniază în studiu, deși românii zic că ar plăti în plus pentru produse bio, doar un preț mai mic al acestor produse i-ar determina pe 42,41% dintre respondenți să cumpere alimente bio.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.24