Dietă, vârstă: ce să mănânci ca să-ți menții creierul tânăr
Odată cu vârsta, dieta ar trebui schimbată, spun cercetătoriii, care au descoperit o legătură între consumul unor alimente și funcția cognitivă la vârste mai...
O dietă sănătoasă este esențială pentru a trăi bine, dar pe măsură ce îmbătrânim, ar trebui să schimbăm ceea ce mâncăm.
Partenerul de cercetare UTS Dr. Luna Xu a studiat datele de la 139.000 de australieni mai în vârstă și a găsit legături puternice între anumite grupuri de alimente, pierderi de memorie și boli cardiace comorbide sau diabet.
Dr. Xu a constatat că un consum ridicat de fructe și legume a fost legat de un risc redus de pierdere a memoriei și de bolile asociate. Consumul mare de alimente bogate în proteine a fost asociat cu o memorie mai bună.
Ea a găsit, de asemenea, că legătura dintre grupul de alimente și starea memoriei poate varia în funcție de diferite grupe de vârstă. Cercetările ei au arătat că persoanele în vârstă de 80 de ani și peste această vârstă, cu un consum redus de cereale, prezintă cel mai mare risc de pierdere a memoriei și a bolilor asociate.
„Studiul nostru actual implică faptul că sugestiile de alimentație sănătoasă pentru consumul de cereale în prevenirea pierderii de memorie și a bolilor asociate ale inimii pentru persoanele în vârstă pot diferi în comparație cu alte grupe de vârstă”, a spus dr. Xu, care deține o bursă de cercetare postdoctorală. Ea a spus că studiul a subliniat nevoia de orientări dietetice sănătoase specifice vârstei.
Demența, posibile boli asociate
Pierderea memoriei este unul dintre principalele simptome precoce pentru persoanele cu demență, care este a doua cauză de deces a australienilor. Persoanele care trăiesc cu demență au în medie între două și opt afecțiuni asociate, ceea ce poate accelera deficiența cognitivă și funcțională. Cele mai frecvente comorbidități în demență includ boli cardiovasculare, diabet și hipertensiune.
„Intervenția dietetică în prevenirea și gestionarea bolilor cronice, luând în considerare faptul că populațiile mai în vârstă adesea se confruntă simultan cu multiple afecțiuni cronice, este o adevărată provocare”, a spus dr. Xu.
„Pentru a obține cele mai bune rezultate în îmbătrânirea populației noastre, dovezile științifice puternice susțin o intervenție dietetică eficientă în prevenirea și gestionarea afecțiunilor cronice care apar simultan, sunt esențiale”.
Dr. Xu și co-cercetătorii ei au folosit datele colectate de Institutul Sax 45 și Up Study, cel mai mare studiu în curs de desfășurare a îmbătrânirii sănătoase din emisfera sudică.
Articolul „Mâncarea și îmbătrânirea sănătoasă: un studiu longitudinal privind asocierea dintre consumul alimentar, pierderea de memorie și comorbiditățile sale”, este publicat în Jurnalul Internațional de Sănătate Publică.
Sursa, aici.
-
Cureți castravetele de coajă? Ce pierzi atunci când arunci partea verde11.08.2026, 21:15
-
-
-
-
Alimentele care ne cresc tensiunea. Nu vorbim despre cele sărate11.08.2026, 17:50
Alimente care îți curăță ficatul în 3 zile
Ce băuturi trebuie să eviți pe caniculă. Uite cu ce le înlocuiești. Adevărul despre apă
Nu mănânci carne? Un studiu spune că ai putea avea șanse mai mici să ajungi la 100 de ani
Rețeta de slăbit care "funcționează pentru toată lumea". Bilic: Acest aliment e soluția!
Ce se întâmplă dacă NU mănânci fast food 7 zile. Efectele sunt bruște și reale
O băutură banală ar putea proteja inima de efectele statului pe scaun
De ce să mănânci un măr verde pe zi. 6 beneficii dovedite științific
6 motive să mănânci un măr verde pe zi. Beneficiile te vor surprinde.
Dieta vegetariană: risc mai scăzut de diabet și cancer. Ce trebuie să știi înainte să renunți la carne
Crezi că mănânci corect? Adevărul cutremurător despre dieta sănătoasă care îți poate distruge inima
Crezi că mănânci corect? Adevărul cutremurător despre dieta sănătoasă care îți poate distruge inima
Slăbești fără să-ți dai seama: 5 trucuri psihologice care păcălesc creierul
Studiu: sucurile dietetice pot afecta sănătatea creierului
Nu mai mânca asta! 5 alimente pe care medicii le evită cu orice preț
Crezi că mănânci sănătos? S-ar putea să te înșeli. Nu mai consuma aceste alimente! Medicii trag un semnal de alarmă!
Omega-3, nutrientul minune pentru sănătate. E forță pentru creier și inimă
Ce se întâmplă dacă mănânci puiul cu tot cu piele? Adevărul te va surprinde
Alimentele care încetinesc îmbătrânirea creierului cu peste doi ani
Ai fost mințit! Acest aliment pe care îl consumi zilnic îți face mai mult rău decât zahărul
Fibrele din ovăz, secretul natural care imită efectul medicamentelor de slăbit
Sucurile verzi: detox real sau doar marketing?
Pierderea în greutate nu este întotdeauna sănătoasă. Studiul care arată riscurile pentru unii pacienți
Cine nu ar trebui să slăbească. Riscurile sunt uriașe. Se poate ajunge chiar la deces.
