Vitamina B12: deficiență, simptome și alimentele care o conțin

Dana Lascu / 02 Martie 2019 / 04:18
Somonul și produsele lactate sunt surse naturale de vitamina B12
Somonul și produsele lactate sunt surse naturale de vitamina B12

Vitamina B12, necesară pentru buna funcționare a creierului și o serie de reacții chimice în organism, se găsește în mod natural numai în alimentele de origine animală. Iată ce se întâmplă când aveți deficiență și cum să vă asigurați că obțineți suficientă vitamină din alimentele de zi cu zi

Dar dacă sursele tipice de vitamina B12 nu fac parte din dieta dvs. obișnuită sau dacă organismul dumneavoastră are dificultăți în a absorbi suficient B12, există și alte opțiuni, notează experții de la Harvard Health Publishing.

Cum funcționează B12 în organism

Raportul special al Facultății de Medicină de la Universitatea Harvard, care analizează vitaminele și mineralele necesare organismului, explică faptul că vitamina B12, ca toate vitaminele B de altfel, este solubilă în apă, ceea ce înseamnă că organismul elimină ceea ce nu folosește. Funcția sa principală este aceea de a menține celulele nervoase sănătoase, de a susține funcția adecvată creierului și de a ajuta la producerea de ADN și ARN.

B12, de asemenea, funcționează alături de alte vitamine B, pentru a îmbunătăți anumite funcții. De exemplu, B12 și B9 (folatul) împreună contribuie la producerea celulelor roșii din sânge. Vitaminele B12, B6 și B9 ajută la controlul nivelurilor sanguine ale aminoacidului homocisteină, ale cărui niveluri ridicate au fost asociate cu boli de inimă.

Deficiența de B12: Cine este în pericol?

Majoritatea adulților sănătoși obțin suficient B12 din dieta lor obișnuită. Cu toate acestea, este obișnuit ca persoanele în vârstă să aibă un anumit nivel de deficiență B12. Acest lucru se datorează adesea unei diete proaste și a scăderii nivelului acidului gastric, de care organismul are nevoie ca să absoarbă B12 din alimente.

Anumite afecțiuni și medicamente pot, de asemenea, să interfereze cu absorbția de B12 și să vă sporească riscul de deficiență. De exemplu, boala Crohn, boala pancreatică, diabetul zaharat și medicamentele pentru arsuri la stomac, care reduc acidul gastric. Veganii și vegetarienii au uneori probleme de a consuma suficient B12, deoarece multe surse de vitamină se găsesc în produse animale cum ar fi carnea și produsele lactate.

Ce provoacă deficiența

Nivelurile scăzute de B12 pot provoca oboseală, nervozitate, amețeli, amorțeală și furnicături la nivelul degetelor de la mâini și de la picioare. Deficiența severă, pe termen lung poate duce la pierderea mobilității, probleme de mers pe jos sau pierderea memoriei.

Un test de sânge făcut de medicul dumneavoastră poate măsura nivelurile de B12. O deficiență serioasă poate fi corectată cu injecții sau suplimente.

Alimente – sursă pentru B12

Adulții normal ar trebui să aibă un aport de 2,4 micrograme (mcg) de vitamina B12 pe zi, potrivit Institutului Național american de Sănătate. Iată câteva dintre cele mai bune alimente care sunt sursă naturală de B12:

- Moluște: 85 de grame conțin 84 mcg

- Cereale integrale îmbogățite cu B12 (verificați eticheta), 1 porție: 6 mcg

- Păstrăv: 85 de grame conțin 5.4 mcg

- Somon: 85 de grame conțin 4.9 mcg

- Conserve de pește de ton: 85 de grame conțin 2.5

- Carne de vită: 85 de grame conțin 1.5 mcg

- Un iaurt simplu grecesc simplu: 170 de grame conțin 1,3 mcg

- Brânză elvețiană, 1 felie conține 0,9 mcg

- Șuncă: 85 de grame conțin 0,6 mcg

- Ou (1) mare conține 0,6 mcg

- Piept de pui prăjit: 85 de grame conțin 0,3 mcg

Ar trebui să luați un suplimente?

Alimentele cu B12 sunt întotdeauna prima și cea mai bună alegere, dar dacă aveți probleme cu consumul de alimente bogate în B12 sau aveți probleme cu absorbția vitaminei B12, o altă sursă potențială sunt multivitaminele. De fapt, ghidurile americane federale privind alimentația sugerează că persoanele mai în vârstă de 50 de ani să ia un supliment multivitaminic ca o modalitate de a asigura aportul adecvat de B12.

Dar, atenție! Nu luați suplimente fără să consultați medicul! Multe multivitamine conțin cantități mari de B12, adică în medie peste 25 mcg, ceea ce reprezintă mai mult de 400% din valoarea zilnică recomandată. Luați legătura cu medicul dumneavoastră pentru a determina dacă multivitaminele sunt potrivite pentru dumneavoastră. Există risc ca, dacă luați prea multă vitamina B12 aceasta să interacționeze cu anumite medicamente. Ceea ce poate fi periculos.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.24