Diabetul zaharat - motivul principal pentru care apare: nu este zahărul

Angela Sabău / 10 noi 2021 / 09:10

Diabetul zaharat este una dintre cele mai frecvente forme de boli cronice din ultimii ani. Iată care este principala cauză a bolii. 

Diabetul este o afecțiune ce a devenit în ultimii ani extrem de răspândită. Peste 100 de milioane de americani au această problemă de sănătate, inclusiv vedete precum Halle Berry, Tom Hanks și Nick Jonas. De fapt, este una dintre cele mai frecvente afecțiuni din Statele Unite, iar numărul este în creștere.

Diabetul a devenit a șaptea cea mai mare cauză de deces în Statele Unite. Și cele 10 state cu cele mai mari rate de diabet de tip 2 sunt în sud.

Toată lumea știe că diabetul este asociat cu zahărul. De altfel, boala se numește „diabet zaharat”. Are logică. Dar specialiștii spun că nu e doar asta.

Ce este diabetul?

Diabetul apare atunci când glicemia - sau zahărul din sânge - este prea mare. Glicemia este sursa primară de energie a organismului și este derivată din alimentele pe care le consumi. Introduceți insulina: un hormon produs de pancreas. „Endocrine Web” arată că „insulina este adesea descrisă ca o cheie, care deblochează celula pentru a permite zahărului să intre în celulă și să fie folosit pentru energie”. Dar uneori corpul nu produce suficientă insulină – sau deloc – sau pur și simplu nu o folosește bine.

Ceea ce se întâmplă atunci este că glucoza rămâne în sânge și nu ajunge la celule, determinând acumularea glucozei în sânge, crescând nivelul de zahăr din sânge. A avea prea multă glucoză în sânge poate provoca unele probleme de sănătate destul de semnificative.

Există mai multe tipuri de diabet: tip 1, tip 2, gestațional, iar pentru cei aflați la cuspid, prediabet. Deși fiecare este distinct, toți au aceleași probleme de bază cu zahărul din sânge. Diabetul de tip 1 și de tip 2 sunt afecțiuni cronice. Prediabetul este un precursor al diabetului cronic, iar diabetul gestațional se rezolvă adesea de la sine după nașterea copilului.

Ce se întâmplă dacă ai diabet?

Deci, ce se poate întâmpla dacă corpul nu este capabil să folosească corect glucoza pentru a produce energie? Cele două tipuri principale de diabet – tip 1 și tip 2 – au semne de avertizare similare, deși cu tipul 1, debutul simptomelor poate fi mai rapid, apărând în câteva zile sau săptămâni și tind să fie mai sever.

Potrivit Asociației Americane de Diabet, este posibil să aveți urinare frecventă, un semn că rinichii dvs. încearcă să elimine excesul de zahăr din sânge.

Setea extremă însoțește aproape întotdeauna urinarea frecventă, deoarece corpul devine deshidratat din cauza urinei. În aceeași ordine de idei, lipsa lichidului din corp vă poate produce uscăciunea gurii și mâncărimi ale pielii. De asemenea, este posibil să simțiți o foame crescută sau să aveți o pierdere neașteptată în greutate din cauza incapacității corpului de a obține suficientă energie din alimentele pe care le consumați.

Nivelurile ridicate ale zahărului din sânge, în timp, pot afecta fluxul sanguin și pot provoca leziuni ale nervilor, ceea ce face vindecarea dificilă – tăieturile sau rănile cu vindecare lentă sunt un alt semn de avertizare pentru diabet. Nu în ultimul rând, infecțiile frecvente cu ciuperci, atât pentru bărbați, cât și pentru femei este un alt simptom distinctiv al diabetului, datorat ciupercii care se hrănește cu excesul de zahăr din sânge.

Cum știu că am diabet?

Simptomele variază de la o persoană la alta și, de asemenea, de cât de mult este crescută glicemia. Potrivit NIH, simptomele diabetului de tip 1 pot începe rapid, uneori în doar câteva săptămâni. Cu diabetul de tip 2, simptomele se dezvoltă adesea mai lent, de-a lungul mai multor ani, iar pentru unii pot fi atât de ușoare încât nu sunt vizibile. De fapt, mulți oameni cu diabet zaharat de tip 2 nu au simptome și află că au boala doar atunci când dezvoltă probleme de sănătate legate de diabet, cum ar fi sete crescută și urinare sau probleme cardiace.

Diabetul de tip 1 poate apărea la orice vârstă, la oameni de toate rasele, formele și dimensiunile – și reprezintă 10% din toate cazurile de diabet conform NIH. Totuși, apare cel mai frecvent la persoanele de origine europeană. Acest tip de diabet apare atunci când sistemul imunitar atacă și distruge celulele beta producătoare de insulină ale pancreasului. Cercetătorii nu știu exact ce cauzează diabetul de tip 1, dar cred că o combinație de factori genetici și de mediu, cum ar fi anumite virusuri obișnuite din copilărie, pot declanșa boala.

Diabetul de tip 2 este cea mai frecventă formă de diabet, afectând între 90 și 95% dintre persoanele cu această afecțiune, conform CDC. Este adesea precedată de o perioadă de prediabet, când există o oportunitate mai mare de a opri progresia bolii. Atât factorii de stil de viață, cât și genele joacă un rol în dezvoltarea diabetului de tip 2. Dacă aveți istoric familial al afecțiunii, aveți un risc mai mare de a dezvolta diabet. Inactivitatea fizică — supraponderalitate sau obezitate Aceștia sunt, de asemenea, factori de risc majori pentru dezvoltarea diabetului de tip 2.

Diabetul gestațional este o formă a bolii care se dezvoltă în timpul sarcinii și este determinată de modificări hormonale, precum și de factori genetici și de stil de viață. Hormonii produși de placentă contribuie la rezistența la insulină în ultimele trimestre - acest lucru se întâmplă tuturor femeilor, dar unele nu pot produce suficientă insulină suplimentară pentru a compensa și dezvolta diabetul gestațional. Excesul de greutate sau obezitatea crește riscul acestei afecțiuni.

Deci, care este cauza principală?

În concluzie, nu este zahărul. Nivelul ridicat de zahăr din sânge este un simptom, nu cauza, al diabetului. Cauza principală a diabetului zaharat este incapacitatea corpului de a răspunde normal la insulina.

Drumul către diabet este pavat cu mulți factori care contribuie, iar unii scapă de sub control. În ceea ce privește cea mai comună formă de diabetul de tip 2, puteți face multe pentru a preveni boala.

Faceți mișcare. Un stil de viață sedentar este acum văzut ca un risc semnificativ pentru sănătate. Mers pe jos, dans, orice care vă place, doar asigurați-vă că faceți mișcare.

Mâncați bine. Ați mai auzit-o, o veți auzi din nou: ești ceea ce mănânci. O dietă bogată în carbohidrați este mai probabil să vă crească glicemia, așa că reduceți pâinea, pastele, berea, orezul și cartofii. O regulă generală recomandată de Eat This, Not That! (și Asociația Americană a Inimii): Mâncați alimente colorate. Portocaliu (morcovi, ardei gras). Roșu (căpșuni, zmeură). Verde (toate verdețurile de la broccoli la kale până la mazăre). Albastru (afine, mure).

Păstrați-vă greutatea în limite normale. Dacă vă confruntați cu pierderea în greutate, consultați medicul și cereți o trimitere la un nutriționist.

Articole Recomandate

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy