Somnul adolescenților și concentrarea, afectate de ecranele digitale. Efecte reversibile

Angela Sabău / 22 mai 2019 / 10:46
Somnul adolescenților este afectat de luina albastră a ecranelor, seara
Somnul adolescenților este afectat de luina albastră a ecranelor, seara

Somnul adolescenților și problemele de concentrare pot fi ameliorate prin simpla limitare a timpului petrecut în fața ecranelor cu lumină albastră. Cercetătorii au dovedit că lumina telefoanelor, tabletelor sau calculatoarelor deteriorează calitatea somnului.

Somnul adolescenților poate fi îmbunătățit foarte simplu, în doar o săptămână, limitând expunerea, seara, la lumina ecranelor (telefoane, tablete, computere).

Acestea sunt concluziile unui studiu care indică faptul că prin simpla limitare a expunerii la dispozitivele de emitere a luminii albastre seara, adolescenții își pot îmbunătăți calitatea somnului și pot reduce simptomele oboselii, lipsa de concentrare și starea de spirit proastă după doar o săptămână, potrivit medicalxpress.com.

Studiile recente au arătat că expunerea prea mare la lumina albastră înainte de culcare, seara, prea mare, poate afecta creierului și producerea melatoninei, hormon de somn, ducând la o întrerupere a perioadei de somn și la scăderea calității somnului.

Lipsa de somn nu provoacă doar simptome imediate de oboseală și lipsa de concentrare, dar poate, de asemenea, să crească riscul unor probleme grave de sănătate pe termen lung, cum ar fi obezitatea, diabetul și bolile de inimă. Alte studii au sugerat că privarea de somn legată de timpul petrecut în fața ecranului poate afecta mai mult copiii și adolescenții decât adulții, însă studiile nu au investigat pe deplin modul în care expunerea reală afectează somnul la adolescenți și cum poate fi anulat acest efect.

Lumina albastră, cea mai dăunătoare somnului

În acest studiu colaborativ între Netherlands Institute of Neuroscience, Amsterdam UMC și Institutul Național Olandez de Sănătate Publică și Mediu, cercetătorii au analizat efectele expunerii la lumină albastră asupra adolescenților, acasă.

Cei care au petrecut mai mult de patru ore pe zi în fața ecranului au avut, în medie, o întârzire cu 30 de minute a debutului somnului, față de cei care au înregistrat mai puțin de o oră pe zi de ecran, precum și mai multe simptome de terziri din somn în timpul nopții. Echipa a efectuat un studiu controlat, randomizat, pentru a evalua efectele blocării luminii albastre cu ochelari și fără timp de afișare pe timp de noapte pe modelul de somn al celor 25 de utilizatori frecvenți.

Atât blocarea luminii albastre cu ochelari, cât și limitarea tipului petrecut în fața ecranului au determinat apariția somnului și trezirea cu 20 de minute mai devreme și o reducere a simptomelor referitoare la calitatea somnului la participanți, după doar o săptămână.

Dr. Dirk Jan Stenvers, de la departamentul de endocrinologie si metabolism al UMC din Amsterdam, spune: "Adolescenții petrec din ce în ce mai mult timp pe dispozitive cu ecrane și deteriorarea somnului este frecventă în această grupă de vârstă, aici arătăm foarte simplu că această deteriorare a somnului poate fi ușor inversată prin minimizarea utilizării ecranului seara, sau a expunerii la lumina albastră. În baza datelor noastre, este probabil că deterioarea somnului la adolescenți și debutul somnului întârziat să fie cel puțin parțial mediate de lumina albastră de pe ecrane."

Dr. Stenvers și colegii săi sunt interesați acum dacă reducerea timpului petrecut în fața ecranului ar avea ca efect îmbunătățirea somnului pe o durată mai lungă și dacă aceleași efect poate fi detectate și la adulți.

 

Articole Recomandate
Comentarii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.27