Dr Florin Bălănică: 5 REGULI ca să nu te îngrași când ești în IZOLARE la domiciliu. Cum te menții sănătos

Georgiana Ioniță / 21 Martie 2020 / 07:11
EXCLUSIV

Dr Florin Bălănică, specialist în Medicină Personalizată, Nutriție și Nutrigenomică, a explicat, EXCLUSIV pentru DC Medical, care sunt cele 5 reguli de bază pe care să le urmezi ca să nu te îngrași când ești în izolate la domiciliu.

Potrivit doctorului Florin Ioan Bălănică, românii nu se dau în vânt după urmat reguli, însă de data aceasta, este vital ca recomandările autorităților să fie urmate întocmai.

„Este un moment dificil și cu care nu suntem obișnuiți: cineva, adică autoritățile, ne spun ce trebuie să facem și noi trebuie să facem. Complicat, pentru că în bunul spirit latin și balcanic, nu e așa, „eu stiu cel mai bine ce vreau să fac și nu-mi impune nimeni nimic". De altfel, țara asta nu duce lipsă de reguli, dar duce lipsă de respectarea lor și de prevenție. Prevenție din toate punctele de vedere, al evenimentelor, al apariției bolilor, al venirii zăpezii și lista este lungă. A venit momentul să scoatem din ADN-ul nostru de români vorba populară „să moară și capra vecinului" și să facem în așa fel încât să trăiască – voiam să spun toate caprele – dar mai bine, să trăim cât mai mulți, neinfectați. Persoanele cu risc de a face complicații în urma contactării virusului nu sunt numai seniorii, ci și persoanele cu boli cronice, cum ar fi diabetul, hipertensiunea arterială, boli pulmonare cronice, obezii și pacienții oncologici. Toate aceste patologii pot fi prevenite prin prevenție proactivă, 80% din bolile de care suferim și sfârșim întâmplându-se din cauza modului în care am înțeles să trăim viața. Așa că, și aici – vorbim despre contactarea unei boli acute – tot stilul de viață este cel care face diferența, nu din punct de vedere al contactului neapărat, dar sigur din punct de vedere al gravității bolii și a complicațiilor ei", a explicat medicul.

Ce faci ca să nu te îngrași

Specialistul spune că, în contextul pandemiei de coronavirus, trebuie să stăm acasă și să evităm contactul cu alți oameni. Izolarea la domiciliu, soluția recomandată de specialiști, aduce cu sine o serie de alte noi reguli, de data aceasta pentru a ține la distanță kilogramele nedorite și pentru a ne menține sănătatea.

"Avem două variante, fie ne îmbolnăvim toți, scapă cine poate și așteptăm să producă occidentalii sau chinezii vaccinul, fie limităm contactul cu oamenii, și astfel, transmiterea virusului de la contact la gazdă. În cazul în care alegem varianta 2 și înțelegem că acum avem nevoie unii de alții, stăm acasă. Mintea este pusă la grea încercare, pentru că totul s-a schimbat, iar noi suntem robii obișnuințelor, atât din punct de vedere al programului zilnic, cât și al obiceiurilor alimentare. Avem nevoie de timp pentru a ne obișnui din nou cu altceva, iar acest stres poate să însemne o alimentație nepotrivită, ronțăieli și mai puțină mișcare. Iar acest lucru o să mai dureze, în funcție de rezistivitatea fiecăruia la schimbare", spune dr. Bălănică.

Astfel că, medicul a stabilit cinci reguli simple de aplicat în perioada de izolare la domiciliu, pentru a nu lua în greutate și pentru a rămâne sănătoși.

Regula 1

Viața merge înainte, vorbește cu tine și organizează-te, este doar o etapă din viață noastră. Organizarea presupune toate aspectele vieții noastre: mâncarea, mișcarea, activitatea, jobul. Plictiseala duce la reducerea vigilenței și atenției pentru ceea ce contează, pentru că mintea este în altă parte. Este conectată cu situația globală și "uită" ceea ce contează. Noi am făcut un program zilnic, care include și numărul de mese, mișcarea adaptată, lectură și teme online pentru copii. Așa că, focus pe ceea ce contează și adaptați-vă vremurilor! Trăim vremea celor adaptabili, iar asta ne face să continuăm, arată dr Florin Ioan Balanica.

Regula 2

Mă aprovizionez cu minimum de alimente necesare, fară disperare și fără a goli rafturile magazinelor! O să urmeze o perioadă în care vom arunca excesul de alimente cumpărate! Ce trebuie să avem în casă:

1. Carne albă slabă de pui, pește, curcan.
2. Carne roșie slabă de porc, vită, pește.
3. Probiotice: lapte fermentat – iaurt, kefir, lapte bătut, brânză slabă.
4. Cereale integrale: hrișcă, ovăz, orz, etc.
5. Ouă de găină.
6. Făină integrală din secară, grâu, etc.
7. Apă plată sau carbogazoasă.
8. Rădăcinoase: țelină, păstărnac, pătrunjel.
9. Legume de culoare verde: fasole verde, mazăre, broccoli, castravete, ardei gras; nu fugiți de legumele congelate, sunt foarte bune, mai ales în această perioadă. Congelat nu înseamnă procesat, iar congelat poate fi mai bun decât proaspăt din sursa necontrolată.
10. Legume proteice: ciuperci, linte verde, năut, fasole boabe de culoare neagră, fasole verde, mazăre
11. Fructe: măr verde, fructe de pădure, kiwi, ananas, lămâie. Și aici puteți opta pentru fructe congelate, pot fi o opțiune potrivită.

Regula 3

5 mese/zi, 3 principale și 2 gustări! Dacă voi sări mese, senzația de foame mă face să ronțăi sau să mănânc mult din alimentele nepermise. Dacă mănânc ce trebuie, la 2-3 ore nu voi suferi de foame și nu voi apela la alimentele de stres: dulciurile. Mesele sunt foarte importante, dar totul depinde de organizare. Există și trebuie nu numai plăcere. În fapt, mâncarea trebuie să reprezinte nutrient și mai apoi gust, subliniază specialistul în Medicină Personalizată, Nutriție și Nutrigenomică.

Regula 4

Fac mișcare zilnic! Nu mult și nu peste posibilitățile individuale, 20-30 min/zi, indicat în prima parte a zilei, adică înainte sau după micul dejun cu 30-45 min. Nu urmărim creșterea masei musculare sau performanța în sport, dar nu trebuie să uităm că nutriția este precum contabilitatea, ce intră și ce iese din punct de vedere energetic. Așa că, mușchiul reprezintă un metabolism în sine care se hrănește cu glucoză, iar activitatea fizică este indicată indiferent de vârstă, sex sau condiție fizică. În curte, pe balcon, în sufragerie sau garaj, oriunde poate fi un loc bun pentru mișcare, trebuie doar să ne dorim, detaliază medicul.

Regula 5

Folosește gustări sănătoase, cum ar fi fructele cu un conținut redus de zaharuri, sâmburii – nuci și migdale, dar în cantitate mică, iaurtul slab, brânză slabă, omleta din albușuri, legumele de culoare verde. Pentru marea majoritate a oamenilor, gustare înseamnă chipsuri, covrigei și alune, toate bogate în carbohidrați și grăsimi. Mâncatul neatent din aceasta perioadă ne duce și la exces ponderal. Este ca și când merg să vizionez un film, cumpăr un sac de popcorn și-l mănânc pe tot, atenția fiind îndreptată către acțiunea filmului. Pentru că stăm acasă, putem produce mâncarea și gustările, modernitatea și traiul pe repede înainte, nu ne aduce numai lucruri bune. Gustările și ronțăielile preambalate reprezintă o sursă de a umple mațul și nicidecum de a ne hrăni!

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.22
YesMy