5 beneficii ale măceșelor. Se află între cele mai bune plante care cresc imunitatea

5 beneficii ale măceșelor. FOTO: Freepik @rrrmmm22
5 beneficii ale măceșelor. FOTO: Freepik @rrrmmm22

Măceșele se află în topul plantelor medicinale care îmbunătățesc imunitatea. Conținutul de antioxidanți recomandă consumul în sezonul rece. 

Măceșul este un arbust de 2-3 metri înălțime, cu flori albe și roz, asemănător cu trandafirul, de altfel este cunoscut și sub numele de trandafir sălbatic, și este larg răspândit în țară, în Europa, Asia Centrală și nordul Africii.

Fructul măceșului este o bacă falsă, ce variază la culoare de la roșu aprins și portocaliu la roșu închis. În interiorul fructului se află achenele păroase (fructele adevărate). Măceșele se culeg în septembrie, dar dacă le puteți găsi rămase printre crengile arbustului chiar și târziu în iarnă, ceva mai zbârcite.

Măceșele, conținut nutrițional

O porție de două linguri de măceșe (16 grame) conține:

- calorii 26

- fibre 4 grame

- vitamina A 4% din Doza Zilnică Recomandată (DZR)

- vitamina B5 3% DZR

- vitamina C 76% DZR

- vitamina E 6% DZR.

De asemenea, mai conține beta-caroten și licopeni, elemente benefice pentru sănătatea pielii și a ochilor.

Măceșele sunt bogate antioxidanți - vitamina C, catechine, quercitine și acid elagic. O dietă bogată în acești compuși ajută la reducerea inflamației și a stresului oxidativ din organism.

Mai mult decât atât, vitamina C joacă un rol important în sintetizarea colagenului și în întărirea sistemului imunitar.

Măceșele, beneficii pentru sănătate

Încă din Antichitate, măceșul și fructele sale au fost foarte prețuite. Din frunzele presate se obținea un suc folosit în tratamentul gingivitelor, iar pulberea din fructele de măceș se utilizează de mult timp, amestecată cu miere de albine, ca antiinflamator, în afecțiunile reumatice, se arată în lucrarea Plante Medicinale de la A la Z.

Măceșele susțin sistemul imunitar. Prin conținutul bogat de nutrienți măceșele aduc numeroase beneficii sistemului imunitar, aceste fructe aflându-se între primele în topul plantelor medicinale ce întăresc sistemul imunitar. În acest scop, atât pulberea de măceșe, cât și ceaiul sunt indicate să le consumați, acesta din urmă fiind un aliat puternic pentru a combate răceala și nasul înfundat.

Măceșele au proprietăți anti-îmbătrânire. Uleiul de măceșe este o substanță anti-îmbătrânire, folosită în industria dermato-cosmetică. Semințele de măceșe sunt bogate în grăsimi polinesaturate, ce protejează pielea de factorii inflamatorii, cum sunt razele UV, fumul de țigară sau poluarea. Beneficiile anti-îmbătrânirea sunt date de conținutul bogat de antioxidanți, vitamina C și acizi grași.

Măceșele pot reduce durerile articulare. Aceste fructe au fost studiate pentru efectele benefice în cazul durerilor provocate de osteoartrită, una dintre cele mai frecvente afecțiuni de la nivelul articulațiilor.

Vezi și: Topul alimentelor de evitat în cazul artritei. Pot avea efecte și în alte afecțiuni

Măceșele sprijină sănătatea inimii. Consumul de măceșe pate regla nivelului colesterolului, iar conținutul de bioflavonoide și vitamina C asigură îmbunătățirea circulației periferice, iar cele două aspecte au impact asupra inimii.

Măceșele sunt potrivite în diete. Măceșele pot ajuta, de asemenea, și la pierderea de grăsime, în cazul persoanelor care vor să piardă kilogramele în plus. Acest efect este atribuit tilirozidei, un antioxidant puternic care poate crește metabolizarea grăsimilor, notează Healthline.

Măceșele, mod de consum

Multe culturi adaugă măceșele în supe, ceaiuri și deserturi. De exemplu, ceaiul de măceșe este o băutură europeană populară, iar nyponsoppa este o supă clasică suedeză de măceșe.

În cele din urmă, gemurile și marmeladele făcute din acest fruct sunt populare în Orientul Mijlociu.

Măceșele, contraindicații

Măceșele sunt considerate în general sigure. Cu toate acestea, în prezent nu există studii care să ateste că sunt sigure în timpul sarcinii și alăptării.

Deși lipsesc cercetările privind efectele secundare ale consumului de cantități mari de măceșe, consumul de doze mari de vitamina C poate declanșa greață, stomac deranjat, constipație sau arsuri la stomac. 

O cură cu ceai de măceșe este recomandată a se urma pe o perioadă de 10 zile, cu o pauză de 6 săptămâni, în cazul în care este necesară o administrare îndelungată.

Excesul de vitamina C, efecte secundare severe. Care este doza recomandată

Vitamina C, acidul ascorbic, este o vitamină hidrosolubilă, care joacă un rol foarte important în formarea colagenului, o substanță proteică ce ajută la regenerarea celulară a pielii, gingiilor, oaselor și dinților, dar și a pereților vaselor de sânge. De asemenea, vitamina C are rol antioxidant, mărește capacitatea sistemului imunitar de a lupta împotriva infecțiilor, prin creșterea activității leucocitelor, limfocitelor și anticorpilor.

Vitamina C, deși nu este absorbită în totalitate, în cazul supradozajului poate avea efecte secundare, unele dintre ele chiar severe.

Care sunt beneficiile vitaminei C

Beneficiile acestei vitamine esențiale pentru organism sunt:

- vindecă rănile, arsurile și sângerarea gingiilor;

- îmbunătățește sănătatea sistemului cardiovascular și ajută la scăderea tensiunii arteriale;

- poate ajuta la scăderea riscului de cataractă și la încetinirea progresiei degenerării maculate legate de vârstă;

 - ajută la scăderea colesterolului;

- reglează nivelul de glicemie din sânge;

- îmbunătățește absorbția fierului. Unii specialiști recomandă administrarea celor două elemente împreună în cazul anemiei feriprive;

- împreună cu vitamina E, poate avea un efect antioxidant mai puternic, ajutând la reducerea simptomelor de astm și de boala pulmonară obstructivă cronică;

- ajută în tratamentul și prevenirea răcelilor comune.

Care este doza recomandată de vitamina C

Doza zilnică de vitamina C necesară și recomandată de INS este de 80 mg, aceasta putând varia, în funcție de vârstă sau statut. Astfel, la copii, cantitatea poate să scadă, în timp ce pentru femeile însărcinate și persoanele care fumează este recomandată creșterea cantității, la aceștia din urmă cu încă 35 mg pentru un pachet de țigări. Important este însă să nu se depășească 2000 mg/zi. Citește mai departe AICI.

Vezi și: Ceaiul care ajută circulația periferică și rinichii. Fecioru: Bem un litru pe zi, dimineața sau seara

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0