Diabet de tip 2, modificări genetice rare vinovate de apariția bolii?

Dana Lascu |
Gene

Cercetătorii au descoperit 4 modificări rare ale ADN-ului are determină riscul de diabet de tip 2 și care pot deschide calea pentru dezvoltarea de noi medicamente.

Un consorțiu internațional de oameni de știință a analizat proteinele de codificare a genelor de la aproape 46.000 de persoane, legând modificările ADN rare la diabetul de tip 2. Studiul, unul dintre cele mai mari cunoscute de acest tip, include date de la persoane de origine europeană, africano-americană, hispanică / Latino, din Asia de Est și din Asia de Sud.

Gene cu variații rare care afectează riscul de diabet

Din această cohortă mare - aproximativ 21.000 de persoane aveau diabet zaharat de tip 2 și 25.000 erau sănătoase - cercetătorii au identificat patru gene cu variații rare care afectează riscul de diabet. Dar datele sugerează că mai multe sute de gene vor fi probabil identificate în viitor.

Aceste gene și proteinele pe care le codifică sunt ținte potențiale pentru medicamentele noi și pot îndruma cercetătorii în a înțelege și trata mai bine bolile.

Toate rezultatele echipei sunt disponibile online prin intermediul Portalului de cunoaștere a diabetului zaharat tip 2 (www.type2diabetesgenetics.org), permițând oamenilor de știință din întreaga lume să acceseze și să utilizeze informațiile pentru propriile cercetări.

„Aceste rezultate demonstrează importanța de a studia cohorte mari de persoane dintr-o gamă largă de descendențe", a spus Michael Boehnke, profesor de biostatistică și director al Centrului de Genetică Statistică de la Școala de Sănătate Publică de la Universitatea din Michigan. „Majoritatea studiilor populare se concentrează asupra persoanelor de origine europeană, ceea ce poate face dificilă generalizarea rezultatelor la nivel global. Cu cât e mai diversă cohorta cu atât rezultatele sunt mai bune, mai informative".

„Acum avem o imagine actualizata a rolului variațiilor rare de ADN în diabetul zaharat", a declarat Jason Flannick, autorul principal al studiului. „Aceste variații rare pot fi o resursă mult mai valoroasă pentru dezvoltarea de medicamente decât s-a crezut anterior. De fapt, putem detecta dovezi ale asocierii bolii lor în multe gene care ar putea fi vizate de noi medicamente sau studiate pentru a înțelege procesele fundamentale care stau la baza bolii". Flannick este profesor asistent de pediatrie la Școala Medicală a Universității Harvard și la Divizia de Genetică și Genomică din Spitalul de Copii din Boston și membru asociat al Institutului general al MIT și Harvard. Studiul a fost publicat în revista Nature.

Diabetul, o problemă globală

Potrivit statisticilor Organizației Mondiale a Sănătății, peste 400 de milioane de oameni din întreaga lume au diabet. Marea majoritate a acestor cazuri sunt de tip 2. Diabetul este estimat a fi a șaptea cauză principală de deces la nivel global. În timp ce cercetătorii știu că stilul de viață și factorii de mediu joacă un rol imens în diabetul de tip 2, este esențial să descoperim mecanismele biologice care conduc la această condiție.

Pentru acest studiu, cercetătorii au secvențiat ceea ce se numește „exom", adică doar acele regiuni din genom care codifică proteinele.

O altă abordare pentru găsirea variantelor asociate bolii – ceea ce se numește un studiu de asociere la nivel genomic sau GWAS. Această abordare poate fi foarte eficientă pentru găsirea variantelor de boală obișnuită în întregul genom, dar poate omite variantele mai puțin obișnuite ale exomilor. Și acest lucru este esențial, deoarece în timp ce variantele exotice rare sunt extrem de greu de detectat, ele pot oferi o imagine inestimabilă a genelor legate de boală, care, la rândul lor, pot sugera noi ținte de medicamente.

Din acest motiv, cercetătorii au ca scop mărirea dimensiunilor cohortei în studiile viitoare. Cu o cohorta de aproape 50.000, studiul de față poate fi cel mai mare de secvențiere a exomei de diabet de tip 2, dar, după cum afirmă autorii în lucrare, pot fi necesare cohorte cuprinse între 75.000 și 185.000 de cazuri pentru a identifica chiar și acele variații rare cu cel mai mare impact.

„Efectele acestor variații pot fi puternice, dar pentru că sunt atât de rare, trebuie să creștem mărimea cohortei pentru a obține cu adevărat informații convingătoare", spune Jose Florez.