Vitamina E și efectul benefic asupra unor boli, printre care Alzheimer sau bolile de inimă. În ce alimente o găsim

vitamina e si efectul benefic asupra unor boli. FOTO: Freepik @yarunivstudio
vitamina e si efectul benefic asupra unor boli. FOTO: Freepik @yarunivstudio

Vitamina E, cu rol antioxidant, prezentă într-o multitudine de alimente, are un impact important asupra sănătății.

Vitamina E este o vitamină cu un important rol de antioxidant, și este, de fapt, un grup de opt compuși liposolubili. Dintre aceste opt forme chimice, alfa-tocoferolul îndeplinește cel mai bine cerințele dietetice ale omului.

Vitamina E se găsește în fructe, legume și oleaginoase, necesarul zilnic din această vitamină variind în funcție de vârstă, de la 6 mg pe zi (copiii sub trei ani) la 19 g (femeile care alăptează), cu o cantitate mărită, de până la 1000 mg, în cazul persoanelor care suferă de deficit de vitamina E.

Altfel, varietatea alimentelor în care se găsește vitamina E permite oamenilor să își acopere necesarul zilnic cu destul de multă ușurință. 

O alimentație bogată în vitamina E poate ajuta la tratarea și prevenirea bolilor cardiovasculare, fiind eficientă și pentru buna funcționare a multor organe și a proceselor neurologice.

Beneficiile vitaminei E

Reduce stresul oxidativ și îmbunătățește apărarea antioxidantă. Stresul oxidativ este o afecțiune care apare în momentul unui dezechilibru între apărarea antioxidantă a organismului și producția și acumularea de compușii ROS (specii reactive de oxigen). Acest lucru poate duce la deteriorarea celulară și la creșterea riscului de îmbolnăvire, dar și de îmbătrânire prematură.

Pentru conținutul ridicat de antioxidanți pe care îl are vitamina E, studiile au arătat că suplimentarea cu doze mari din aceasta poate reduce markerii de stres oxidativ, fapt ce duce la stimularea apărării antioxidante a organismului.

Vezi și: Stresul oxidativ, cauza apariției unor boli. Țincu: Traiul modern dăunează

Reduce riscul bolilor de inimă. Cercetările arată că vitamina E poate ajuta la reducerea factorilor de risc de boli de inimă, prin reducerea tensiunii arteriale și a nivelurilor de lipide din sânge, cum ar fi colesterolul ”rău” și trigliceridele.

Benefic în cazul celor cu boală ficatului gras non-alcoolic (FGN). Acestă boală include o serie de afecțiuni care cauzează o acumulare de grăsime în ficat la persoanele care consumă puțin sau deloc alcool.

O analiză din 2021 a opt studii a constatat că suplimentarea cu vitamina E a redus nivelurile enzimelor hepatice alanină aminotransferază (ALT) și aspartat aminotransferază (AST), a scăzut nivelul lipidelor din sânge și a îmbunătățit sănătatea ficatului la persoanele cu FGN.

Vezi și: 4 obiceiuri alimentare care duc la ficat gras. Medic: Nu există tratament medicamentos

Ameliorează simptomele sindromului premenstrual. Multe dintre femei se confruntă lunar cu simptomele sindromului premenstrual (crampe, stări anxioase sau pofte), iar o suplimentare vitamina E poate reduce din severitatea și durata durerilor, dar și a pierderilor de sânge. Mai mult, o alimentație echilibrată, bogată în vitamina E, ajută la echilibrarea activității hormonale și la reglarea ciclului menstrual.

Beneficii pentru sănătatea pielii. Suplimentele de vitamina E pot fi utile pentru anumite afecțiuni ale pielii, cum ar fi eczemele.

Benefică pentru sănătatea cognitivă. Menținerea unui nivel optim de vitamina E poate ajuta la protejarea împotriva bolilor neuro-degenerative, inclusiv boala Alzheimer.

Îmbunătățește imunitatea vârstnicilor. Vitamina E joacă un rol important în privința reducerii inflamației și a îmbunătățirii funcției imunitare, astfel că suplimentele de vitamina E pot fi benefice pentru persoanele vârstnice.

Poate îmbunătății funcția pulmonară. Studiile au arătat că suplimentele de vitamina E ar putea îmbunătăți funcția pulmonară și anumite simptome ale astmului, atât la copii, cât și la adulți, potrivit Healthline.

De câtă vitamina E este nevoie

Potrivit specialiștilor, doza zilnică recomandată (DZR) pentru vitamina E este formată din cantitatea obținută din alimentație, dar și din suplimente.

Astfel, recomandările pentru diferite grupe de vârstă se prezintă:

Copii

- 1-3 ani: 6 mg / zi

- 4-8 ani: 7 mg / zi

- 9-13 ani: 11 mg / zi

Femei

- 14 ani sși mai mult: 15 mg / zi

- femei însărcinate: 15 mg / zi

- femei care alăptează: 19 mg / zi

Bărbați

- 14 ani și peste: 15 mg / zi.

În ce alimente se găsește vitamina E

Vitamina E se găsește în fructe, legume și oleaginoase, cele din urmă având cel mai mare conținut din această vitamină.

- semințe de floarea-soarelui 1 cană - 33,41 mg (220% din DZR)

- migdale 1 cană - 32,98 mg (218%)

- alune 1 cană - 20,29 mg (133%)

- germeni de grâu 1 cană - 18 mg (120%)

- mango, un fruct întreg - 3,02 mg

- avocado, un fruct crud întreg - 2,68 mg

- dovleac 1 cană, gătit - 2,64 mg

- broccoli 1 cană, gătit - 2,4 mg

- spanac, o jumătate de cană, gătit, sau 2 căni, crud - 1,9 mg

- kiwi, un fruct mediu - 1,1 mg

- roșie crudă 0,7 mg.

Deficitul de vitamina E, semne. Poate provoca complicații grave

Deficitul de vitamina E poate duce la complicații. Vitamina E este o vitamină liposolubilă cu calităţi antioxidante care ajută la menţinerea sistemului imunitar puternic. Apare în mod natural într-o gamă largă de alimente și este chiar adăugat la anumite produse alimentare pentru a vă ajuta să vă creșteți aportul, arată Healthline.

Există, însă cazuri, în care din cauza deficitului de vitamina E pot apărea probleme de sănătate.

Simptomele deficitului de vitamina E

- dificultate cu mersul pe jos sau coordonare

- dureri musculare sau slăbiciune

- tulburări vizuale

- rău general. Citește mai departe AICI.

Vezi și: Uleiul de ricin, beneficii pentru imunitate și sănătatea părului și a pieii. Care sunt contraindicațiile sale

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0