Psyllium: ce sunt și care sunt beneficiile pentru organism. Ce efecte adverse poate da

Psyllium - Foto: Freepick @vvoennyy
Psyllium - Foto: Freepick @vvoennyy

Psyllium: ce este, ce beneficii are pentru sănătate și ce reacții adverse poate da. Care e doza recomandată de psyllium.

Psyllium este o formă de fibră obținută din coaja semințelor plantei Plantago ovata. Uneori poartă denumirea de ispaghula.

Psyllium conține fibre solubile care pot fi benefice pentru digestia și sănătatea inimii. De asemenea, poate contribui la scăderea riscului de a dezvolta anumite afecțiuni de sănătate.

Psyllium este cel mai frecvent cunoscut ca laxativ, însă cercetările arată că administrarea de psyllium este benefică pentru multe părți ale corpului uman, inclusiv pentru inimă și pancreas.

Psyllium - ce beneficii are pentru sănătate

- Sănătatea digestivă

Psyllium este un laxativ de formare a volumului.

Acest lucru înseamnă că absoarbe apa din intestin și face ca mișcările intestinale să fie mult mai ușoare și poate ajuta la promovarea regularității fără a crește flatulența. Poate fi folosit o singură dată pentru a ușura constipația sau poate fi adăugat în dietă pentru a ajuta la promovarea regularității și a sănătății digestive în general.

Persoanele care suferă de sindromul colonului iritabil (IBS) și de boala Crohn cunosc prea bine neregulile intestinale. Rezultatele studiilor privind eficiența psylliumului în tratarea acestor afecțiuni sunt încă neclare.

Psyllium este un prebiotic, o substanță necesară pentru ca  în organism să se dezvolte colonii sănătoase de probiotice.

O colonie sănătoasă de bacterii bune în sistemul digestiv este esențială pentru o funcție imunitară sănătoasă. Organismul este mai capabil să lupte împotriva infecțiilor, să reducă inflamațiile și să mențină țesuturile și celulele sănătoase.

Pe lângă faptul că vă menține mișcările intestinale regulate și gestionează o afecțiune cronică, psyllium are capacitatea de a vă înmuia scaunul, cu condiția să beți suficientă apă. Acest lucru poate fi util în cazul afecțiunilor pe termen scurt, cum ar fi constipația. Folosit în acest fel, poate preveni complicațiile constipației, cum ar fi hemoroizii și fisurile anale.

Cercetările preliminare arată că psyllium poate ajuta cu simptomele dureroase asociate cu aceste afecțiuni. Deoarece nu există un consens științific real, discutați cu medicul pentru a vedea dacă psyllium v-ar putea ajuta.

- Sănătatea inimii

Cercetările au arătat că administrarea de fibre solubile poate ajuta oamenii să își gestioneze nivelul colesterolului. Reglarea corectă a colesterolului este importantă pentru toată lumea, dar este vitală pentru persoanele cu vârsta de peste 50 de ani.

Un studiu arată că cel puțin șase săptămâni de administrare zilnică de psyllium este o modalitate eficientă pentru persoanele obeze sau supraponderale de a-și reduce colesterolul cu foarte puține efecte secundare.

Dacă vi s-a spus că trebuie să vă supravegheați colesterolul, întrebați-vă medicul dacă adăugarea psylliumului la o dietă săracă în grăsimi și colesterol vă va ajuta.

Numeroase studii au arătat că fibrele precum psyllium, luate ca parte a unei diete sănătoase, pot ajuta la scăderea riscului de boli de inimă al unei persoane. Psyllium vă poate afecta inima prin scăderea tensiunii arteriale, îmbunătățirea nivelului de lipide și întărirea mușchiului cardiac.

- Urmărirea greutății

Menținerea unei greutăți sănătoase este o preocupare pentru mulți oameni, în special pentru cei care suferă de o afecțiune cronică precum diabetul. Pe lângă faptul că este bun pentru inimă și pentru nivelul de zahăr din sânge, psyllium vă poate ajuta să pierdeți în greutate.

Deoarece psyllium absoarbe lichidul din organism, poate ajuta să vă dea senzația de sațietate. Acest lucru vă poate ajuta să controlați cantitatea de alimente pe care o mâncați. Discutați cu medicul despre posibilitatea de a lua psyllium dacă v-a sugerat să pierdeți în greutate.

- Diabet

Persoanele cu diabet trebuie să fie atente la dieta lor pentru a menține un echilibru sănătos al insulinei și al zahărului din sânge (glucoză). Unele cercetări au sugerat că fibrele precum psyllium îi pot ajuta pe oameni să mențină un echilibru glicemic sănătos.

Doza de psyllium

Doza exactă de psyllium depinde de produsul pe care îl folosiți. Cerințele de dozare pot varia, de asemenea, în funcție de scopul pentru care luați psyllium. În mod obișnuit, puteți lua produsul de una până la trei ori pe zi cu un pahar plin de apă.

Unele cercetări au arătat că un consum de 7,9 grame de psyllium pe zi (plus sau minus 3,6 grame) cu probiotice este o modalitate sigură și eficientă de a trata boala Crohn. Cu toate acestea, alte rezultate arată că fibrele solubile precum psyllium pot înrăutăți simptomele la unele persoane.

Un studiu a constatat că administrarea a 5 grame de psyllium de două ori pe zi poate ajuta persoanele cu diabet de tip 2 să își controleze glicemia. Un alt studiu efectuat pe persoane cu diabet de tip 2 a găsit rezultate similare, dar a subliniat că terapia cu psyllium ar trebui adaptată la fiecare persoană în parte.

Urmați cu atenție toate instrucțiunile produsului. Nu luați mai mult decât doza recomandată, cu excepția cazului în care medicul dumneavoastră vă spune altfel.

Psyllium - reacții adverse posibile

Deoarece psyllium creează volum intestinal și are efecte laxative, această substanță poate prezenta efecte secundare adverse. Este posibil să fiți predispus în special la efecte secundare dacă sunteți nou în utilizarea psylliumului sau dacă luați mai mult decât cantitatea recomandată pe zi.

Unele dintre posibilele efecte secundare includ:

- dureri abdominale și crampe

- diaree

- gaze

- scaune moi

- mișcări intestinale mai frecvente

- greață și vărsături

- dureri de stomac

Adresați-vă imediat medicului dumneavoastră dacă aveți reacții de tip alergic la psyllium. Deși rare, riscurile pot include:

- dificultăți de respirație

- mâncărimi

- erupții cutanate

- umflături, în special în jurul feței și al gâtului

- vărsături.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel