Colesterol rău, cum îl scazi: de ce să eviți grăsimile solide

Angela Sabău / 25 dec 2019 / 07:32
Uleiul de măsline
Uleiul de măsline

Cele mai bune alimente pentru scăderea colesterolului par a fi uleiurile din semințe. Cercetătorii germani au spus că acestea în general, sunt de preferat grăsimilor solide precum untul sau untura.

Colesteroul rău (LDL) este unul din „inamicii” sănătății în soceitatea actuală, fiind legat de o serie de afecțiuni cardiovasculare. Pentru educerea lui e necesară o simplă schimbare în dietă, spun specialiștii, respectiv înlocuirea grăsimilor saturate cu cele nesaturate.

Multe dintre studiile care au stabilit că grăsimile mono și polinesaturate sunt mai bune pentru lipidele din sânge decât grăsimile saturate au extras o singură sursă de alimente la un moment dat, ceea ce face greu de spus care dintre o multitudine de uleiuri vegetale ar putea fi cele mai benefice.

Lukas Schwingshackl, cercetător la German Institute of Human Nutrition. Într-o lucrare publicată în Journal of Lipid Research din această lună, Schwingshackl și colegii lor au folosit o tehnică emergentă numită meta-analiză de rețea pentru a extrage perspective din studiile publicate asupra efectului diferitelor uleiuri alimentare asupra lipidelor din sânge. Cercetătorii au descoperit că uleiurile din semințe au fost cea mai bună alegere pentru persoanele care doresc să își îmbunătățească colesterolul.

Echipa lui Schwingshackl a construit o metaanaliză de rețea care arată modul în care diferitele uleiuri și grăsimi solide au fost corelate. Cercetătorii au analizat 55 de studii care datează din anii 1980, care au evaluat efectele consumării aceleiași cantități de calorii din două sau mai multe uleiuri diferite asupra lipidelor din sânge ale participanților. Pentru a fi inclus în analiză, un studiu a trebuit să compare efectul a două sau mai multe uleiuri sau grăsimi (dintr-o listă de 13) asupra LDL a pacienților sau a altor lipide din sânge precum colesterolul total, HDL-colesterolul sau trigliceridele, în cel puțin trei saptamani.

Untul și untura, cea mai proastă alegere

Să presupunem că atât untul, cât și uleiul de floarea soarelui au fost testate împotriva uleiului de măsline. Abordările statistice ale meta-analizei rețelei au permis echipei să deducă o comparație cantitativă între unt și uleiul de floarea soarelui, chiar dacă nu s-au confruntat niciodată în clinică. Schwingshackl a explicat: "Frumusețea acestei metode este că puteți compara o mulțime de intervenții diferite simultan ... și, în final, obțineți un clasament. Puteți spune,„ acesta este cel mai bun ulei pentru acest rezultat specific. " "

În acest studiu, clasamentul final a indicat că, așa cum spun medicii de ani buni: grăsimile solide precum untul și untura sunt cea mai proastă alegere pentru LDL. Cele mai bune alternative sunt uleiurile din semințe. „Uleiul de floarea-soarelui, uleiul de rapiță, șofranul și semințele de in au avut cele mai bune rezultate”, a spus Schwingshackl. "Unii oameni din țările mediteraneene probabil nu sunt atât de mulțumiți de acest rezultat, pentru că ar prefera să vadă ulei de măsline în topul clasamentului. Dar nu este cazul."

Există câteva avertismente importante ale cercetării. Pentru început, a măsurat doar lipidele din sânge. "LDL este un factor de risc cauzal pentru boli coronariene, dar nu este boala coronariană", a spus Schwingshackl. Cu toate acestea, a spus el, ar putea fi dificil să efectueze un studiu care să compare acele rezultate clinice - pentru început, cineva ar trebui să găsească participanți la studiu dornici să mănânce doar un singur tip de grăsime ani de zile.

Metaanalizele prezintă riscul de a induce în eroare combinând mai multe bucăți de date de încredere scăzută într-un clasament fals. În acest caz, de exemplu, nu au existat suficiente dovezi pentru a alege cu încredere un „câștigător” printre uleiurile din semințe. Mai mult, uleiurile cele mai bune la scăderea LDL nu au fost cele mai benefice pentru trigliceride și colesterolul HDL. Cu toate acestea, având în vedere avertismentele corespunzătoare, Schwingshackl este optimist în legătură cu potențialul meta-analizei de rețea care să ajute cercetătorii să sintetizeze studiile clinice disparate în viitor.

 

Sursa, aici.

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.24
YesMy