Care sunt vitaminele ce ne cresc imunitatea în sezonul rece. Hâncu: Curăță pereții arteriali și grăsimea

care sunt vitaminele ce ne cresc imunitatea. FOTO: Freepik @poringdown
care sunt vitaminele ce ne cresc imunitatea. FOTO: Freepik @poringdown

Care sunt vitaminele ce ne cresc imunitatea și la ce trebuie să fie atenți vegetarienii/veganii, dar și cei care vor ține post.

În sezonul rece aportul de vitamine trebuie să fie unul mai mare, pentru a ne crește imunitate și a ne putea lupta, cu succes, cu infecțiile.

Dr. Anca Hâncu, medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice, a adus în discuție câteva dintre vitaminele pe care le consideră ”de sezon” care se referă la imunitate și la lipsa luminii, odată cu schimbarea orei.

Vitamina D, prevenirea inflamației

”Vitamina D o găsim în surse animale, destul de puține, gălbenuș de ou, pește gras și ficat de cod, dar vitamina D se numește și hormon pentru că poate fi sintetizată și de corpul nostru sub influența razelor solare. Vine perioada de iarnă și poate plecăm dimineață, stăm într-un birou închis și ajungem seara, la 7, când este deja întuneric, și de unde ne mai luăm atunci sursa de prin propria secreție de vitamina D? Și atunci, poate chiar o suplimentare va fi utilă pentru unele persoane”,  a declarat dr. Anca Hâncu, medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice, la Neatza cu Răzvan și Dani de la Antena1.

De asemenea, medicul subliniază că deși nu există contraindicații privind administrarea suplimentară de vitamina D, intoxicația cu această vitamină poate duce la acumularea de calciu, la calcifieri sau la creșterea tensiunii arteriale.

Mai mult decât atât, valabil pentru toate vitaminele, dacă luăm suplimente putem avea probleme de sănătate, în timp ce vitaminele aduse în exces din alimentație nu vor determina probleme prea mari, cel mult un surplus caloric.

Vitamina D menține echilibrul calciului în corp, dar are și efect de prevenire a inflamației.

Vitamina A, antioxidant foarte puternic

Această vitamină se găsește în beta-caroten, care este un precursor, cu surse de origine animală și de origine vegetală.

Este o vitamină importantă pentru sănătatea vederii, pentru diviziunea celulară, și este, de asemenea, un antioxidant foarte puternic.

”Un deficit de vitamina A se vede pe piele. Aceasta este foarte frumoasă la cei care au suficientă vitamina A”, a spus medicul.

Vitamina C sintetizează colagenul

Vitamina C, unul dintre cei mai importanți antioxidanți, ajută la sinteza proteinelor și a colagenului. ”Cu o portocală pe zi sau cu un ardei ne vom asigura necesarul de vitamina C. Vă invit să vă aduceți aminte de citrice, de pătrunjel, de toate vegetalele care conțin în concentrații diferite vitamina C. Nu le pregătiți prea mult, mâncați fructul ca atare, nu doar suc, pentru aportul de fibre”, a mai spus nutriționistul.

De asemenea, mai precizează medicul, aceste teri vitamine au un rol extraordinar de mare în imunitate, motiv pentru care în sezonul rece ne este indicat să luăm aceste vitamine din fructele și legumele de sezon, respectiv din gălbenușul de ou, în cazul ”vitaminei soarelui”.

Vitamina E curăță vasele sanguine

Potrivit medicului, vitamina E este vitamina care se ocupă de ”curățarea” pereților arteriali, ”merge la nivelul vaselor de sânge și curăță partea de lipidele oxidate, previne aglomerarea grăsimii lipidelor în pereții arteriali, care generează apoi ateroscleroza, generează infarct sau accidente vasculare cerebrale. O doză corectă de vitamina E pe zi, adică niște nuci, niște semințe, niște boabe de fasole sau de năut vor fi foarte utile”, a mai spus medicul.

Vitamina B12

Această vitamină se găsește doar în produsele de origine animală, adică în carne, în ficat, în lactate, ouă, nefiind disponibilă pentru om în surse vegetale.

”Cei care sunt vegani au nevoie să își suplimenteze vitamina B12 pentru a nu apărea carențele, care duc la anemie și la probleme cu terminațiile nervoase, neuropatii, care sunt foarte periculoase”, mai spune medicul, atrăgând atenția că și carnivorii au nevoie de suplimentare, mai ales că începe Postul Crăciunului.

Necesarul de vitamine

Pentru a nu se instala carența de vitamina D, medicii recomandă administrarea acesteia astfel:

- Copiii cu vârste cuprinse între 0 și 12 luni - 1.000 UI/zi (1.06 mg / zi)

- Persoanele cu vârste cuprinse între 1 și 70 de ani, femei gravide și lăuze - 600 UI/zi (0.64 mg / zi)

- Persoanele peste 71 de ani - 800 UI/zi (0.85 mg / zi).

Persoanele cu anumite probleme de sănătate pot avea nevoie de o cantitate mai mare de vitamina A. Cu toate acestea, majoritatea adulților sănătoși au nevoie de 700-900 mcg pe zi.

Femeile care alăptează au nevoie de mai mult, în timp ce copiii au nevoie de mai puțin.

Potrivit specialiștilor, doza zilnică de vitamina C necesară și recomandată de INS este de 80 mg, aceasta putând varia în funcție de vârstă și statut.

Astfel, la copii, cantitatea poate să scadă, în timp ce pentru femeile însărcinate și persoanele care fumează este recomandată creșterea cantității, la aceștia din urmă cu încă 35 mg pentru un pachet de țigări. Important este însă să nu se depășească 2000 mg/zi.

Adulții și copiii cu vârsta de 14 ani și peste au nevoie de 15 miligrame (mg) de vitamina E pe zi.

Copiii sub această vârstă au nevoie de o doză mai mică zilnic:

- vârstele 1 – 3 ani: 6 mg/zi

- vârstele 4 – 8 ani: 7 mg/zi

- vârstele 9 -13 ani : 11 mg/zi

Femeile care alăptează ar trebui să aibă 19 mg de vitamina E pe zi.

Avitaminoza, deficitul de vitamine, cauze. Cum distrugem alimentele și efectul asupra sănătății

Avitaminoza reprezintă un deficit de vitamine în organism. Vitaminele sunt factori nutritivi esenţiali (nu sunt sintetizate de organism). Centrul de Diagnostic și Tratament Victor Babeș arată care sunt cele mai importante surse de vitamine.

”Sursele de vitamine sunt carnea, peştele, produsele lactate, cerealele, fructele şi legumele, conţinutul în vitamine al acestora fiind diferit atât din punct de vedere calitativ cât şi cantitativ.

De-a lungul secolelor s-a constatat că privarea de un anumit aliment a determinat boli precum beriberi, scorbutul, pellagra ale căror simptome s-au remis la reintroducerea în dieta a alimentului deficitar. Persoanele sănătoase care au alimentaţie variată nu ar trebui să prezinte deficienţe de vitamine”, arată Centrul de Diagnostic și Tratament Victor Babeș. Citește mai departe AICI.

Vezi și: 21 alimente bogate în fibre. Sunt ușor de introdus în meniu. Reduc riscul de diabet și boli de inimă, cu impact asupra creierului

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0